تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,499 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,698,473 |
بررسی میزان توجه به مؤلفه های حقوق بشر در کتب تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 3، آذر 1389، صفحه 50-61 اصل مقاله (413.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس قلتاش1؛ مسلم صالحی1؛ پریسا فرخی نژاد* 2 | ||
1عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت | ||
2کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به مؤلفه های حقوق بشر در کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی ایران انجام شده است. در این پژوهش از روش توصیفی جهت مشخص نمودن مؤلفه های حقوق بشر و از روش تحلیل محتوا به منظور بررسی و تحلیل کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش تحلیل محتوا، کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی بوده که کل جامعه، برای مطالعه انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، سیاهه های تحلیل محتوای کتب درسی بود که پس از مطالعه مبانی نظری و بسترهای قانونی و بر اساس طرح پیشنهادی، تهیه و تدوین شد و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی و جامعه شناسی تعیین شد. واحد تحلیل، جملات مندرج در متن کتب درسی بوده است. مهم ترین یافته های این پژوهش عبارت بودند از اینکه به حقوق بشر در مجموع به میزان 46/22 درصد در پایه اولراهنمایی، 32/32 درصد در پایه دوم راهنمایی، 08/52 درصد در پایه سوم راهنمایی، 23/19درصد به بعد شناختی، 34/7 درصد به بعد عاطفی و 65/10 درصد به بعد عملکردی در کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی توجه شده که بیشترین میزان توجه مربوط به بعد شناختی در ارتباط با مؤلفه های حقوق بشر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
حقوق بشر؛ کتاب درسی؛ تعلیمات اجتماعی؛ دوره راهنمایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,037 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 403 |