| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,557,015 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,783 |
بررسی اثربخشی تئاتر پداگوژیک (تعلیم و تربیتی) بر هوش هیجانی و اجتماعی کودکان | ||
| روانشناسی اجتماعی | ||
| مقاله 8، دوره 6، شماره 48، آبان 1397، صفحه 77-85 اصل مقاله (283.02 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| هلیا طایفه مهدیخانی* 1؛ حسن احدی2؛ مسعود دلخواه3؛ هادی بهرامی2؛ فریبرز باقری4 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2استاد، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 3استادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 4دانشیار، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تئاتر پداگوژیک (تعلیم و تربیتی) بر هوش هیجانی و اجتماعی کودکان بود. این پژوهش تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش کودکان 12-7 ساله شهر تهران در سال 1396 بودند که از میان آنها 40 کودک با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 50 دقیقهای با روش تئاتر پداگوژیک آموزش دید. گروهها پرسشنامههای هوش هیجانی (شوت و همکاران، 1998) و هوش اجتماعی ترومسو (سیلورا و همکاران، 2001) را تکمیل کردند. دادهها به کمک نرمافزار SPSS-20 و با روش مانکووا تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در هر دو متغیر هوش هیجانی و اجتماعی کودکان تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر تئاتر پداگوژیک باعث افزایش معنادار هوش هیجانی و اجتماعی کودکان شد (05/0P<). نتایج حاکی از اهمیت تئاتر پداگوژیک در بهبود هوش هیجانی و اجتماعی کودکان بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تئاتر پداگوژیک؛ هوش هیجانی؛ هوش اجتماعی؛ کودکان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 488 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 577 |
||