تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,354 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,906 |
ضرورتهای آموزش چندفرهنگی و واکاوی عناصر و مؤلفههای تعلیموتربیت چندفرهنگی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 60، فروردین 1398، صفحه 20-35 اصل مقاله (591.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsre.2019.546259 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل مصطفی زاده1؛ نرگس کشتی آرا* 2؛ آذر قلی زاده3 | ||
1دانشآموخته دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. | ||
3استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی امور فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
وجود تنوع نژادی، قومی، زبانی، فرهنگی، در کشورهای مختلف، نظامهای تربیتی آنها را متعهد نموده تا پاسخی درخور و شایسته به پدیده تنوع و تکثر جوامع خود بدهند و به نحوی شایسته در برنامة آموزشی مورد توجه واقع شوند. تربیت چندفرهنگی، رویکردی است که در پاسخ به تنوع و تکثر فرهنگی در یک جامعه و نظام تربیتی آن اتخاذ میشود. این مطالعه با هدف بررسی چیستی و دلایل توجه به برنامه درسی چند فرهنگی و شناسایی مؤلفههای آن انجام گرفت. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از همة منابع در دسترس در حوزة تعلیموتربیت چندفرهنگی موجود در کتابخانه چاپی و الکترونیک (پایگاههای اطلاعات علمی معتبر) استفاده شد و با بهکارگیری نظام مقولهای قیاسی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش ضمن مشخص کردن ضرورتهای تعلیموتربیت چندفرهنگی (واقعیتهای اجتماعی جامعة ایران، منزلت و کرامت انسانی و لزوم احترام به فرهنگ همة انسانها، فقدان آموزش چندفرهنگی در نظام تربیتی کنونی، جهانیشدن و الزامات آموزشی ناشی از آن، ضرورتهای تربیتِ معلمان آشنا به آموزش چندفرهنگی) نشان داد که توجه به برنامة درسی چندفرهنگی در آموزش، در شرایط کنونی جهانی و ملی یک ضرورت اجتنابناپذیر است و در پایان مؤلفههای آموزش چندفرهنگی مورد شناسایی قرار گرفتند که بهطور خلاصه میتوان موارد زیر را اشاره نمود: آموزش ضد تبعیض نژادی، پذیرش تنوع و تکثر، همزیستی مسالمتآمیز با گروههای دیگر، رعایت عدالت تربیتی، انعطاف در برنامههای درسی، تنوع در استفاده از روشهای تدریس، تنوع در استفاده از مواد آموزشی، حق حفظ زبانهای اقلیت. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلیموتربیت چندفرهنگی؛ تنوع و تکثر؛ مؤلفههای آموزش چندفرهنگی | ||
مراجع | ||
Amini, M. (2012). Explanation of multicultural curriculum and how to implement it systems curriculum planning of iran. Journal of Curriculum Studies, Vol. 7, No. 26, pp. 11- 32. [Persian] Arslan, Hasan. (2009). Educational Policy vs. Culturally Sensitive Programs inTurkish Educational System. International Journal of Progressive Education, Volume 5 Number 2pp118-127 Askarian, M., (2006), the status of ethnic cultures in citizenship education, Journal of Research, Institute for Educational Research and Curriculum Development and Innovation, No. 17[Persian] Banks, C. A. & Banks, J. A (1995).define multicultural education at:http://www.ncrel.org, last visit:2009/7/25 Banks, J. (2010). Center for Multicultural education. Available at: http://www.faculty.Washington.edu/jbanks. Banks, J. A. & Banks, C. A. M., (2005). Multicultural education Issues and Perspectives (5th ed.), New York: John Wiley. Banks, J. A. (2001). Multicultural education: Characteristics and goals. New York: John Wiley. Chittom, Lynn-nore (2011). Teachers tips for creating a multicultural curriculum. Available at: http://www.Brighthub.com. Fathy Vajargah, K. (2013). the identity of the new curriculum. Volume I. Tehran: Ayyzh[Persian] Fardanesh Hashem. (2008). Classification models based on constructivist approaches to learning and teaching, Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, 9 (2): 5-21. [Persian] Fernandez, M. (2010). The Responsibility for Multicultural education An Ethics of teaching and learning. Available at: http://www.Scu.edu/ethics. Feyisa, D. & Kirstin, F. (2010). Raising the Achievement of Portuguese pupils in British schools: A case study of good practice. Available at: http://www.eric.ed.gov. Gharibi J, Golestani H, Jafari E. Epistemological Foundations of Multicultural Education. Research in curriculum planning. 2016; 2 (20):1-15 URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-1806-fa.html Gorski, Paul C. (2010). Multicultural education for equity in our schools: A Working definition. Available at: http://www.edchange.org/multicultural/initial.html. Green, P.E. (2009). Nonverbal differences in communication style between American Indian and Anglo elementary classrooms. American educational research Journal, 22, 101- 115. Gundara, S. Jagdish(2002). Multiculturalism in Canada, Britain and Australia: TheRole of Intercultural Education. London Journal of Canadian Studies. VOLUME Hawkins, K. (2010). Three imperatives: Valuing an anti-bias Curriculum, investing in early childhood education and promoting collaborative research. Available at: http://www.eprints.usq.edu.au.
Iraqiya Ali Raza (2009), integrated strategy towards a multicultural curriculum, interdisciplinary studies, human sciences, Volume II, Number 1[Persian]
Javadi, MJ (2000). multicultural education as an approach to education. Journal of Education. Vol 16, No. 3pp78-89[Persian]
Khosravi, M. (2008) Multicultural Education a requirement for the globalization of education, the Eighth Conference of the Association of Curriculum Studies, CD E, Page 401 to 427, Mazandaran University[Persian]
Kohne pushei, Syed Musleh and, kohne pushei,Syed Hamid (2009). A content analysis of the concept of identity sociology textbooks 1 and 2 (Literature and Human Sciences Secondary). Journal of Curriculum Studies, fourth, the 13, 14, 125-140. [Persian]
Lyvychy, Auer and others (1991). On the eve of the twenty-first century world. Translation of Ali Asadi, Tehran: Islamic Revolution and Training, Second Edition[Persian]
Mayring,P. (2000).Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Sozialforschung /Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 1 (2).Available at:http://qualitative-research.net/fqs/fqs-e/2-00inhalt-e.htm.
Mehr Mohammadi, Mahmoud (2009). "The education system is the lack of systematic planning strategy". Green Word, Issue 20, 21[Persian]
Mehr Mohammadi, Mahmoud, (2003). rethinking teaching - learning process and teacher training. Tehran: school publications[Persian]
Mehraby, A., Younesi, A. (2008). ethnic diversity and national unity in Iran: Opportunities, Challenges, Strategies. Journal of Intercultural Studies. Third Year, No. VII.pp54-67[Persian]
Moses, M. (1997). Multicultural education as fostering individual Autonomy, Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
Musa Pour, N (2008). Foundations of programming in secondary education, second, Tehran: Payam Andishe[Persian]
Parekh, B. (2oo8). The concept of multicultural education. In S. Modgil, G.K. Verma, K. Mallick, & C. Modgil (Eds.), Multicultural Education: The interminable debate (pp. 19-31). Philadelphia: Falmer.
Panahitavana S, marofi Y. Place of components of cultural identity in literature textbooks (the content analysis). Research in curriculum planning. 2016; 2 (23):89-101 URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-1513-fa.html
Qaderi, M. (2010). Critical theory of education: curriculum critique of modernity and late capitalism. Tehran, Yadvar[Persian] ە book, first published.
Rabrtson, Roland (2003). Globalization, translation of Kamal Pouladi, Tehran: Publication Sales
Rezanezhad Jolaey, N. (2010). Multicultural education is derived from the characteristics of the present age. First National Conference of 1404. Institute of Policy Science, Technology and Industry[Persian]
Rosado,Caleb(2008).What makes a school Multicultural?Available at: http://www.edchange.org/multicultural/papers/caleb/ multicultural.html.
Sadeqy, A. (2011). design Pattern curriculum for Elementary teacher education, multicultural Islamic Republic of Iran. PhD thesis. Allameh Tabatabai University. The doctor guides Mahmoud Mhrmhmdy[Persian]
Sadeqy, A. (2012). explained the need characteristics in a multi-cultural curriculum development, examine challenges and provide strategies, strategy, culture the Journal, Issue 17, p78[Persian]
Sajadi, SM (2005). Cultural pluralism, identity and education (explanation and evaluation). Journal of New Thoughts on Education, Volume 1, No. 1, Ss25-38. [Persian]
Salehi Amiri, Seyed Reza (2004). "Management of ethnic diversity in Iran," Ph.D. dissertation, State Management, Science and Research[Persian]
Sarkar Arani, MR (2012). Culture of learning and ethnographic research educational approach, Tehran: School Publication[Persian]
Shayegan, D., (2011). New enchantment identity Patchwork and thought-Mobile, translated by f walyany., Tehran: Publication farzan [Persian]
Silver, J. Galen, Alexander, William M., Lewis, Arthur J. Lewis (2009). Curriculum Planning for Better Teaching and Learning, Translation KhoyNejad, Gholamreza, Tehran: published beh nasher [Persian]
Soltani, M. (2009). multicultural education in teacher training institutions from the perspective of students in Sanandaj, Kurdistan University Master's Thesis[Persian]
Talebzade Noberyan, M., Fathi Vajargah, K. (2009). Special Topics Curriculum Development, Tehran: Nashr ayyzh[Persian]
Taqy Lu, F. (2007). Journal of Strategic Studies, ethnic diversity, multiculturalism and the politics of citizenship Pattern: The case of Iran NO (35)p113[Persian]
Taylor, C. (1994). Mlticlturalism; Examining the Politics of Recognition. Princton, New Jersey: Princton University Press
Yar Mohammadyan, MH (2013). Principles of Curriculum Development, Tehran: Nashre yadvareh ketab[Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,607 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,212 |