تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,309 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,931 |
مدل سازی و تدوین خط مشی دومنظوره سازی صنعت دفاعی: رویکردی آمیخته | ||
پژوهش های مدیریت راهبردی | ||
مقاله 5، دوره 24، شماره 70، آذر 1397، صفحه 117-143 اصل مقاله (861.05 K) | ||
نوع مقاله: علمی _ پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدتقی خوبرو1؛ محمد حسین رحمتی* 2؛ سید مهدی الوانی3؛ غلامرضا جندقی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، پردیس فارابی؛ | ||
2استادیار مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، پردیس فارابی | ||
3استاد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی؛ | ||
4استاد مدیریت دانشگاه تهران، پردیس فارابی؛ | ||
چکیده | ||
در برنامه ششم توسعه ج.ا. ایران به استفاده از ظرفیتهای مازاد صنعت دفاعی برای بخش غیردفاعی تأکید شده است. پرسش اصلی آن است که برای تحقق اثربخش این امر، چگونه باید جهتگیری شکل گیرد؟ بخش صنایع دفاعی کشور، یکی از بخشهای مولد و پیشرو در عرصه علم و فناوری و محصولات پیشرفته است که همزمان به صورت دومنظوره میتواند به تولید محصولات و فناوری دفاعی و غیردفاعی اشتغال یابد. خطمشی دومنظورهسازی صنایع دفاعی ایران، برای بکارگیری این ظرفیت در کشور، در نگاهی جامع، باید شامل اجزاء و عناصری گردد که بتوانند در ایجاد و نهادینه کردن ارزشهای سازنده آن به صورت علمی و عملی موثر باشد و حتی در آینده رهنمودهایی برای اجرای خط مشی دومنظورهسازی و ارزیابی پیامدهای آن نیز ارائه کند. اما، اگر نسخه این خطمشیها بر سیاق ملاحظات نظری و عملی دوراندیشانه و علمی تعبیه نشده باشد، کماکان دردهای ملی دوا نخواهد شد و حتی دردی به دردهای کشور اضافه میگردد. بنابراین در این پژوهش در ابتدا به صورت کیفی، با مطالعه مستندات مکتوب و مصاحبه با 20 نفر از خبرگان آگاه دانشگاهی و صنعتی، از طریق شناسایی الزامات و اقتضائات دومنظورهسازی صنعت دفاعی ایران، اقدام به طراحی مدلی به عنوان راهنمای عملی خطمشیگذاران این عرصه نمودهایم. سپس به صورت کمی، با ابزار پرسشنامه و مطالعه 152 نفره از مدیران این صنایع در کشور، به تحلیل وضعیت بکارگیری و اولویتدهی عناصر مدل پرداختهایم. نتایج کیفی پژوهش، نشان از توجه به 3 دسته عناصر محوری،6 بعد و 28 مولفه موثر بر نوع جهتگیری دومنظورهسازی صنعت دفاعی دارد. نتایج کمی پژوهش نیز، نشان از وجود تفاوت وضعیت موجود و وضعیت مطلوب و همچنین وزن عناصر مدل برای خط مشیگذاری در جامعه هدف دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خط مشی گذاری عمومی؛ دومنظوره سازی صنعت دفاعی؛ صنعت دفاعی | ||
مراجع | ||
الوانی، مهدی (1393). تصمیمگیری و تعیین خطمشی دولت، انتشارات سمت. الوانی،مهدی، شریف زاده، فتاح (1394). فرآیند خطمشیگذاری عمومی،انتشارات دانشگاه امام صادق (ص)، چاپ سیزدهم. اکبری، بهرام، کزازی، ابوالفضل، منطقی، منوچهر، امیری، مقصود (1395). ارائه الگویی برای کسب موفقیت در فن بازار دفاعی ایران، فصلنامه علمی پژوهشی بهبود مدیریت، سال10، شماره 1. بازرگان، عباس(1394). مقدمهای بر روش تحقیق کیفی و آمیخته، رویکردهای متداول در علوم رفتاری، انتشارات دیدار. پورعزت، علی اصغر، رحیمیان، اشرف (1391). خطمشیگذاری عمومی برای اداره شهرهای پرتنوع و پیچیده، فصلنامه مدیریت دولتی، (10)4. خزائی، سعید، کاظمی، سید عباس (1382). عوامل مؤثر بر توانایی نوآوری در مؤسسات صنعت دفاعی در بریتانیا: یک تحلیل تجربی (ترجمه و تلخیص)، فصلنامه مدیریت تحقیقات دفاعی، سال اول، شماره 4. فرتوک زاده، حمیدرضا، وزیری، جواد (1391). الگوی توسعه صنعت و فناوری در ایران: هستههای کوچک- شبکههای بزرگ؛ درسهایی از صنایع دفاعی و الگوسازى براى صنعت نفت، فصلنامه بهبود مدیریت، سال 6، شماره3. مختارزاده، نیما، کیانی بختیاری، ابوالفضل (1393). سیاستگذاریهای صنعتی در برخی از کشورهای جهان و ایران، نشریه نشاء علم سال، شماره 1. معطوفی، علیرضا، دانکوب، مرتضی(1396). اولویتبندی عوامل موثر بر تدوین خطمشی زیست محیطی ایران با استفاده از روش تحلیل شبکهای، فصلنامه مجلس و راهبرد، (90)24. منتظری، عباس (1393). طراحی نظام نوآوری باز بخش دفاعی ایران،رساله دکتری، دانشگاه تهران. هاولت، رامش (1380). مطالعه خطمشی عمومی، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی. Birkland, T (2015). An Introduction to the Policy Process: Theories, Concepts, and Models of Public Policy Making, Published by Routledge Press, New York,Third Edition. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 931 |