تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,330 |
دو خوانش جدید بر پایۀ خوانشهای شیعی هانری کوربن از روایات اساطیری | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 53، بهمن 1397، صفحه 187-206 اصل مقاله (455.31 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسنده | ||
ویدا دستمالچی | ||
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
هانری کوربن دین پژوه، شیعه شناس و فیلسوف برجستۀ فرانسوی در مطالعات تطبیقی متعددش توانست ارتباط فلسفی و عرفانی بین فلسفۀ خسروانی ایران باستان با روایات اسلام شیعی و فلسفۀ اشراق مطرح کند. وی با بررسی بر روی آثار سهروردی و ابن سینا نه تنها به بن مایه های فلسفۀ خسروانی دست پیدا کرد، بلکه به سرچشمه های اصلی فلسفۀ خسروانی، حکمت مزدایی، روایات اساطیری و متون مربوط یه آیین زردشتی نیز توجه داشت، و همچنین مسألۀ شباهت و انطباق این تعالیم را با روایات اسلام ایرانی به طور جدی پیگیری کرد. در این پژوهش آن بخش از مطالعات و پژوهش های هانری کوربن که حکایت های نمادین عرفانی یا روایات شیعی، معادلی مشابه در فلسفۀ خسروانی یا روایات اساطیری و آیین مزدایی دارد، مورد نظر است. از میان موارد ارزشمندی که کوربن به تطبیق آن در دو تفکر اسلام شیعی و حکمت باستانی پرداخته است، جای دارد به دو موردِ فراموش شده؛ یکی ماجرای ادامۀ نسل و پادشاهی فریدون و ایرج از طریق فرزند دخترش، منوچهر، و دیگری در اختیار داشتن بانویی آسمانی، اسپندارمذ، آب و زمین بپردازیم؛ اولی مشابه ادامۀ نسل و امامت و ولایت پیامبر اسلام(ص) از طریق فرزند دخترش، و دومی مشابه مهریۀ شفاهی حضرت فاطمه(س) (آب در کابین داشتن) اوست. | ||
کلیدواژهها | ||
هانری کوربن؛ اساطیر ایرانی و مزدایی؛ اسلام شیعی؛ آیین زردشتی؛ حضرت فاطمه(س) | ||
مراجع | ||
آموزگار، ژاله. 1376. تاریخ اساطیری ایران. تهران: سمت. ابنبابویه، محمدبن علی. 1362. الخصال. ج2. قم: جامعه مدرسین. ــــــــــــــــــــ .1380. عللالشرایع. ترجمة ذهنی تهرانی. ج1. قم: مومنین. اسماعیلپور، ابوالقاسم. 1387. اسطوره بیان نمادین. تهران: سروش. اوشیدری، جهانگیر. 1371. دانشنامۀ مزدیسنا. تهران: مرکز. پاکزاد، فضلالله (مصحح). 1384. بندهشن. ج1. تهران: مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی. پورداوود، ابراهیم.1380. فرهنگ ایران باستان. تهران: اساطیر. حاکم نیشابوری. محمدبن عبدالله. 1411. المستدرکالصحیحین. تحقیق مصطفی عبدالقادر عطا. ج3، بیروت: دارالکتب العلمیه. حسنیالبیرجندی. حسین. 1379. غریبالحدیث فی بحارالانوار. ج1. تهران: دارالحدیث. راشدمحصل، محمدتقی(محقق). 1366. گزیدههای زادسپرم. تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی. رضی، هاشم. 1381. آیین مهر. تهران: بهجت. ژینیو، فیلیپ. 1390. ارداویرافنامه. ترجمة ژاله آموزگار. تهران: معین. عرب گلپایگانی، عصمت. 1376. اساطیر ایران باستان. تهران: هیرمند. فرخزاد، پوران. 1386. مهرۀ مهر. تهران: نگاه. فردوسی، ابوالقاسم. 1386. شاهنامه. جلد1. تصحیح جلال خالقیمطلق. تهران: مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی. ــــــــــــــــ . 1386. نامۀ باستان. ج1. گزارش و ویرایش میرجلالالدین کزّازی. تهران: سمت. قلیزاده، خسرو. 1387. فرهنگ اساطیر ایرانی. تهران:پارسه. کربن، هانری. 1374. ارض ملکوت. ترجمة ضیاءالدین دهشیری. تهران: طهوری. کریستن سن، آرتور. 1390. ایران در زمان ساسانیان. ترجمة رشیدیاسمی. تهران: بهزاد. گیرشمن، رومن. 1372. ایران از آغاز تا اسلام. ترجمة محمد معین. تهران: علمی و فرهنگی. مجلسی، محمدباقر. 1403. بحارالانوار. تحقیق السید ابراهیم المیانجی و محمدالباقر البهبودی. ج43 بیروت: دارإحیا التراث العربی. ـــــــــــــــــ . 1377. زندگانی حضرت زهرا(س). ترجمة محمد روحانی علی آبادی. تهران: مهام. ورمازرن، مارتین. 1375. آیین میترا. ترجمة بزرگ نادرزاد. تهران: چشمه. هیلنز، جان راسل. 1385. شناخت اساطیر ایران. ترجمة باجلان فرخی. تهران: اساطیر. یشتها. 1377. ترجمة ابراهیم پورداود. تهران: اساطیر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 664 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 321 |