| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,555,208 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,046 |
شناسایی و سنجش وضعیت پیشایندها و پسایندهای چابکی سازمانی ادارات آموزش و پرورش کشور در یک مدل فرایندی | ||
| فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
| مقاله 1، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 45، آذر 1397، صفحه 9-29 اصل مقاله (321.62 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مهدیه ابوالقاسمی* 1؛ علیاصغر شریفی2؛ محمدنقی ایمانی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
| 2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش شناسایی و سنجش وضعیت پیشایندها و پسایندهای چابکی سازمانی ادارات آموزش و پرورش کشور در یک مدل فرایندی بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری داده ترکیبی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و متخصصان آموزش و پرورش و در بخش کمی مدیران و معاونان ادارات آموزش و پرورش در مراکز استانهای کشور (42000 نفر) بودند. حجم نمونه در بخش کیفی 10 نفر و در بخش کمی 527 نفر بودند که بهترتیب با روشهای نمونهگیری هدفمند و تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته چابکی سازمانی بود که 110 سوال داشت. روایی سازه و محتوایی پرسشنامه و پایایی مصاحبه با روش توافق درون-موضوعی تایید و پایایی پرسشنامه با روشهای آلفای کرونباخ و بازآزمایی بهترتیب 92/0 و 87/0 محاسبه شد. در بخش کیفی از رویکرد نظریهپردازی دادهبنیاد و در بخش کمی از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی استفاده شد. نتایج نشان داد ابعاد چابکی سازمانی شامل سرعت، پاسخگویی، انعطافپذیری و شایستگی، ابعاد اثرگذار شامل فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و سرمایه انسانی و ابعاد اثرپذیر شامل رضایت شغلی، بهرهوری و مزیت رقابتی بودند که وضعیت تمام ابعاد و مولفهها مطلوب بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| چابکی سازمانی؛ آموزش و پرورش؛ شایستگی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 352 |
||