تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,359 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,967 |
آموزش ونهادهای آموزشی ایران در سه قرن نخست هجری | ||
فصلنامه تاریخ | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 45، تیر 1396، صفحه 92-113 اصل مقاله (244.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد سپهری* 1؛ حمید رضا امینه2 | ||
1استاد گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | ||
2دانشجوی دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی،دانشگاه آزاداسلامی واحدتهران مرکزی | ||
چکیده | ||
در دین مبین اسلام دانش اندوزی و آموزش آن اهمیت فراوان دارد.این نکته در آیات و روایات گوناگون مشهود است.بنابراین با ورود اسـلام بـه ایـران توسعۀآموزش و تعلیم و تعلم به پیشرفت خود ادامه داد.مسجد که طبق سنت پیامبر یک نهاد سیاسـی ،اجتماعی،آموزشـی، عبـادی و... بـود ،بـه اولـین نهادآموزشی در ایران و سایر مناطق مفتوحه،به منظور آموزش های دینی و احادیث نبوی مبدل شد. و در کنار آن همزمان با توسعۀ علوم و دایرة آن نهادهای دیگری از قبیل رواق ها، دکان ها ، بیمارستانها، مکتب خانه ها،کتابفروشی ها و...روند آمـوزش را پیش بردند. این پیشرفت در زمان امویان به علت تعصب و قومی گری بنی امیه ،عدم حضور ایرانیان در مسائل سیاسی-فرهنگی و... و پیـروی از سـنت شـفاهی در شیوه های آموزشی به کندی صورت پذیرفت.اما به دلیل نیاز مسلمانان به دانش سرزمین های بیگانه و ترجمـه آن در همـین دوره و سـپس حمایـت از علما و دانشمندان و کنار گذاشتن خوی قومی گری بنی عباس و ایجاد نهضت ترجمه توسط آنان و همچنین حضور رجال سیاسـی ایرانـی در دسـتگاه خلافت،ایران اسلامی شاهد نهضت علمی و تأسیس نهادهای آموزشی گوناگون و بروز علما و دانشمندان برجسته در شهرهای مختلف شد. واژگان کلیدی: نهادهای آموزشی،تعصب نژادی،علوم دینی،نهضت ترجمه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 288 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 601 |