| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,572,282 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,273,101 |
نا گفته های قصه گویی شهرزاد از منظر روانشناسی ژاک لاکان | ||
| فصلنامه زبان و ادب فارسی | ||
| مقاله 1، دوره 10، شماره 35، شهریور 1397، صفحه 1-18 اصل مقاله (248.02 K) | ||
| نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| ازاده ابراهیمی پور* 1؛ رقیه صدرایی2 | ||
| 1بنیادشهید | ||
| 2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد تهران | ||
| چکیده | ||
| نیاز اساسی نقد ادبی توجه به مفهوم زنانگی در روایت و بازنمایی آن به عنوان یک قابلیت ادبی میباشد و هزار و یک شب از متون ادبی چند ملیتی است ،زن در آن حضور فعال دارد. قهرمان قصه زنی با تدبیر و درایت است که با نقل قصههای هوشمندانه پادشاهی خودکامه را به پایگاه خودآگاهی میرساند. در این پژوهش کارکرد بازی در رمان هزار و یک شب با استفاده از خوانش روانکاوانه پسا ساختارگرا با نگاه به نظریه فاز آینه و زنانگی لاکان و نظریههای تقلید، تفاوت و شکوفایی شهرزاد مورد بررسی قرار گرفته است. شهرزاد شخصیت محوری رمان دربازی آگاهانه و ناخودآگاه خود به روندی جامه عمل میپوشاند که از دیدگاه لاکان یگانه را مبارزه با قدرت گفتمان نرینه محور است. شهرزاد در کوششی بیپایان برای شناخت خود و پرورش شاه ایران، درگیری بازیهایی میشود که گاه موفقیت آمیز بوده و گاه ناموفق و گاه با تقلید آینه وار، ساختار فکری جامعه را مشروعیت میبخشد و زمانی با تقلید خرابکارانه آن را به چالش میکشد، در این روند قصهگویی، به تدریج راهی برای بروز هویت زنانه بعنوان سوژه انسانی (نه شی وکالا) باز میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| زن؛ ژاکلاکان؛ شهرزاد؛ بازی نمایشگری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 227 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 309 |
||