تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,261 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
بررسی مقایسه ای عملکرد معلمان حق التدریس و رسمی در آموزش و پرورش استان گیلان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1390، صفحه 13-28 اصل مقاله (821.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد دوستار1؛ سلیمان کابینی مقدم* 2 | ||
1دکتری مدیریت رفتار سازمانی و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان گیلان، ایران | ||
2کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، معاون اداره آموزش و پرورش استثنایی استان گیلان، ایران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف مقایسه عملکرد معلمان حق التدریس و رسمی در آموزش و پرورش استان گیلان انجام شد. روش تحقیق توصیفی، از نوع علّی- مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش را 2763 از معلمان حق التدریس و 19075 نفر از معلمان رسمی تشکیل می دهند که در سال تحصیلی 1389-1388 در مدارس شهرستان ها و مناطق آموزش و پرورش استان گیلان مشغول به کار بودند. در انتخاب نمونه مورد مطالعه از روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی طبقه ای استفاده شد که با استفاده از فرمول مورگان تعداد معلمان حق التدریس 121 نفر و معلمان رسمی نیز 257 بوده است. به منظور گردآوری داده های مورد نظر از پرسشنامه محقق ساخته با 58 سؤال در طیف 6 درجه ای لیکرت استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 82 صدم محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل آماری در سطح استنباطی از آزمون t با دو نمونه مستقل استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون آماری نشان داد که در سطح خطای 5 درصد در خصوص فرضیه های اول (امور آموزشی)، دوم (فنون کلاسداری)، سوم (امور پرورشی)، هفتم (همکاری با عوامل اجرایی مدرسه) و هشتم (شرکت در جلسات) بین دو گروه از معلمان حق التدریس و رسمی تفاوت معنی داری وجود داشت. اما در مورد فرضیه های چهارم (رسیدگی به وضعیت تحصیلی)، پنجم (ارزشیابی و امتحانات) و ششم (بهداشت جسمی- روانی دانش آموزان) بین دو گروه از معلمان مورد مطالعه تفاوت معنی داری وجود نداشت. همچنین بر اساس نتایج فرضیه نهم تحقیق می توان گفت که بین میانگین نمرات کلاسی دانش آموزان معلمان حق التدریس با معلمان رسمی تفاوت معنی داری وجود داشت به طوری نمرات دانش آموزان دارای معلمان رسمی بالاتر از معلمان حق التدریس بود. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد تحصیلی؛ معلمان رسمی؛ معلمان حق التدریس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,473 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,741 |