تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,859 |
رابطه بین استفاده افراطی از تکنولوژی (اعتیاد به اینترنت و SMS) و وضعیت آموزشی و روانی دانش آموزان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 3، آذر 1389، صفحه 62-74 اصل مقاله (915.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رمضان حسن زاده* 1؛ محمد صالحی2؛ علیرضا رضایی کیاسری3 | ||
1عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
2عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکاء | ||
3کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین استفاده افراطی از تکنولوژی ها و وضعیت آموزشی و روانی است. در این تحقیق از روش تحقیق همبستگی استفاده شده است. جامعهی آماری، کلیه دانش آموزان دوره دبیرستان استان مازندران در سال 1388 به تعداد 16153 بودند. نمونه آماری هم از طریق جدول مورگان 375 نفر دانش آموز دبیرستانی به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و برای گردآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه استاندارد، استفاده شده است. دانش آموزان به سه مقیاس آزمون اعتیاد به اینترنت، احساس تنهایی و پیامک پاسخ دادند. یافتههای تحلیل شده نشان دادند که: بین دو متغیر استفاده افراطی از اینترنت و پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار وجود ندارد. و همچنین بین دو متغیر استفاده افراطی از پیامک و پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار وجود ندارد. اما بین دو متغیر استفاده افراطی از اینترنت و احساس تنهایی رابطه معنادار وجود داشت.برای دو متغیر استفاده افراطی از پیامک و احساس تنهایی هم رابطه معنادار وجود داشت. میزان استفاده افراطی از اینترنت در دختران بیشتر از پسران می باشد. و همچنین میزان استفاده افراطی از پیامک در دختران بیشتر از پسران می باشد. بین هر یک از مؤلفه های پیامک (واکنش هیجانی، ادراک استفاده افراطی، حفظ روابط) و اعتیاد به اینترنت رابطه وجود داشته و بین هر یک از مؤلفه های پیامک (اعتیاد به sms) و احساس تنهایی هم رابطه وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتیاد به اینترنت؛ احساس تنهایی؛ پیشرفت تحصیلی؛ اعتیاد به پیامک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,382 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,005 |