| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,570,373 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,272,119 |
تحلیل علمی آزمون ها بر اساس نظریه کلاسیک و نظریه صفت مکنون | ||
| فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
| مقاله 8، دوره 1، شماره 1، آذر 1388، صفحه 101-112 اصل مقاله (266.64 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| محمد علی احمدوند* | ||
| عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
| چکیده | ||
| تحلیل علمی آزمون ها، متداولترین وسیله برای ارزشیابی یادگیری و پیشرفت تحصیلی و دانشگاه ها است. برای بررسی کیفیت ارزشیابی در دانشگاه تربیت معلم، چهار آزمون روانسنجی، انگیزش و هیجان، احساس و ادراک و روانشناسی رشد از بین مجموعه آزمون ها بطور تصادفی انتخاب، و پاسخنامه های آنان تحلیل گردیده اند شاخص های آماری بکار رفته عبارتند از: درجه دشواری، قدرت تمیز، واریانس و مجذور خی 129 سؤال که روایی و پایایی آزمون ها تعیین گردید و به سؤال های پژوهش پاسخ داده شد و فرضیه های آن مورد آزمون قرار گرفت. از 25 تا 75 درصد سؤال های طرح شده در آزمون های نا مناسب شناخته شدند. میانگین نمرات و پاسخ نامه های دانشجویان تقریباً 12 الی 14 بود، در حالی که میانگین نمره های داده شده به آنان خیلی بالاتر از میانگین های مذکور بوده است. ضرایب دشواری هر 4 آزمون خارج از سطح بهینه و ضریب تمیز در آزمون انگیزش و هیجان بالاترین و روانشناسی رشد پایینترین بود. در هر 4 آزمون این شاخص ها خارج از سطح بهینه قرار داشت. آزمون ها از روایی و پایایی مناسب برخوردار نبودند. نتیجه پژوهش ضرورت برگزاری کارگاه های تهیه آزمون و ارزیابی را تأیید می کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزشیابی؛ ضریب دشواری؛ ضریب تمیز؛ نظریه صفت مکنون | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,276 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 434 |
||