تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,376 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,982 |
بررسی و تحلیل کارکردهای اخلاقی تمثیل در اسرارنامۀ عطار نیشابوری | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 37، مهر 1397، صفحه 44-66 اصل مقاله (1.56 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید حسین سیدی* 1؛ حسین قاسمی فرد2 | ||
1استاد زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران | ||
چکیده | ||
تمثیل یکی از شگردهای ادبی مؤثر در بازگویی و تشریح عمدهترین مسائل اخلاقی و تعلیمی است؛ زیرا با سادهکردن موضوعات پیچیده، قدرت درک و تحلیل مخاطب عامی افزایش مییابد. از آنجا که هدف اصلی شاعران اخلاقگرا از سرودن شعر، افزایش سطح معرفت و جهانبینی مردم است، از ابزارهایی چون تمثیل برای پیشبرد و تحقق اهداف تعلیمی مورد نظر خود استفاده میکنند. عطار نیشابوری در اسرارنامه، با تکیه بر این بخش از قابلیتهای تمثیل، به تبیین و تشریح مسائل گوناگون اخلاقی، دینی و عرفانی پرداخته است. به این اعتبار، در مقالۀ حاضر، با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی، کارکردهای اخلاقی تمثیل بررسی شده است. به نظر میرسد شاعر از رهگذر بهرهمندی از شگرد مذکور به توضیح موضوعاتی چون: «دنیاستیزی؛ فنا شدن از خودِ انسانی؛ نفسستیزی؛ توجه به عشقورزی الهی و معنوی؛ پرهیر از آزمندی و مالدوستی؛ دوریگزینی از غفلتورزی؛ نکوهش ظاهرپرستی؛ بیاعتباری عمر آدمی و تناسب میان ظرفیتهای انسانی و هدف برگزیده» پرداخته است. شاعر برای جلوگیری از اختلال در فرآیند درک مخاطبان عام خود، از تمثیلهای عمدتاً ساده و زودیاب استفاده کرده است. این تمثیلها در عینیتبخشی به عمدهترین مسائل اخلاقی که غالباً انتزاعی و نامحسوس هستند، اثرگذار بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
عطار نیشابوری؛ اسرارنامه؛ تمثیل؛ آموزههای اخلاقی | ||
مراجع | ||
1- اشرفزاده، رضا، (1373)، تجلی رمز و روایت در شعر عطار نیشابوری. تهران: اساطیر. 2- _________، (1382)، عطار و دیگران. مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد: سخنگستر. 3- بهبهانی، مرضیه، (1387)، «تمثیل، آیینۀ اجتماع (سیری در تمثیلهای ادبیات عرفانی در آثار عطار و مولانا)». فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب. سال 4. شمارۀ 13. ص (76: 43). 4- تجلیل، جلیل و احمدی، شهرام، (1382)، «مفاهیم اخلاقی در چهار منظومۀ عطار (اسرارنامه، الهینامه، منطقالطیر و مصیبتنامه)». مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. دورۀ 53. شمارههای 167-166. ص (30: 11). 5- جلیلی، رضا و نوروز، مهدی، (1395)، «فنا در نگاه عطار نیشابوری». مجلۀ ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد. شمارۀ 5. ص (60: 41). 6- ________________، (1397)، «تأثیرپذیری تمثیلی وقار شیرازی در منظومۀ بهرام و بهروز از مثنوی مولانا». فصلنامۀ تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر. شمارۀ 35. ص (89: 73). 7- حجازی، بهجتالسادات، (1390)، انسان کامل در نگاه عطار. تهران: آوای نور. 8- حسینی کازرونی، سید احمد، (1394)، «تمثیل و ادبیات تمثیلی». فصلنامۀ تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر. دورۀ 7. شمارۀ 23. ص (24:13). 9- شجیعی، پوران، (1373)، جهانبینی عطار. تهران: ویرایش. 10- صاحبی، علی، (1390 الف)، تمثیلدرمانگری: کاربرد تمثیل در بازسازی شناختی. تهران: سمت، چ 3. 11- _______، (1390 ب)، قصهدرمانی (گسترۀ تربیتی و درمانی تمثیل). تهران: ارجمند، چ 2. 12- صنعتینیا، فاطمه، (1369)، مآخذ قصص و تمثیلات مثنویهای عطار نیشابوری. تهران: زوار. 13- عبدی مکوند، اسماعیل، (1394)، «آتش در شعر عطار با محوریت تمثیل». فصلنامۀ تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر. شمارۀ 26. ص (30: 13). 14- عطار، فریدالدین محمد بن ابراهیم، (1392)، اسرارنامه. مقدمه و تصحیح و تعلیقات از محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن، چ 6. 15- قشیری، ابوالقاسم، (1374)، ترجمۀ رسالۀ قشیریه. به تصحیح بدیعالزمان فروزانفر. تهران: علمی و فرهنگی. 16- Burns, G.W, (2000), 101 Healing stories using Metaphor in Therapy. NewYork, John Wiley & Sons.
17- Harper, P & Gary, M, (1997), "Maps and Meaning in life and Healing". in Kedar Nath Dwivedi. the Therapeutic use of stories. London, Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 314 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 432 |