تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,931 |
اثربخشی بازی درمانی بر برقراری ارتباط کودکان دارای اختلال طیف اتیسم | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 19، آذر 1395، صفحه 48-62 اصل مقاله (3.43 M) | ||
نویسندگان | ||
مرجان عالیخانی1؛ پریناز بنی سی2؛ حمیدرضا وطن خواه3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، گروه روانشناسی و مشاوره، تهران ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی و مشاوره ، دانشگاه آزاد اسلامی، و احد تهران غرب، گروه روانشناسی و مشاوره ،تهران ،ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، و احد تهران غرب ،گروه روانشناسی و مشاوره ، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدفاین پژوهش بررسی اثربخشی بازیدرمانی بر برقراری ارتباط کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 6 تا11 ساله دارای اختلال طیف اتیسم در مدرسه غیرانتفاعی آئین مهرورزی بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 24 کودک بود که به طور در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش طی 10جلسه به مدت 2 ماه و هر جلسه حدود45 دقیقه تحت روش مداخلهای بازی درمانی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تشخیصی گیلیام یا گارز (1995) جمع آوری شد. اعتبار پرسشنامه در گروه نمونه از طریق آلفای کرونباخ 792/0 به دست آمد. یافته ها: نتایج به دست آمده با استفاده از مدل آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد با توجه به کاهش میانگین نمرات گروه آزمایش در پسآزمون، نسبت به گروه کنترل، بازی درمانی به طور معناداری بر برقراری ارتباط کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم موثر بوده است. نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بازی درمانی به عنوان یک روش موثر میتواند موجب بهبود برقراری ارتباط کودکان دارای اختلال اتیسم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی درمانی؛ برقراری ارتباط؛ اختلال طیف اتیسم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 781 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 618 |