تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,270 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,810 |
تحلیل عرفان و حکمت در اشعار ناصحالدین أرجانی با تکیه بر صور خیال | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 12، دوره 15، شماره 58، بهمن 1397، صفحه 253-271 اصل مقاله (615.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
راضیه یزدانی پور؛ ولی الله شجاع پوریان* | ||
گروه زبان و ادبیات عربی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران. | ||
چکیده | ||
تصویر همان تبلوّر معانی و اندیشههای بلند یک هنرمند ادبی است که در چارچوبی منسجم و نظامند، طراحی گشته و نمود عینی از تجربة شعری وی را به نمایش میگذارد. گرایش تأویلی عارفان و حکیمان ایرانی به هستی و پدیدارهای فراسوی آن و بهرهگیری از زبانی تصویری برای گزارش «آنچه نادیدنی است» و خِرَد آدمی از دریافت معانی بیانی آن درمیماند، بر همگان آشکار است. در همین راستا همواره اندیشمندان ایرانی در عرصههای گوناگون ادب عربی یکّه تاز مفاهیم ناب عرفانی و حکمی بودهاند، تاجائیکه ادب عربی در زمینه عرفان خود را وامدار صاحبنظران ایرانی میداند؛أبوبکرأرجانی ملقب به ناصح الدین، یکی از چهره های نامدار ادبی است که هم از نظر دانش عرفانی و فقهی و هم ادبی، جایگاه ویژهای در دورة سلجوقیان و حکومت عباسی کسب نموده بود. وی در القای مضامین ناب عرفانی و حکمی خود با بهرهمندی از عناصر تصویرپردازی همچون استعاره،آیرونی لفظی، پویایی تصویر شعری و مجاز در تلاش است تا مفاهیم عرفانی از قبیل: وحدت وجود، آفرینش هستی، تجرید و نفی و عشق الهی و خردوزی را به مخاطب خود انتقال دهد.در این پژوهش مفاهیم حکمی عرفانی همانند وحدت وجود، خلوص در عشق، آفرینش هستی و نفی و اثبات در دیوان ناصح الدین ارجانی به شکل هنرمندانهای حضور یافته، و در مقاله حاضر با هدف شناخت بیشتر نسبت به این مفاهیم با تکنیکهای بلاغی در تصویرپردازی، و معرّفی شاعر ایرانی ناصح الدین أرجانی و تثبیت جایگاه وی به عنوان یکی از شاعران برجسته در عرصه مفاهیم حکمی و عرفانی که اشعارش محل استناد کتب بلاغی بوده، پرداخته شد. نگارندگان در مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی به پردازش دادهها میپردازند. | ||
کلیدواژهها | ||
ناصح الدین أرّجانی؛ عرفان؛ تصویر؛ حکمت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 265 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 265 |