| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,563,225 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,461 |
اثربخشی آموزش گروه درمانی مبتنی بر شناختی- رفتاری بر راهبردهای مقابلهای افراد دارای اختلال اضطراب | ||
| فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
| مقاله 4، دوره 5، شماره 18، شهریور 1395، صفحه 45-59 اصل مقاله (5.21 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فریبا دلبرنسب1؛ سید محمود میرزمانی بافقی2؛ حمید رضا وطن خواه3 | ||
| 1پژوهشگر | ||
| 2استاد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران | ||
| 3استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروه درمانی مبتنی بر شناختی- رفتاری بر راهبردهای مقابله ای افراد دارای اختلال اضطرابی بود.روش: این پژوهش از نوع آزمایشی است و در قالب یک طرح پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل انجام شده است. بدین منظور 20 نفر از افرادی که تشخیص اختلال اضطرابی را داشتند به صورت تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش (10 نفر) و گروه کنترل (10 نفر) گماشته شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه راهبردهای مقابلهای اندلر و پارکر استفاده شد که در هر دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون توسط آزمودنیها تکمیل گردید. مداخله شناختی- رفتاری به مدت 11 جلسه برای گروه آزمایش برگزار گردید ولی گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات گروه آزمایش در راهبردهای مسأله مدار نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار و در راهبردهای هیجان مدار و اجتنابی کاهش معنی داری داشته است.نتیجه گیری: بنابراین براساس یافتهها گروه درمانی شناختی رفتاری بر راهبردهای مقابلهای (مسأله مدار، هیجان مدار و اجتنابی) تأثیرگذار است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شناختی- رفتاری؛ گروه درمانی؛ راهبرد مسأله مدار؛ راهبرد هیجان مدار؛ راهبرد اجتنابی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 347 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 247 |
||