تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,397 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,986 |
بررسی و تحلیل شرور بی وجه از منظر علامه طباطبایی و استاد مطهری | ||
فقه و تاریخ تمدّن | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 2، مرداد 1397، صفحه 36-54 اصل مقاله (736.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد علی راه چمنی1؛ امیر عباس علی زمانی* 2؛ سید حسین واعظی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه کلام، (فلسفه دین و مسائل جدید کلامی )،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)،اصفهان، ایران | ||
2دانشیار، گروه فلسفه، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، گروه الهیات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از چالش برانگیزترین مسائل حوزه کلام و فلسفه دین وجود شرور و آلام طبیعی بی وجه در جهان است که ذهن بسیاری از انسانها، فلاسفه و اندیشمندان را به خود مشغول ساخته است مسئله شرور از جمله دستاویزهای فلسفههای الحادی است که در انکار وجود خدا اقامه کردهاند.علامه طباطبایی و استاد مطهری از جمله اندیشمندانی هستند که به بررسی و تحلیل شرور بی وجه پرداخته وهرکدام از دیدگاه خود به تبیین و تحلیل این موضوع پرداختهاند .علامه شروربی وجه و آلام طبیعی مانند سیل و زلزله را امری بدیهی و محسوس میداند از نظر او زلزله و سیل با قطع نظر از صفتی که دارد نه شر است نه خیر به همین جهت سیل و زلزله در حق زلزله زدگان شر و در نگاه مخالفان ایشان خیر مینماید.استاد مطهری به شرور بی وجه از جنبه زیبا شناختی مینگرد و هر زشتی وبدی را نشان دهنده زیبایی میداند وبر این باور است که هیچ شری،گزاف ، بیهوده و بی وجه نیست او معتقد است اگر در جهان بدی وزشتی نبود،خوبی و زیبایی هم نبود، اگر همه مردم زیبا بودند هیچکس زیبا نبود، همچنانکه اگر همه مردم زشت بودند هیچکس زشت نبود و این پنداری نسنجیده است که گفته شود اگر در جهان همه چیز یکسان بود جهان بهتر بود. این پژوهش درصدد است تا با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی شرور بی وجه ازدیدگاه این دو اندیشمند پرداخته و به این سؤال پاسخ دهد که فلسفه وجودی شرور بی وجه در این جهان چیست؟ | ||
کلیدواژهها | ||
مسئله شر؛ شرور بی وجه؛ محمد حسین طباطبایی؛ مرتضی مطهری | ||
مراجع | ||
1- قرآن کریم 2- نهج البلاغه، ترجمه دشتی. 4- ابن سینا، اشارات و تنبیهات، شرحِ خواجه طوسی، قم: نشر البلاغه. 5- ابن سینا، الالهیات شفاء، تحقیق الاب قنواتی، سعید زاید، قاهره، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1380 6- ابن نوبخت، الیاقوت فی علم الکلام، القول فی العدل، انتشارات کتابخانه آیت اله نجفی، قم. 7- ارسطو. اخلاق نیکوماخوس،جلد1 ، ترجمه ابوالقاسم پورحسینی، دانشگاه تهران، تهران، 1356. 8- ارسطو، متافیزیک، ترجمه شرف الدین خراسانی، نشر گفتار، تهران 1376. 9- اسپینوزا. باروخ، اخلاق، ترجمه محسن جهانگیری، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1374. 10- افلاطون، جمهور، کتاب دوم، ترجمه فؤاد روحانی، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران 1374. 11- بهمنیار، التحصیل، تصحیح شهید مرتضی مطهری، دانشگاه تهران، 1376 ش. 12- پترسون، مایکل، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه: ابراهیم سلطانی و احمد نراقی، تهران، انتشارات طرح نو، چاپ اول، 1376 13- جمالالدین مقداد سیوری، اللوامع الالهیة، تحقیق و تعلیق سید محمدعلی قاضی طباطبایی، 1396 ق، تبریز 14- جوادی آملی، عبد الله، تبیین براهین اثبات وجود خدا، نشر اسراء، قم، 1387 ش. 15- جوادی آملی، عبد الله، شرح حکمت متعالیه اسفار اربعه، دانشگاه الزهراء، تهران، 1380 16- جوهری، الصحاح، تحقیق: احمد عبدالغفور، بیروت، لبنان.بی تا. 17- حلی، حسن بن یوسف، نهایة المرام فی علم الکلام، تحقیق فاضل عرفان،مؤسسه امام صادق علیهالسلام، قم، 1419 ق. 18-حمصی رازی ،سدیدالدین محمود ، المنقذ من التقلید،جلد 1،بی تا 19- رازی، فخرالدین محمد بن عمر، المباحث المشرقیه، ج 2، ذویالقربی، قم، 1387 ش. 20-راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن/300، تحقیق: صفوان عدنان.بی تا. 21- رضایی ،مهین ، کیهان اندیشه، شماره 11. 22- زمانی، مهدی، تاریخ فلسفه غرب،2 جلدی، نشر سمت، تهران، 1386 ش. 23- سلیمانی، عسکری، مجله معرفت فلسفی، شماره 6، زمستان، 1383 ش. 24- سید جلال الدین آشتیانی، منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، بوستان کتاب، 1384 ش. 25- صدرالمتالهین، محمد بن ابراهیم، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، قم، المکتبه المصطفویه، 1386 ق. 26- طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، اسماعیلیان، جلد 3،بی تا 27- طباطبائی، محمد حسین، اصول و روش رئالیسم، انتشارات بوستان کتاب، 1386 ش. 28- طباطبائی، محمد حسین، بدایة الحکمة، چاپجامعه مدرسین حوزه علمیهقم،1420 قمری. 29- طباطبائی، محمد حسین، نهایة الحکمة، قم،موسسه نشر اسلامی ف1362. 30-طوسی ،محمد بن حسن ، الاقتصاد فیما یتعلق بالاعتقاد.بی تا. 31-طوسی ،محمد بن حسن طوسی، تمهید الاصول، تصحیح عبدالمحسن مشکوةالدینی.بی تا. 32- غزالی، محمد، الاقتصاد فی الاعتقاد، دار الفارابی، بیروت، لبنان، 2005. 33-غزالی ابوحامد محمد ، الاقتصاد فی الاعتقاد.بی تا. 34- فارابی، التعلیقات، تحقیق و مقدمه و پاورقی جعفر آل یاسین، بیروت، دارالمناهل، 1408 ق. 35- رازی ،فخرالدین محمد بن عمر ، المباحث المشرقیه، ج2. 36- قاضی عبدالجبار، المغنی فی ابواب التوحید و العدل، تحقیق محمود محمد قاسم، ج5، 37- قدردان قرا ملکی، محمد حسن. خدا و مسئله شر، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1377. 38- کاپلستن، فردریک. تاریخ فلسفه یونان، ترجمه جلال الدین مجتبوی، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1362. 39-کاپلستون؛ تاریخ فلسفه،جلد1، ترجمه: سید جلال الدین مجتبوی، تهران: سروش 1368. 40-لیاس انطوان الیاس، فرهنگ نوین/304، به اهتمام: سید مصطفی طباطبایی.بی تا. 41-لاهیجی حسن ، زواهر الحکم، به نقل از: منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، ج3.بی تا. 42-مطهری مرتضی، اصول و روش رئالیسم،تهران،انتشارات صدرا،1371 43-مطهری مرتضی - علل گرایش به مادیگری- انتشارات صدرا- چاپ بیست و پنجم،بی تا 44-مطهری، مرتضی، عدل الهی، انتشارات صدرا، قم، 1384 ش. 45-مطهری مرتضی ، شرح مبسوطه منظومه،تهران، حکمت، 1404. 46-مصطفی، ملکیان، جزوة درسی شرور، مؤسسه الامام الصادق، قم.بی تا 47- میرداماد ،محمدباقر بن محمد ، القبسات، دانشگاه تهران با دانشگاه مک گیل، 1376 ش. 48- ویلیام. جی. وین رایت، ترجمه ابراهیم سلطانی،احمد نراقی،موسسه فرهنگی صراط،تهران کیان ، 1989م. 49-وحیدی، معصومه ، شانظری ،جعفر ، الهیات تطبیقی ،سال ششم، شماره سیزدهم، بهار و تابستان 1394 50- هیک، جان، فلسفه دین، ترجمه بهزاد سالکی، انتشارات الهدی، تهران، 1376. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,939 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 599 |