تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,449,380 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,466,157 |
مقایسه اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری و آموزش ابراز وجود بر میزان رضایت و فرسودگی شغلی کارکنان مراکز بهداشت رشت | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، آذر 1388، صفحه 75-83 اصل مقاله (284.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهنام ابوالقاسمی* 1؛ لیلا مقتدر2 | ||
1عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی | ||
چکیده | ||
به منظور تعیین اثربخشی ابراز وجود و روش شناختی- رفتاری بر میزان رضایت و فرسودگی شغلی کارکنان مراکز بهداشت شهرستان رشت، پرسشنامه 20 گویهای رضایت شغلی ویس و همچنین پرسشنامه 40 گویهای فرسودگی شغلی در اختیار 400 نفر از کارکنان قرار گرفت. از میان آنها 60 نفر که دارای رضایت شغلی پایین و فرسودگی شغلی بالا بودند انتخاب شدند، و بصورت تصادفی در سه گروه 20 نفری جای گرفتند. یک گروه تحت آموزش ابراز وجود، گروه دوم تحت آموزش راهبردهای رفتاری – شناختی قرار گرفته و گروه سوم (به عنوان گروه کنترل) هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. فرضیههای پژوهش براساس مقایسه دو روش ابراز وجود و شناختی- رفتاری بر میزان رضایت و فرسودگی شغلی تدوین شدند. روش پژوهش آزمایشی دوگروهی پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل میباشد. نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی- رفتاری و آموزش ابراز وجود باعث افزایش رضایت شغلی و کاهش فرسودگی شغلی زنان و مردان گردیده است. در ضمن تأثیر درمان شناختی- رفتاری بر افزایش رضایت شغلی و کاهش فرسودگی شغلی بیشتر از آموزش ابراز وجود بوده و میزان افزایش رضایت شغلی و کاهش فرسودگی شغلی در زنان بیشتر از مردان میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان شناختی- رفتاری؛ آموزش ابراز وجود؛ رضایت شغلی؛ فرسودگی شغلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 867 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 331 |