تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,290 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,921 |
بررسی مبانی فلسفی معرفتشناختی ارزشیابی در دوره مدرن در تعلیم وتربیت | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 8، دوره 15، شماره 58، مهر 1397، صفحه 108-122 اصل مقاله (678.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsre.2018.543732 | ||
نویسندگان | ||
قادر فراقی* 1؛ محسن فرمهینی فراهانی2؛ اکبر رهنما2 | ||
1کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم وتربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر، مبانی معرفتشناختی ارزشیابی در دوره مدرن و رویکرد برجسته معرفتشناسی این دوره در حوزه ارزشیابی: رویکرد پوزیتیویسم، مورد بررسی قرار گرفته است. روش انجام پژوهش تحلیلی - اسنادی بوده است. بهمنظور گردآوری دادههای لازم جهت پاسخگویی به سؤالات پژوهش کلیه اسناد موجود و مرتبط با موضوع با استفاده از فرم گردآوری دادهها جمعآوری و بر اساس پنج محور رایج در تحلیلهای معرفتشناسی مورد تحلیل قرار گرفته است. عمدهترین یافتهها با توجه به سؤالهای پژوهش عبارتاند از: در این نظام فکری در بحث موضوع شناخت، تأکید بر شناسایی جهان واقعی و عینی است و از شناسایی بر محور امور ذهنی صحبتی به میان نیامده است و برای شناخت از ابزارهای استقرایی (مشاهده و آزمایش) استفاده میشود. حواس پنجگانه مهمترین منبع شناخت میباشند و در روششناسی، اثباتگرا و عینی محسوب میشوند و سرانجام این نتیجه حاصل میشود که رویکردهای ذکر شده از اعتبار جامعومانعی برخوردار نیستند. به دلیل اینکه کلیه جنبههای ارزشیابی را به لحاظ مؤلفههای معرفتشناسی در برنمیگیرند و در مقایسه با رویکردهای سنتی کمی بوده ولی بهتر است از روشهای ترکیبی یعنی کیفی و کمی و الگوهای دیگر (ترکیبی) در ارزشیابی استفاده گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
معرفتشناختی؛ ارزشیابی؛ پوزیتیویسم | ||
مراجع | ||
Bazargan, A. (2004) educational evaluation, Tehran,samt publications. [Persian] Bazargan,A. (2009), educational evaluation: concepts, models & operationa process. Tehran: samt. [Persian] Bast, J. (2000) research method s in behavioral & training sciences, translator: Hassan pasha sharifi & Narges Taleghani, Tehran, roshd Publications. Bola,S.H, (1996) evaluating educational plans for development, translator: khodayar Ebili, Tehran, publication of international institute of adults education. Chalmers,A. (1995) science nature: Introduction on philosophical scienciology schools, translator: saeid ziba kalam, Tehran,scientific & cultural publications center, first edition. Farmahini Farahani, M. (2004) post modernism & education, Tehran,Ayyig Publications. [Persian] Geryling, E. C,& others (2001) new view in philosophy, translator: mohamad saeidi mehr & others, Qum,Taha cultural institute publications. Gotek, G. (2011) philosophical schools & training ideas, translator: Mohamad Jafar pakseresht,Tehran,samt publications, eleventh edition. Kardan, A. M. & others (2001) education philosophy, Tehran, samt publication, first edition. [Persian] Keramati,M. R. (2013) academic plan evaluation (approach institute),Tehran, Roshd Publications,first edition. [Persian] Keranbach, L.G (1985), training psychology (second volume), translator: Razavi, Tehran,offset company (publication date to original language) 1963 Kiamanesh,A. R. (2002) educational evacuation methods, Tehran, payam Moor publications. [Persian] Mansoob Basiri, M. (2004) philosophical basics of educational evaluation models,Tehran application- scientific high education institute publications of university jihad. [Persian] Mirza Mohamadi, M. H. (2008), several basic discussion in conformational education from education philosophy view, Tehran, Yastaroon. [Persian] Mirza Mohamdi & colleagues (2010), clarifying histological reasons of structuralism approach in academic development evaluation, Daneshvar research – scientific monthly number 45, page 127 to 140. [Persian] Mirzayi Ahranjani, H.,Sarlak,M. A. (2005), a view to organizational histology: change trajectory, managerial applications & schools, peyk Noor monthly,human sciences, autumn, period 3, number 3, special for management, page 69 to 78 – 20. [Persian]
Moalemi,H. (2004) hystemology, Qum,world center publications of Islamic sciences, first edition. [Persian]
Mohamad Gholinia, J. (1998),acquainting with usable evaluation models in agricultural education & distribution, Jihad university (scientific- distributing), eighteenth year, number 212 & 213, page 35 to 46. [Persian]
Moosapoor, N. (2002),theoretical basics of educational evaluation models,research & planning periodical In high education,number 23- 24 (scientific- research). [Persian]
Navidi,A.Ghasemi,F. (2014), The Effect of Quantitative and Qualitative Evaluation on Anxiety in Primary Fourth Students., Tehran, Quarterly Journal of Education, Winter 93, Year 30, No. 4,. [Persian]
Saif, A. A. (2013),measurement, evaluation & educational evaluation,Tehran,Doran publication. [Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 392 |