تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,163 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,880 |
تأثیر آموزش راهبردهای فرا شناخت بر عملکرد تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان پسر پایه ی پنجم ابتدایی | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 4، اسفند 1389، صفحه 119-135 اصل مقاله (233.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس قلتاش* 1؛ احمد رضا اوجی نژاد2؛ محسن بزرگر3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران | ||
2عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران | ||
3کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناخت بر عملکرد تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان پسر پایه ی پنجم شهر خرامه انجام شد. روش پژوهش، شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون، برای هر دو گروه آزمایش و کنترل بوده است. جامعه ی مورد نظر 150 دانش آموز پسر پایه ی پنجم ابتدایی شهر خرامه بودند، که دو گروه (هر گروه 22 نفر) به عنوان نمونه به شکل تصادفی ساده به عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه ی سنجش عملکرد تحصیلی[1] (EPT) فام و تیلور و پرسشنامه ی شیفر برای سنجش خلاقیت بوده است. جهت محاسبه ی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است که پایایی پرسشنامه ی عملکرد تحصیلی در مقیاس کلی 84/0 و خلاقیت در مقیاس کلی 74/0 به دست آمد و روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی نظیر میانگین و درصد و از آمار استنباطی نظیر تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش راهبردهای فراشناخت 57% بر عملکرد تحصیلی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل و 27% بر خلاقیت گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تأثیر داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای فراشناخت؛ عملکرد تحصیلی؛ خلاقیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,176 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,722 |