تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,973 |
بررسی میزان انطباق برنامههای درسی مدارس با ویژگیهای شهروند خوب برای جامعه ی ایران | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1390، صفحه 107-123 اصل مقاله (256.27 K) | ||
نویسندگان | ||
خلیل غفاری* 1؛ مریم غضنفری2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز، الیگودرز، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای شهروند خوب در جامعه ی ایران و همچنین بررسی میزان انطباق برنامههای درسی مدارس با این ویژگیها از دیدگاه معلمان دوره ی متوسطه و پیش دانشگاهی صورت گرفته است. روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه ی مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه ی دبیران دوره ی متوسطه و پیش دانشگاهی در تمامی رشتهها در شهرستان الیگودرز به تعداد 425 نفر بوده که بر اساس جدول مورگان تعداد 201 نفر به تصادف انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامه ی محقق ساخته 28 سؤالی با مقیاس پنج درجهای در سه مؤلفه ی حوزه دانش، نگرش و توانایی مدنی شهروند خوب استفاده شد. جهت تعیین روایی از نظر استادان رشته ی برنامهریزی درسی استفاده شد و روایی ابزار از نظر آنها مورد تأیید قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 83/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده در جریان تحقیق از هر دو بخش آمار توصیفی، استنباطی و آزمون آماری خی دو استفاده شد. نتایج نشان داد که اکثر معلمان ،ویژگیهای مطرح شده را به عنوان ویژگیهای یک شهروند خوب برای جامعه ایران در حوزه ی دانش، نگرش و توانایی مدنی قلمداد کرده اند. همچنین برنامه های درسی دوره ی متوسطه از دیدگاه معلمان انطباق کمی با ویژگی های یک شهروند خوب دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامههای درسی؛ ویژگیهای شهروند خوب؛ شهروند ایرانی؛ دوره ی متوسطه و پیش دانشگاهی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 849 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |