تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,865 |
جامعهشناسی مؤلفههای اقتصاد مقاومتی برای طراحی در برنامه درسی آموزش و پرورش ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 11، شماره 40، آبان 1397، صفحه 85-99 اصل مقاله (710.94 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نرگس کشتیآرای1؛ مصطفی عمادزاده1؛ ابوالفضل یزدانی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان- ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان- ایران (نویسنده مسئول). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف این پژوهش، اعتباربخشی برنامه درسی مبتنی بر مؤلفههای اقتصاد مقاومتی برای آموزش و پرورش ایران میباشد که با روش کیفی (سنتزپژوهی) انجام شده است. حوزه پژوهش کلیه مقالات و متون مرتبط با مولفههای اقتصاد مقاومتی بوده که از بانکهای اطلاعات علمی الکترونیک دریافت و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، کدگذاری باز، محوری و جایگزینی بود. یافتهها در مرحله اول نشان میدهد، مؤلفههای اصلاح الگوی مصرف، تکیه برظرفیتهای داخلی، دانش محوری، فسادستیزی، تامین امنیت اقلام راهبردی و خودکفایی، مردم محوری اقتصاد مقاومتی جهت بسترسازی آموزش در برنامههای درسی در آموزش و پرورش مناسب میباشند. در مرحله دوم، هریک از مؤلفههای شناسایی شده، با بهرهگیری از روش سنتزپژوهی، تبیین شدند که مفاهیم و زیر مؤلفههای هریک از مؤلفههای اساسی اقتصاد مقاومتی در قالب جداول ارائه شده است. در مرحله سوم با استفاده از روش ضریب روایی محتوا، مؤلفههایی که قابلیت بسترسازی در نظام آموزشی را دارند مورد شناسایی قرارگرفت. با توجه مفاهیم و زیر مؤلفههای مرتبط با برنامه درسی استخراج شده، پیشنهاد میگردد، در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در آموزش و پروش، برنامه درسی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی طراحی گردد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
برنامه درسی؛ اقتصاد مقاومتی؛ آموزش و پرورش؛ جامعهشناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جامعهشناسی مؤلفههای اقتصاد مقاومتی برای طراحی در برنامه درسی آموزش و پرورش ایران نرگس کشتیآرای[1] مصطفی عمادزاده[2] ابوالفضل یزدانی[3] تاریخ دریافت مقاله:13/4/1397 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:10/7/1397 چکیده هدف این پژوهش، اعتباربخشی برنامه درسی مبتنی بر مؤلفههای اقتصاد مقاومتی برای آموزش و پرورش ایران میباشد که با روش کیفی (سنتزپژوهی) انجام شده است. حوزه پژوهش کلیه مقالات و متون مرتبط با مولفههای اقتصاد مقاومتی بوده که از بانکهای اطلاعات علمی الکترونیک دریافت و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، کدگذاری باز، محوری و جایگزینی بود. یافتهها در مرحله اول نشان میدهد، مؤلفههای اصلاح الگوی مصرف، تکیه برظرفیتهای داخلی، دانش محوری، فسادستیزی، تامین امنیت اقلام راهبردی و خودکفایی، مردم محوری اقتصاد مقاومتی جهت بسترسازی آموزش در برنامههای درسی در آموزش و پرورش مناسب میباشند. در مرحله دوم، هریک از مؤلفههای شناسایی شده، با بهرهگیری از روش سنتزپژوهی، تبیین شدند که مفاهیم و زیر مؤلفههای هریک از مؤلفههای اساسی اقتصاد مقاومتی در قالب جداول ارائه شده است. در مرحله سوم با استفاده از روش ضریب روایی محتوا، مؤلفههایی که قابلیت بسترسازی در نظام آموزشی را دارند مورد شناسایی قرارگرفت. با توجه مفاهیم و زیر مؤلفههای مرتبط با برنامه درسی استخراج شده، پیشنهاد میگردد، در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در آموزش و پروش، برنامه درسی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی طراحی گردد. واژگان کلیدی:برنامه درسی، اقتصاد مقاومتی، آموزش و پرورش، جامعهشناسی. مقدمه فعالیتهای افراد به نوعی با دانش اقتصاد مرتبط است ازاین نظر آگاهی اقتصادی، در ارتقاء بهرهوری فردی و سازمانی مؤثر میباشد. ریکاردو[4] (1823-1773) از اقتصاددانان معروف قرن هیجده اظهار میکند که افراد متخصص پیش از آن که برای فرزندان خود پرستار استخدام کنند از آنان در مورد این که آیا میتوانند علم اقتصاد را به کودکان تدریس کنند، میپرسیدند(سنجابی، 1370؛ به نقل از پیغامی، 1390). از ویژگیهای اساسی مدیریت اقتصادی داشتن الگوهاست. در ایران مسئله فقدان الگوی مشخص برای مدیریت اقتصادی، به ویژه در برخورد با شرایط چالش و بحران به سادگی قابل درک است. تحولات جهانی اقتضا میکندکه کشورها الگویی موفق و مستقل از مدیریت اقتصادی را به نمایش بگذارند. الگوی اقتصاد مقاومتی[5] که الگویی مبتنی بر فعالسازی ظرفیتهای داخلی میباشد بهترین سکوی پرتاب برای شرایط پس از چالش میباشد به گونهایکه با رفع این چالشها، ظرفیت اقتصادی به صورتی کاملتر آزاد و موجب شتاب در پیشرفت بشود(سیف، 1391). رویکرد اقتصاد مقاومتی در سالهای اخیر با دانش کامل از تمرکز دشمن بر مسائل اقتصادی و توسعه مردم ایران ارائه گردیده است(زینالعابدینی و دهقانپور، 2014). اقتصاد مقاومتی درصدد است با محوریت توسعه منابع انسانی، انضباط و قانونمندی رشد و پایداری اقتصادی را برقرارکند(خلیلی، 1391). در تحقق چنین اقتصادی، فرهنگسازی از طریق آموزش و پرورش و همکاری همهی قوای کشور لازم و ضروری است، زیرا عملی کردن اقتصاد مقاومتی امری فقط اقتصادی نیست(نوگورانی و اصفهانی، 1392). اسقف جیمز مدیسون[6] اولین مدرس و طراح برنامه آموزش اقتصادی است که دانش اقتصاد را به عنوان عنصری مهم و بنیادین در طراحی برنامههای درسی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی معرفی کرده است (لمیر[7]، 1950؛ به نقل از پیغامی، 1390). تفکر اقتصادی از آموزش و پرورش نشأت میگیرد. به همین منظور، برنامههای درسی و رشتههای تحصیلی باید طوری تدوین شود که دانشآموزان و معلمان نیز با چهارچوب و اصول اقتصادی کشور آشنا شوند. از این رو، آنها مهارتهای مختلف را در امور مربوط به اقتصاد (به عنوان مثال، تولید، تقاضا، عرضه و توزیع کالاها و خدمات) فرا میگیرند. در این راستا، مصرف بهینه و استفاده از کالاها و خدمات داخلی نیز ترویج میشود. شایان بحث است که تحقیقات در مورد برنامه درسی براساس اقتصاد مقاومتی در حال گسترش است، ولی پرداختن به تمامی ابعاد آن مستلزم تحقیقات بیشتر و کاربردیتر میباشد تا برای اجرا در اختیار دستاندرکاران آموزش و پرورش قرار گیرد.
هدف تحقیق - شناسایی و تعیین مؤلفههای اقتصاد مقاومتی دارای قابلیت بسترسازی آموزشی و فرهنگی در برنامه درسی آموزش و پرورش ایران.
سوال پژوهشی - مؤلفههای اقتصاد مقاومتی دارای قابلیت بسترسازی آموزشی و فرهنگی در برنامه درسی آموزش و پرورش ایران کدامند ؟
تعریف متغیراصلی اقتصاد مقاومتی به عنوان یک اقتصاد پایدار به شرایط اجتماعی و سیاسی بستگی دارد و هدف از آن، کاهش واردات و توجه به تولید داخل و افزایش صادرات و همچنین افزایش اشتغال و حمایت از تولید داخل میباشد. آن، راهکاری برای سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی ایران بوده و تبیین آن بر عهده متخصصان و دستاندرکاران است(حسینزاده بحرینی، 1392).
مبانی نظری و تجربی اقتصاد مقاومتی یک چشمانداز بلندمدت پیش روی اقتصاد ایران است تحقق عدالت اجتماعی، کسب اقتدار بینالمللی و بقای کشور، اثبات عملی و کارآمدی نظام دینی و اسلامی، مرجعیت بینالمللی و ... مهمترین اهداف در اقتصاد مقاومتی به شمار میرود. اقتصاد مقاومتی ماهیتاً اقتصادی مردمی است و نهادهای اقتصادی مردمی و سازمانهای مردم نهاد میتوانند نقش بسیار تعیین کنندهای درآن داشته باشند (ترابزاده جهرمی و همکاران، 1392). در ادبیات جهانی، اقتصاد مقاومتی دیده نمیشود و بیشتر از اصطلاح فنریّت اقتصادی[8] استفاده شده است. بریگاگلیو و استفن[9](2006)، فنریت اقتصادی را «از برعهده بر آمدن» معنی کرده است؛ یعنی قادر بودن یک کشور به ایستادگی پس از شوکها تعریف کرده است. آیجینجر[10] آن را به توان یک اقتصاد به کاهش احتمال عمیقتر شدن بحران یا حداقل بهبود آثار یک بحران میداند(ناکانو و فوجی[11]، 2011؛ به نقل از سیف، 1391). به طور کلی فنریت اقتصادی عبارت است از توان یک سیستم برای بهبود از شوکی پایدار(رز[12]، 2008). بر اساس این رویکرد، خطر تخریب شدن اقتصاد بر اثر شوکهای خارجی از دو عامل تأثیر میپذیرد؛ عامل اول میزان آسیبپذیری ذاتی اقتصاد کشور است و عامل دوم توان روبرو شدن اقتصاد با شوکهای خارجی یا فنریت اقتصادی است. تفاوت این دو، میزان خطرکشور را تعیین خواهند کرد(بریگاگلیو و دیگران، 2008؛ به نقل از سیف، 1391). آموزش و یادگیری مباحث اقتصادی، به صورت تجربی از خانواده آغاز میشود اما یادگیری عملی و ارزشی موضوعات اقتصادی، در نظام آموزش و پرورش و متعاقب آن در آموزش عالی امکانپذیر است. متولی رسمی رشد همه جانبه اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و فرهنگی خردسالان، جوانان و نوجوانان در درجه اول نهاد آموزش و پرورش است(فخری، 1389). با توجه وضعیت بحرانی کشورها از لحاظ اقتصادی، پرداختن به موضوع اقتصاد در تعلیم و تربیت و آموزش مفاهیم اقتصادی به دانشآموزان از جمله ضروریات جهان امروز میباشد(بوشارت و واتسن[13]، 1990؛ به نقل از پیغامی و تورانی، 1390). آموزش و پرورش نقش مهمی در رفتار فردی و اجتماعی و رشد فرایند اقتصادی دارد(عمادزاده، 1382). ساز و کارهای تحصیل و یادگیری در طول زندگی افراد را باید برنامهریزی شود (عصاریاننژاد و همکاران، 1386). دانش اقتصادی باید در همه شاخهها و رشتههای نظام آموزش و پرورش حفظ و ارتقاء یابد(فخری، 1389). در آمریکا بالغ بر دویست و پنجاه مرکز غیر انتفاعی آموزشی و فرهنگی در زمینه تعلیم و تربیت اقتصادی به کار مشغول هستند(بوشارت و واتسن، 1990؛ به نقل از پیغامی و تورانی، 1390). نیاز به تربیت اقتصادی و آموزشهای اقتصادی در جای جای برنامه درسی و سرفصلهای آن ضرورت دارد(فخری، 1389). همچنین، توجه به بحث اقتصادی در برنامه درسی موجب درک سیاستهای اقتصادی کشور، قضاوت و رفتارهای مستدل و عقلایی افراد میگردد(پیغامی و تورانی، 1390). در این رابطه مطالعات متعددی صورت گرفته است که مؤید اهمیت پرداختن به ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی و نقش آن در برنامه درسی آموزش و پرورش میباشد. نتایج تحقیق فخری(1389)، نشان میدهد که 74 درصد دانشآموزان از دانش اقتصادی پایه به روز برخوردار نیستند. بر اساس یافتههای تحقیق عربنژاد(1391)، از طریق اقتصاد مقاومتی میتوان به توسعه اقتصادی و اهداف سند چشمانداز 1404 و مقام نخست اقتصاد منطقه دست یافت. نتایج تحقیق اصغری(1392)، نشان میدهد بین تربیت دینی و اقتصاد مقاومتی پیوند وثیقی برقرار است تا جاییکه تربیت دینی با تأثیرگذاری بر مؤلفهها و ارکان اقتصاد مقاومتی از جمله در بخش مصرف، از طریق بهینهسازی مصرف افراد و در نتیجه مدیریت بازار مصرف، به خوبی میتواند سه بازار دیگر که عبارتند از بازار سرمایه، بازار کار و بازار تولید را مدیریت نماید در نتیجه بستری مناسب برای اقتصاد مقاومتی ایجاد کند. یافتههای تحقیق رحمانپور و همکاران(1395)، حاکی است که برنامه درسی ملی دلالتهایی برای تحقق مضامین اقتصاد مقاومتی میباشد. برنامه درسی پیشنهادی در قالب اهداف، محتوا، روش آموزش و روشهای ارزشیابی ارائه گردیده است. سونداک و کرمپوتیک[14](2011)، هدف از تحقیق خود را ارائه برنامه درسی آموزش اقتصاد برای مدارس راهنمایی در مدارس بیان کردهاند. به نظر میرسد که یکی از راههای دستیابی به هدفی به نام اقتصاد مقاومتی، برنامههای درسی آموزش و پرورش در ایران میباشد. بر این اساس الگوی برنامه درسی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی برای آموزش و پرورش ایران طراحی شد و در این تحقیق محقق به دنبال اعتباربخشی به این الگوی برنامه درسی میباشد.
روششناسی در این پژوهش برای شناسایی مؤلفههایی که قابلیت بسترسازی آموزشی و فرهنگی در آموزش و پرورش را دارند از روش دلفی استفاده گردید. در این مرحله مولفههای دهگانه اقتصاد مقاومتی به متخصصان حوزه اقتصاد و برنامه درسی داده شد که در نتیجه شش مؤلفه اصلاح الگوی مصرف، تکیه بر ظرفیتهای داخلی، دانش محوری (اقتصاد دانش بنیان)، فسادستیزی، تامین امنیت اقلام راهبردی و اساسی مردم و خودکفایی در اقلام راهبردی، مردم محوری انتخاب شدند. جهت تبیین هریک از مؤلفههای شناسایی شده اقتصاد مقاومتی از روش کیفی سنتزپژوهی (روش تلفیقی)[15] استفاده شده است. در این روش دانش و یافتههای موجود درمطالعات و گزارشهای منفرد حوزه اقتصاد مقاومتی مورد مطالعه و در قالبی جدید متناسب با نیازهای برنامه درسی مورد سازماندهی و تفسیر قرار گرفتند. معمولاً برای استفاده مستقیم در تصمیمگیری مناسب نیست این دانش باید با دانش تولید شده در دیگر مطالعات مربوط پیوند یابد و کل مجموعه دانش حاصل در قالبی متناسب با نیازهای کنونی به دانش مورد ارزیابی، سازماندهی مجدد و تفسیر قرار گیرد. حوزه پژوهش کلیه مقالات و متون مرتبط با مولفههای اقتصاد مقاومتی که از بانکهای اطلاعات علمی الکترونیک و جستجو در پایگاههای اطلاعاتی مگیران، ایرانداک، نورمگز و مجلات معتبر علمی پژوهشی داخلی و خارجی دریافت و مبتنی بر روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، کدگذاری باز محوری و جایگزینی استفاده شد. در این پژوهش برای تعیین باورپذیری نتایج به دست آمده در اختیار صاحبنظران حوزه اقتصاد و اقتصاد مقاومتی و برنامه درسی قرار گرفت و پس از اخذ نظرات آن ها اقدامات اصلاحی انجام و تجدنظرهایی به عمل آمد. برای بررسی اعتبار محتوایی به شکل کمی از دو ضریب نسبتی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا[16] استفاده شد که تصمیم گیری در مورد CVR، در جدول شماره (1) نمایش داده میشود.
جدول شماره (1): جدول تصمیمگیری در مورد CVR
درمرحله اول جهت شناسایی مؤلفههاییکه قابلیت بسترسازی در آموزش و پرورش دارند همه مؤلفه- های دهگانه اقتصاد مقاومتی از صاحبنظران و نخبگان از طریق ابزار پرسشنامه نظرخواهی به عمل آمد که برای تجزیه و تحلیل آن از روش ضریب نسبی روایی محتوا استفاده گردید و برای تصمیمگیری درباره مؤلفهها از جدول شماره (1) که یک جدول استاندارد و تعریف شده برای ضریب روایی محتوایی میباشد، استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل تحقیق یعنی تبیین هر یک از مؤلفههای ششگانه اقتصاد مقاومتی، از روش کدگذاری استفاده شد. زیر مؤلفههای، مؤلفههای شناسایی شده مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت در مرحله سوم جهت ارائه طرح برنامه درسی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، مفاهیم و زیرمؤلفههای دو مؤلفه شناسایی شده از طریق پرسشنامه در اختیار صاحبنظران قرار گرفت. پس از محاسبه ضریب روایی محتوایی هر یک از مفاهیم، مفاهیمی که با توجه به جدول تصمیمگیری روایی محتوایی بالاتر از 37/0 بودند، به عنوان مفاهیم و زیر مؤلفهها جهت بسترسازی آموزشی و فرهنگی در آموزش و پرورش انتخاب شدند.
یافتهها جهت شناسایی مؤلفههایی که نیاز به بسترسازی آموزشی دارند با بهرهگیری از روش دلفی، از نظرات متخصصان استفاده شدهاست. ابزار مورد استفاده دراین قسمت پرسشنامه و روش تجزیه و تحلیل، ضریب نسبی روایی محتوایی میباشد. نتایج بررسیها در قالب جدول زیر ارائه میگردد:
جدول شماره (2): ضریب نسبی اعتبار محتوایی، مؤلفههای اقتصاد مقاومتی از نظر متخصصان
با توجه به جدول شماره (2) پس از اخذ نظر 25 متخصص حوزه اقتصاد جهت بررسی اعتبار محتوایی ازضریب نسبی اعتبار محتوا استفاده گردید. با توجه به جدول شماره (1) تصمیمگیری ضریب نسبی روایی محتوا و با در نظر گرفتن این که تعداد متخصصان 25 نفر بودند ملاک 37/0 برای تصمیمگیری در خصوص اعتبار محتوای مؤلفهها در نظر گرفته شد (با توجه به جدول شماره تصمیمگیری ضریب نسبی روایی محتوایی). در نتیجه بررسیها، به ترتیب اصلاح الگوی مصرف، تکیه بر ظرفیتهای داخلی، دانشمحوری (اقتصاد دانش بنیان)، فسادستیزی، تأمین امنیت اقلام راهبردی و اساسی مردم و خودکفایی در اقلام راهبردی، مردممحوری بالاتر از ملاک تصمیمگیری قرار گرفتند. بنابراین، اعتبار محتوایی 6 مؤلفه از 10 مؤلفه اقتصاد مقاومتی جهت بسترسازی در آموزش و پرورش از نظر متخصصان تأیید شد. به عبارت دیگر، شش مؤلفه ذکر شده از بین مؤلفههای اقتصاد مقاومتی قابلیت بسترسازی آموزشی را در آموزش و پرورش دارند مطلوب است در برنامههای درسی در آموزش و پرورش به این مؤلفهها پرداخته شود. بر اساس نتایج برای مؤلفههای ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور و بهبود شاخصهای کلان اقتصادی، مؤلفه توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدید، مؤلفه رویکرد جهادی داشتن در حوزه اقتصادی و مؤلفهکاهش وابستگی به درآمد نفت مقدار ضریب اعتبار محتوایی کوچکتر از مقدار ضریب روایی محتوایی جدول شماره (37/0) بود، بنابراین 4 مولفه ایجاد پویای در اقتصاد کشور و بهبود شاخصهای کلان اقتصادی، توانایی مقاومت در برابر تهدید، رویکرد جهادی داشتن، عدم تکیه بر درآمدهای نفتی در این مرحله از نظر متخصصان دارای اعتبار محتوایی پایین بودند و حذف شدند.
جدول شماره (3): ضریب نسبی اعتبار محتوایی، زیرمولفههای شناسایی شده از نظر متخصصان
جدول شماره (3) نشان میدهدکه زیرمؤلفهها و مفاهیم مؤلفههای شناسایی شده از طریق ابزار پرسشنامه در اختیار صاحبنظران و متخصصان قرار گرفت. پس از استخراج ضریب اعتبار محتوایی هر یک از زیر مؤلفهها با استفاده روش میانگین وزنی بین زیرمؤلفهها و نظر متخصصان دو مؤلفه اصلاح الگوی مصرف و تکیه برظرفیتهای درونی دارای بیشترین میانگین بودند استخراج شدند. بنابراین، از دیدگاه متخصصان دو مؤلفه اصلاح الگوی مصرف و تکیه به ظرفیتهای درونی قابلیت بسترسازی در برنامه درسی در آموزش و پرورش را دارند. پس از استخراج ضریب اعتبار محتوایی هریک از زیر مؤلفههای، مؤلفههای شناسایی شده، میانگین وزنی هریک از مؤلفهها محاسبه گردید. نتایج آن در جدول زیر ارائه شده است:
جدول شماره (4): میانگین وزنی هر یک از مؤلفههای شناسایی شده
با توجه به جدول شماره (4) از میان مؤلفههای شناساییشده دو مؤلفه اصلاح الگوی مصرف و تکیه بر ظرفیتهای درونی میانگین بیشتری نسبت به بقیه مؤلفهها دارند. با توجه به نتیجه به دست آمده و نظر متخصصان این حوزه دو مؤلفه اصلاح الگوی مصرف و تکیه به ظرفیتهای درونی به عنوان مؤلفههایی که قابلیت بسترسازی در آموزش و پرورش را دارند شناسایی گردید. در این بخش جدول شماره ضریب روایی محتوایی دو مؤلفه اصلاح الگوی مصرف و تکیه به ظرفیتهای درونی با زیر مؤلفهها و مفاهیم مربوط به هر یک ارائه میگردد:
جدول شماره (5): ضریب نسبی اعتبار محتواییشاخصهای زیرمؤلفه اصلاح الگوی مصرف
با توجه به جدول شماره (5) برای هریک از زیرمؤلفههای مؤلفه اصلاح الگوی مصرف مفاهیمی که ضریب اعتبار محتوایی بالاتر از 37/0 بودند در بخش زیر ارائه گردید:
جدول شماره (6): ضریب نسبی اعتبارمحتواییشاخصهای زیرمولفههای تکیه بر ظرفیتهای درونی
باتوجه به جدول شماره تصمیمگیری ضریب نسبی روایی محتوا و با درنظر گرفتن اینکه تعداد متخصصان در این مرحله 25 نفر بودند. ملاک 37/0 برای تصمیمگیری در خصوص اعتبار محتوای مؤلفهها در نظر گرفته شد. بر اساس نتایج با توجه به این که عناصر مقدار ضریب نسبی اعتبار محتوا شاخص جستجو و شناسایی ظرفیتها و استعدادها، برنامهریزی درست و صحیح به استعدادها و شاخص به کارگیری استعدادها زیر مؤلفه اقتدار علمی؛ شاخص بیداری مردم زیر مؤلفه تقویت درونی و استحکام قدرت ملی؛ شاخصهای تک بعدی نبودن در تولید، توجه به مسئله تولید و شاخص توجه به امکانات جغرافیایی و منطقهای زیر مؤلفه اقتدار اقتصادی، و شاخص عقل و معنویت و حرکت و عمل زیر مؤلفه تقوای ملی و پایبندی به ارزشها از حداقل مقدار (37/0) کمتر بودند، از نظر متخخصان تأیید محتوا نشدند و از شاخصهای زیر مولفههای تکیه بر ظرفیتهای درونی حذف شدند. با توجه به جداول (7 و 8) برای هریک از زیر مؤلفههای، مؤلفه تکیه بر ظرفیتهای درونی مفاهیمی که ضریب روایی محتوایی بالاتر از 37/0 بودند در بخش زیر ارائه میگردد.
جدول شماره (7): زیر مؤلفهها و مفاهیم شناسایی شده مؤلفه اصلاح الگوی مصرف جهت بسترسازی آموزشی
جدول شماره (8): زیر مؤلفهها و مفاهیم شناسایی شده مؤلفه تکیه بر ظرفیت داخلی جهت بسترسازی آموزشی
بحث و نتیجهگیری دراین تحقیق سعی برآن بود تا مؤلفههای شناسایی شده اقتصاد مقاومتی برای طراحی الگوی برنامه درسی مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند. جهت شناسایی زیر مؤلفههاییکه قابلیت بسترسازی آموزشی دارند، همه زیر مؤلفههای استخراج شده، پس از تجزیه و تحلیل با روش ضریب نسبی اعتبار محتوایی، زیر مؤلفههایی که قابلیت بسترسازی آموزشی دارند استخراج شدند. پس از طی این مراحل با نظر متخصصین حوزه اقتصاد و با استفاده از محاسبه میانگین وزنی هر یک از زیر مؤلفههای، مؤلفههای ششگانه شناسایی شده در مرحله اول دو مؤلفه اصلاح الگوی مصرف و تکیه بر ظرفیتهای داخلی به عنوان مؤلفههایی که دارای میانگین وزنی بالاتری نسبت به بقیه مؤلفهها بودند جهت بسترسازی آموزشی در آموزش و پرورش شناسایی شدند. یافتههای تحقیق با تحقیق سیدی و همکاران(1390)، و محمدی و همکاران(1392)، همسو بود. سیدی و همکاران در سال 1390 درتحقیق خود به این نتیجه رسیدهاندکه نظم خاص در ارائه پیامهای اقتصادی در پایههای مختلف حاکم نبوده است در نتیجهای بررسیها میتوان گفتکه نتایج این تحقیق میتواند در نظمدهی به ارائه پیامهای اقتصادی در کتابهای درسی کمک فراوانی بنماید. نتایج تحقیق محمدی و همکاران در سال1392 نشان میدهدکه بین اقتصاد مقاومتی و گرایشکارآفرینانه و مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. یافتههای آن با یافته تحقیق حاضر (به عنوان مثال در مؤلفه دانش محوری بر مفاهیمی همچون ایده محوری و اختراع و کارآفرینی و خلاقیت) مرتبط میباشد. با توجه به تحقیق فخری(1389)، که در آن اشاره به برخوردار نبودن 74/0 درصد دانشآموزان از دانش اقتصادی شده بود و پیغامی و تورانی(1390)، نیز در پژوهش خود تأکید داشتهاند که به برنامههای درسی مغفولی چون اقتصاد در برنامه درسی ملی به طور ویژه اهتمام لازم صورت گیرد. در نتیجه، نتایج و یافتههای این تحقیق میتواند درنظام آموزش و پرورش مورد استفاده سیاستگذاران و برنامهریزان قرار گیرد.
منابع اصغری، محمود. (1392). تربیت دینی و تأثیر آن بر اقتصاد مقاومتی، پژوهشهای اجتماعی اسلامی. دوره 19، شمارة 4: صص 160-137. پیغامی، عادل؛ و تورانی، حیدر. (1390). نقش برنامه درسی اقتصاد در برنامه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دنیا، ارائه یک برنامه عمل برای یک برنامه درسی مغفول، فصلنامه نوآوری های آموزشی. شماره 37. پیغامی، عادل؛ سمیعینسب، مصطفی و سلیمانی، یاسر. (1395). جستارهایی در اقتصاد مقاومتی: مدل مفهومی مقاومسازی اقتصادی مبتنی بر ادبیات متعارف در تطبیق با اندیشه مقام معظم رهبری. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع). ترابزاده جهرمی، محمدصادق؛ سجادیه، سیدعلیرضا و سمیعینسب، مصطفی. (1392). بررسی ابعاد مولفههای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در اندیشه حضرت آیتا.. خامنهای، فصلنامه علمی– پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی. دوره 2، شماره 32. تیرگر، آرام؛ و آقالری، زهرا. (1394). بررسی برونداد علمی مجالت علوم انسانی در خصوص اقتصاد مقاومتی، مجله علمسنجی کاسپین. دوره 2، شماره 2، صص 23-16. حاتمی. (1396). نقش تدابیر امام خامنهای در اعتلای، اقتصاد مقاومتی با تأکید بر ضرورت خرید اجناس ایرانی.اولین کنگره بینالمللی پژوهشهای علوم میان رشتهای در شهرسازی و معماری. حسین زاده بحرینی، محمدحسین. (1392). اقتصاد مقاومتی راهکاری برای توسعه، مجله مشکوه. شماره 118. خلیلی، حسام الدین. (1391). مقاومت اقتصادی در پرتو اقتصاد مقاومتی، فصلنامه کارآگاه. دوره 5، شماره 20. خزایی، حامد. (1396). اقتصاد مقاومتی از منظر امام خامنهای. کنفرانس ملی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی. دری نوگورانی، حسین؛ و صالح اصفهانی، اصغر. (1392). اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران تحلیل مبنایی و برخی اصول راهنمایی کاربردی. تهران: انتشارات راه فردا. رحمانپور، محمد؛ حسنپور، عصمت و نصراصفهانی، احمدرضا. (1395). بررسی برنامه درسی ملی در ارتباط با مؤلفههای اقتصاد مقاومتی از دیدگاه صاحبنظران، مطالعات ملی. شماره 65. سیدی، بتول؛ درتاج، فریبرز و جلایی، سیدعبدالمجید. (1390). بررسی پیامها و مفاهیم اقتصادی در کتابهای درسی دوره ابتدایی، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران. دوره 16، شماره 49، صص 69-35. سیف، اله مراد. (1391). الگوی پیشنهادی اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه آفاق امنیت. دوره 5، شماره 16. عربنژاد، حسین. (1391). از جهاد اقتصادی تا اقتصاد مقاومتی، فصلنامه مکاتب و اندیشه. دوره 12، شماره 45. عصاریاننژاد، حسین. (1386). چالشها و الزامات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در برتری منطقهای در آسیای جنوب غربی، فصلنامه نگرش راهبردی. شماره 87. عمادزاده، مصطفی. (1382). اصول اقتصاد آموزش و پرورش. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی. فخری، امامجمعه. (1389). سنجش دانش اقتصادی دانشآموزان، مجله رشد آموزش علوم اجتماعی. شماره 49. فروتن، طلعت. (1391). اقتصاد دانش بنیان راهکاری برای میل به اقتصاد مقاومتی، ماهنامه امواج دانش. دوره 1، شماره 1، صص 15-12. کشتیآرای، نرگس. (1387). طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی تجربه شده در آموزش عالی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی – فمینیستی. رساله دکتری، دانشگاه خوراسگان اصفهان. محمدیمقدم، یوسف؛ ذوالفقاری، حسین؛ علیپور، میثم و رسولیان، پریسا. (1392). بررسی رابطه اقتصاد مقاومتی، گرایش کارآفرینانه و مدیریت دانش، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی. دوره 1، شماره 2، 120-108. مهرمحمّدی، محمود. (1392). برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. میرمعزی، سیدحسین. (1391). اقتصاد مقاومتی و ملزومات آن با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری، مجله اقتصاد اسلامی. شماره 47. Briguglio, L. & Stephen, P. (2011). Growth and Resilience in East Asia and the Impact of the Global Recession. Available at: http://www. um. edu. Mt. Glatthorn, A., A. (1994). Developing a quality curriculum. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development. Goodlad, J. (1979). Curriculum inquiry: The study of curriculum practice.New York: McGraw- Hill. Ornstein A. C., & Hunkins, F., P. (2009). Curriculum foundations, principles and issues.(5th ed), Boston: Allyn and Bacon. Posner, G., J. (1995). Analyzing the curriculum. (2nd Ed.), Cornell University, New York: Mc Graw- Hill Inc, (P.p: 10-12). Rose, A. (2008). Defining and Measuring Economic Resilience to Disasters, Disasters Prevention and Management. 13, (4): Available at:http://insct.syr Sundać, D., and Krmpotić, I. F. (2011). Knowledge economy factors and the development of knowledge-based economy, Croatia Economic Survey. 13 (1): P.p: 105-141. Walker, D., F. (1990). Fundamentals of curriculum. Fort Worth: Harcourt Brace College. Zinalabedini, P. & Dehghanpour, H. (2014). Investigation the Media's Role in Achieving theVision, and Strategy of Resistance Economy Mission, Iranain journal of business and economics.univercity Tehran, Volume 1, issues 3. [1]. دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان- ایران. [2]. دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان- ایران. [3]. دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان- ایران (نویسنده مسئول).
[4]. Ricardo [5]. Resistive economy [6]. Madison [7]. Lemir [8]. Economics resilience [9]. Briguglio & Stephen [10]. Aiginger [11]. Nakano & Fuji [12]. Rose [13]. Watson [14]. Sundać & Krmpotić | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصغری، محمود. (1392). تربیت دینی و تأثیر آن بر اقتصاد مقاومتی، پژوهشهای اجتماعی اسلامی. دوره 19، شمارة 4: صص 160-137. پیغامی، عادل؛ و تورانی، حیدر. (1390). نقش برنامه درسی اقتصاد در برنامه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دنیا، ارائه یک برنامه عمل برای یک برنامه درسی مغفول، فصلنامه نوآوری های آموزشی. شماره 37. پیغامی، عادل؛ سمیعینسب، مصطفی و سلیمانی، یاسر. (1395). جستارهایی در اقتصاد مقاومتی: مدل مفهومی مقاومسازی اقتصادی مبتنی بر ادبیات متعارف در تطبیق با اندیشه مقام معظم رهبری. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع). ترابزاده جهرمی، محمدصادق؛ سجادیه، سیدعلیرضا و سمیعینسب، مصطفی. (1392). بررسی ابعاد مولفههای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در اندیشه حضرت آیتا.. خامنهای، فصلنامه علمی– پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی. دوره 2، شماره 32. تیرگر، آرام؛ و آقالری، زهرا. (1394). بررسی برونداد علمی مجالت علوم انسانی در خصوص اقتصاد مقاومتی، مجله علمسنجی کاسپین. دوره 2، شماره 2، صص 23-16. حاتمی. (1396). نقش تدابیر امام خامنهای در اعتلای، اقتصاد مقاومتی با تأکید بر ضرورت خرید اجناس ایرانی.اولین کنگره بینالمللی پژوهشهای علوم میان رشتهای در شهرسازی و معماری. حسین زاده بحرینی، محمدحسین. (1392). اقتصاد مقاومتی راهکاری برای توسعه، مجله مشکوه. شماره 118. خلیلی، حسام الدین. (1391). مقاومت اقتصادی در پرتو اقتصاد مقاومتی، فصلنامه کارآگاه. دوره 5، شماره 20. خزایی، حامد. (1396). اقتصاد مقاومتی از منظر امام خامنهای. کنفرانس ملی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی. دری نوگورانی، حسین؛ و صالح اصفهانی، اصغر. (1392). اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران تحلیل مبنایی و برخی اصول راهنمایی کاربردی. تهران: انتشارات راه فردا. رحمانپور، محمد؛ حسنپور، عصمت و نصراصفهانی، احمدرضا. (1395). بررسی برنامه درسی ملی در ارتباط با مؤلفههای اقتصاد مقاومتی از دیدگاه صاحبنظران، مطالعات ملی. شماره 65. سیدی، بتول؛ درتاج، فریبرز و جلایی، سیدعبدالمجید. (1390). بررسی پیامها و مفاهیم اقتصادی در کتابهای درسی دوره ابتدایی، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران. دوره 16، شماره 49، صص 69-35. سیف، اله مراد. (1391). الگوی پیشنهادی اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه آفاق امنیت. دوره 5، شماره 16. عربنژاد، حسین. (1391). از جهاد اقتصادی تا اقتصاد مقاومتی، فصلنامه مکاتب و اندیشه. دوره 12، شماره 45. عصاریاننژاد، حسین. (1386). چالشها و الزامات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در برتری منطقهای در آسیای جنوب غربی، فصلنامه نگرش راهبردی. شماره 87. عمادزاده، مصطفی. (1382). اصول اقتصاد آموزش و پرورش. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی. فخری، امامجمعه. (1389). سنجش دانش اقتصادی دانشآموزان، مجله رشد آموزش علوم اجتماعی. شماره 49. فروتن، طلعت. (1391). اقتصاد دانش بنیان راهکاری برای میل به اقتصاد مقاومتی، ماهنامه امواج دانش. دوره 1، شماره 1، صص 15-12. کشتیآرای، نرگس. (1387). طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی تجربه شده در آموزش عالی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی – فمینیستی. رساله دکتری، دانشگاه خوراسگان اصفهان. محمدیمقدم، یوسف؛ ذوالفقاری، حسین؛ علیپور، میثم و رسولیان، پریسا. (1392). بررسی رابطه اقتصاد مقاومتی، گرایش کارآفرینانه و مدیریت دانش، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی. دوره 1، شماره 2، 120-108. مهرمحمّدی، محمود. (1392). برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. میرمعزی، سیدحسین. (1391). اقتصاد مقاومتی و ملزومات آن با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری، مجله اقتصاد اسلامی. شماره 47. Briguglio, L. & Stephen, P. (2011). Growth and Resilience in East Asia and the Impact of the Global Recession. Available at: http://www. um. edu. Mt. Glatthorn, A., A. (1994). Developing a quality curriculum. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development. Goodlad, J. (1979). Curriculum inquiry: The study of curriculum practice.New York: McGraw- Hill. Ornstein A. C., & Hunkins, F., P. (2009). Curriculum foundations, principles and issues.(5th ed), Boston: Allyn and Bacon. Posner, G., J. (1995). Analyzing the curriculum. (2nd Ed.), Cornell University, New York: Mc Graw- Hill Inc, (P.p: 10-12). Rose, A. (2008). Defining and Measuring Economic Resilience to Disasters, Disasters Prevention and Management. 13, (4): Available at:http://insct.syr Sundać, D., and Krmpotić, I. F. (2011). Knowledge economy factors and the development of knowledge-based economy, Croatia Economic Survey. 13 (1): P.p: 105-141. Walker, D., F. (1990). Fundamentals of curriculum. Fort Worth: Harcourt Brace College. Zinalabedini, P. & Dehghanpour, H. (2014). Investigation the Media's Role in Achieving theVision, and Strategy of Resistance Economy Mission, Iranain journal of business and economics.univercity Tehran, Volume 1, issues 3. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 430 |