تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,242 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
بررسی نقش تمثیل در تبیین مقولۀ «خودسازی» در اندرزنامه های پهلوی | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 38، دی 1397، صفحه 32-47 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بتول فخر اسلام* 1؛ حمیده حسنخانی2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور | ||
چکیده | ||
تمثیل در تشریح مفاهیم ثقیل برای مخاطبان عام نقشی اساسی دارد. از اینرو، در متون دینی و اخلاقی که عموم مردم را خطاب قرار میدهند، منعکس شده است. در مقالۀ حاضر، با بهرهمندی از روش توصیفی و تکنیک تحلیل محتوا، تمثیلهای بهکاررفته در اندرزنامههای پهلوی، بر اساس محتوا دستهبندی و نقش آن در بازنمایی اهمیت خودسازی در رشد معنوی آدمی بررسی و تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که مؤلفان اندرزنامهها با استفاده از تمثیل، موفق به سادهکردن مفاهیم پیچیده و غامض معرفتی، عینیتبخشی به مسائل انتزاعیِ شناختی، انتقاد از پیشالگوهای رفتاری و فکری، ارائه و بازتعریف مدلهای جایگزین سبک زندگی و تسهیل در فرآیند ارتباط مخاطب با نویسنده و متن تولیدی شدهاند. همچنین، مشخص شد که بر اساس محتوا، تمثیلها به انواع: «اخلاقی و تعلیمی»، «دینی» و «حکمی و فلسفی» تقسیم میشوند. اجزاء تمثیلی در این متون نیز، غالباً غیرانسانی (شامل عناصر طبیعت، اجرام آسمانی و موجودات خیالی) هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
اندرزنامه های پهلوی؛ تمثیل؛ اخلاق؛ دین؛ حکمت | ||
مراجع | ||
1- ارسطو، (1371)، رتوریک: فن خطابه. ترجمۀ چرخیده ملکی. تهران: اقبال. 2- «اندرز دانایان به مزدیسنان و اندرز خسرو قبادان»، (1339)، به تصحیح ماهیار نوابی. دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز. سال 12. شمارۀ 52. ص (127:144). 3- «اندرز دستوران به بهدینان»، (1356)، تصحیح ماهیار نوابی. پژوهشنامۀ بخش زبانشناسی مؤسسۀ آسیایی. شمارۀ 1. ص (53:67). 4- انوری، حسن، (1381)، فرهنگ بزرگ سخن. تهران: سخن. 5- تفضلی، احمد، (1378)، تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام. به کوشش ژاله آموزگار. تهران: سخن. چ 3. 6- جلیلی، رضا و نوروز، مهدی، (1394)، «مطالعۀ تطبیقی برخی آموزههای تعلیمی در اندرزنامههای پهلوی و برزونامه (بخش کهن)». پژوهشهای نقد ادبی و سبکشناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد. شمارۀ 4. ص (31:48). 7- جینکز، ویلیام، (1364)، ادبیات فیلم. ترجمۀ محمدتقی احمدیان و شهلا حکیمیان. تهران: سروش. 8- حسینی کازرونی، سید احمد و کمالی بانیانی، محمدرضا، (1394)، «نگرشی به تمثیل در ادبیات تعلیمی». فصلنامۀ تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر. شمارۀ 26. ص (133:154). 9- دلپذیر، زهرا و بهنامفر، محمد و راشد محصل، محمدرضا، (1396)، «بررسی تطبیقی مفهوم خرد در اندرزهای دینکرد ششم و شاهنامۀ فردوسی». فصلنامۀ متنپژوهی ادب فارسی دانشگاه اصفهان. سال 9. شمارۀ 4. ص (37:55). 10- دهخدا، علیاکبر، (1373)، لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران و روزنه. 11- دینکرد چهارم، (1393)، پژوهش از مریم رضایی. زیر نظر سعید عریان. تهران: سخن. 12- رزمجو، حسین، (1390)، انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی. مشهد: دانشگاه فردوسی. چ 3. 13- شمسقیس رازی، شمسالدین محمد، (1388)، المعجم فی معاییر اشعارالعجم. به تصحیح محمد قزوینی، مدرس رضوی و سیروش شمیسا. تهران: علمی. 14- شمیسا، سیروس، (1385)، بیان. تهران: میترا. 15- صاحبی، علی، (1390)، تمثیل درمانگری؛ کاربرد تمثیل در بازسازی شناختی. تهران: سمت. چ 3. 16- فتوحی رودمعجنی، محمود، (1393)، بلاغت تصویر. تهران: سخن. چ 3. 17- کاویانیپویا، حمید و پیلهوریان، زهرا، (1395)، «بررسی فلسفۀ زروان در تفکرات دینی بر پایۀ اندرزنامههای پهلوی». مجلۀ مطالعات ایرانی دانشگاه شهید باهنر کرمان. سال 15. شمارۀ 30. ص (133:153). 18- «گزیدۀ پوریوتکیشان»، (1339)، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز. سال 12. شمارۀ 55. ص (513:535). 19- مینوی خرد، (1354)، ترجمۀ احمد تفضلی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران. 20- نیکخواه، مظاهر و رضایی هفتادر، علیمحمد و خسروی، حسین، (1396)، «بررسی اثرپذیری منظومۀ ویس و رامین از اندرزنامههای پهلوی در حوزۀ مفاهیم تعلیمی». پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان. سال 9. شمارۀ 35. ص (1:26). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 310 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 331 |