تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,345 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,960 |
فَرگشتِ تاریخی- اعتقادیِ واژه «حُبّ» از ادبیّات عصر جاهلی تا آموزههای عرفان اسلامی | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 58، بهمن 1397، صفحه 149-173 اصل مقاله (450.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی شفائی* 1؛ محمدصالح شریف عسکری2؛ محمد علی ربیپور3 | ||
1دکترای زبان و ادبیات عربی، مدرس دانشگاه فرهنگیان،پردیس علامه امینی تبریز | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی | ||
3استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
بحث و تحقیق دربارة محتوا و ساختارهای لفظی و معنویِ قرآن کریم از نخستین رویکردهای علما و اندیشمندانِ مسلمان در تاریخ اسلام محسوب میشود؛ اهمّیت این رویکردها تا بحدّی است که درکِ زمینهها و ویژگیهای لفظی و بلاغی قرآن کریم را بستری برای فهم درست و صحیحِ اندیشههای وحیانی میدانند. محور همنشینی واژه «حُبّ» در هنجارهای ادبی- اجتماعی جامعة جاهلی، منحصر به عرائس شعری، محبوبههای شاعران و اَبطال، و آثار مسکن و کاشانه و دیار آنها محدود میشد و مفاهیم والا و چالش برانگیز اعتقادی، مدّنظر نبود امّا در رهیافتهای معناشناختی قرآن کریم، حوزة معنایی «حُبّ» رنگ اعتقادی- اسلامی به خود گرفت و نظام دِلالی آن، از حُبّ و عشقِ زمینی، به حُبّ الهی و محبّت چندسویه و متعالی خدا- انسان تغییر جهت داد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد تغییر گفتمان جاهلی به اسلام و عرفان اسلامی، سبب شد بِساطَت و مادّی گریِ عرب جاهلی، جای خود را به تأمّل در حیات و هستی بدهد و انسانِ مسلمان، با تکیه بر تعلیمات اسلامی و تأکید بر اصالت تعابیر و معانی قرآنی، نگاه فرامادّی خود را به موضوع حُب و محبّت نیز منعطف سازد چنانکه التذاذ صرفِ مادّی در عصر جاهلی، در پرتو آموزههای قرآنی، به تعابیری همچون «ایثار»، «وُدّ»، «صفای مودّت»، «ترجیح دادن» و... تحوّل پیدا کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن کریم؛ معناشناسی؛ حُبّ؛ ادب جاهلی؛ عرفان اسلامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 356 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 280 |