تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,268 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,903 |
تعیین الگوی نوسانات ضرب آهنگ روزانه و هفتگی عملکرد اضطراب کودکان پیش دبستانی بر اساس ریخت شناسی زمان | ||
علوم اجتماعی | ||
مقاله 10، دوره 12، شماره 43، اسفند 1397، صفحه 199-226 اصل مقاله (876.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مسعود شریفی* 1؛ زهره نصیری2؛ محمود حیدری3؛ شهلا پاکدامن4 | ||
1استادیار روانشناسی دپارتمان روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتی | ||
3دانشیار روانشناسی دپارتمان روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی. | ||
4دانشیار روانشناسی دپارتمان روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
مطالعات نشان دادند که یکی از شایعترین مشکلات هیجانی کودکان پیش دبستانی اضطراب می باشد که ساعت خواب و بیداری از عوامل تاثیرگذار بر اضطراب عنوان شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی نوسانات ضربآهنگ روزانه و هفتگی عملکرد اضطراب کودکان پیش دبستانی بر اساس ریخت شناسی زمان شکل گرفته است. روش پژوهش از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماری، کودکان پیش دبستانی شهر تهران است که 100 کودک بر اساس روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. سپس در فواصل زمانی مختلف روز (8، 10، 13، و 15) و هفته (شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه) مورد آزمون اضطراب قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامة کرونوتایپ (صبحگاهی- عصرگاهی) کودکان، پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی و پرسشنامه خودسنجی اضطراب بود. داده ها بر اساس تحلیل واریانس آمیخته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که عملکرد اضطراب کودکان پیش دبستانی در طول روزهای مختلف هفته و ساعات مختلف روز متفاوت است (01/0 < P). همچنین بین عملکرد اضطراب کودکان پیش دبستانی صبحگاهی و عصرگاهی در محیط آموزشی در طول روز و هفته تفاوت معناداری وجود داشت (01/0 < P). با توجه به نتایج بدست امده می توان با برنامه ریزی در زمان کاهش عملکرد اضطراب کودکان در محیط اموزشی در بهبود عملکرد شناختی- هیجانی موثر بود. | ||
کلیدواژهها | ||
ضرب آهنگ؛ اضطراب؛ ریخت شناختی زمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 414 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 177 |