تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,184 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,842 |
تأثیر آموزش حساسیتزدایی با حرکات سریع چشم و پردازش مجدد بر اضطراب مدرسه و تابآوری دانشآموزان | ||
روانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 49، بهمن 1397، صفحه 11-22 اصل مقاله (305.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سعید حبیباللهی* | ||
گروه روانشناسی، علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش حساسیت زدایی با حرکات چشم و بازپردازش مجدد بر اضطراب مدرسه و تابآوری دانش آموزان بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان دبیرستانی پسر شهر نجف آباد در سال تحصیلی (95-1394) بود. از این جامعه 60 نفر از دانشآموزانی که نمره اضطراب مدرسهی آنها دو انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب، و پس از آن در دو گروه آزمایش(30 نفر) و کنترل(30 نفر)، گمارده شدند. پژوهش حاضر به شیوهی تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه اضطراب مدرسه فیلیپس و پرسشنامهی تابآوری کانر و دیویدسون بود. قبل از انجام مداخله آزمودنی های دو گروه به وسیله ابزار پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای با روش حساسیتزدایی با حرکات چشم و بازپردازش مجدد آموزش دید و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. دادهها با روش کوواریانس چند متغیری (مانکووا) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین نمرات پس آزمون گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در میزان اضطراب مدرسه و تاب آوری وجود دارد. آموزش حساسیتزدایی با حرکات چشم و بازپردازش مجدد باعث کاهش اضطراب مدرسه و افزایش تاب آوری افراد گروه آزمایش شده است (P<0/001). | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ حساسیت زدایی؛ حرکات چشم؛ بازپردازش مجدد؛ اضطراب مدرسه؛ تابآوری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 698 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 635 |