| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,577,581 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,275,583 |
لایههای مختلف تصویر در شعر نیما | ||
| پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی | ||
| مقاله 4، دوره 9، شماره 33، آذر 1397، صفحه 89-112 اصل مقاله (544.53 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سید فائض درخوش1؛ شمس الحاجیه اردلانی* 2؛ سید احمد حسینی کازرونی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران. | ||
| 2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران. نویسنده مسئول. | ||
| 3استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران. | ||
| چکیده | ||
| تصویر، از اساسیترین و پرکاربردترین اصطلاحات نقد ادبی و از مباحث بنیادی بلاغت امروزی است. با ظهور جریان شعر نو، شعر از تنگنای تجارب ذهنی صرف، رها شد و به سمت گستره ادراکات عینی و ملموس رفته و شاعران کوشیدند، صور ذهنی خود را از دنیای ملموس و تجربی خود به دست آورند. بنابراین شاعران نوگرا در خلق تصاویر بکر و تازه، تا حلول در اشیاء پیش رفته است و برای این کار، دامنه تخیّلات ذهن خود را بیش از پیش گسترده و میان خود و عناصر بیجان شباهتهایی یافته، آنها را به تصویر میکشند. این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کیفی و کتابخانهای است. هدف از مقالة حاضر، ارزیابی تصاویر شعر نیما از منظر حقیقت و مجاز، سطح و اعماق و کارکرد تصویر است. تصویرهای شعر نیما متأثر از تغییر نگرش و جهان بینی وی، دستخوش تحوّل و دگردیسی شده، لذا جلوههای نوآوری نیما را در قلمرو تصویر، با تکیه بر اطلاعات و شیوههای موجود در کتب بلاغی کلاسیک، نمیتوان تجزیه و تحلیل کرد. نتایج بیانگر آن است که تصویرهای اعماق نیما از تصویرهای سطح وساده بیشتراست؛ زیرا بخش قابل توجهی از تصویرهای شعری او به سمت فضایی سمبلیک و نمادین گرایش یافته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شعر نیما؛ تصویر سطح و اعماق؛ تصویر اثباتی و اتفاقی؛ ایماژ زبانی و مجازی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 424 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 428 |
||