تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,333 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,946 |
طراحی یک مدل دینامیک برای صنعت گردشگری در ایران با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم برای افق ایران 1404 | |||||||||||||||||||||||||||||||
مدلسازی اقتصادی | |||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 4، دوره 6، شماره 17، فروردین 1391، صفحه 65-89 اصل مقاله (595.28 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||
علی حسین صمدی* 1؛ علی نقی مصلح شیرازی2؛ آناهیتا روحی3 | |||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار دانشگاه شیراز | |||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشیار دانشگاه شیراز | |||||||||||||||||||||||||||||||
3کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز | |||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||
در این مطالعه یک مدل دینامیکی برای گردشگری ایران طراحی و با شبیهسازی آن طی سالهای1404-1386 به پیشبینی وضعیت این صنعت درآینده و بررسی شرایط لازم برای دستیابی به اهداف آن در سال1404پرداختهایم. نتایج حاصل از شبیهسازی مدل پایه با استفاده از نرمافزارVensim نشان میدهد که با ادامه ی وضعیت کنونی، در سال 1404 شاهد ورود حدود پنجونیم میلیون گردشگر خواهیم بود؛ این درحالی است که ورود بیست میلیون گردشگر خارجی یکی از اهداف صنعت گردشگری در آن سال است. بنابراین، به منظور بررسی شرایط لازم جهت دستیابی به این هدف، پیشنوشتههای متفاوتی طراحی و شبیهسازی شده است. نتایج حاصل از شبیهسازی پیشنوشتههای مختلف نشان میدهد که لازم است برای رسیدن به این هدف علاوه بر هماهنگی در عملکرد زیرسیستم هابه طور همزمان، تلاشهایی در زمینهی بهبود اثرگذاری تبلیغات بر جذب گردشگران، آموزش هرچه سریعتر کارکنان این صنعت و افزایش ظرفیتهای موجود صورت گیرد. | |||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||
تفکرسیستمی؛ پویایی شناسی سیستم؛ گردشگری خارجی ایران؛ سندچشمانداز 1404 | |||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||
1. مقدمه پیشبینی شده است که در ده سال آینده، گردشگری به عنوان پرمنفعت ترین صنعت دنیا بوده و سالانه رشد4% را داشته باشد[1]. بنابراین توجه به این صنعت که ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در یک جامعه تحت تاثیر قرار میدهد حائز اهمیت است. ایران علیرغم این که از جاذبههای فراوان طبیعی، تاریخی و فرهنگی برای جذب گردشگران خارجی برخوردار است، نتوانسته جایگاه مناسبی در عرصهی گردشگری و استفاده از فواید این صنعت به خود اختصاص دهد. بنابراین، لازم است به منظور توسعهی این صنعت مدیریت و برنامه ریزی صحیحی در این زمینه صورت گیرد. هدف این مقاله ارایهی یک الگوی پویا برای صنعت گردشگری به عنوان سیستمی متشکل از عوامل و متغیرهای مؤثر در تقاضا، ظرفیت ها و فعالیتهای گردشگری است تا با استفاده از آن بتوان وضعیت این صنعت را با ادامهی روند کنونی آن تا سال 1404 پیشبینی کرده و در خصوص شرایط دستیابی به اهداف این صنعت در چشمانداز 1404 نیز بررسیهایی صورت گیرد. برای رسیدن به این هدف، مقاله ی حاضر در 8 بخش تنظیم شده است.ادبیات تحقیق و روش شناسی تحقیق به ترتیب در بخش های دوم و سوم، و شبیه سازی مدل پایه و سناریوها دربخش چهارم مقاله آورده شده است.بخش پنجم مقاله به اعتبارسنجی مدلاختصاص یافته است. جمع بندی نتایج در بخش ششم و پیشنهادها و محدودیت های تحقیق در دو بخش آخر ارایه شده است.
2. ادبیات تحقیق مدل دینامیک گردشگری شامل سه زیرسیستم تقاضای گردشگری، فعالیتهای گردشگری و ظرفیتسازی است.مطالعات متعددی در هر سه زیربخش انجام داده شده است که در ادامه به چند مورد اشاره می گردد.[2] در مطالعات مربوط به تقاضا، توجه بسیاری از محققین به متغیرهای برونزای مؤثر بر تقاضا یعنی درآمد حقیقی کشورهای مبدأ، شاخص قیمت ها، هزینهی حملونقل و نرخ ارز متمرکز شده است. اما در برخی دیگر از مطالعات نیز به عوامل درونزا از جمله ازدحام به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری توجه شده است . در این گروه از مطالعات، به برنامههای بازاریابی، منابع طبیعی، کیفیت خدمات و... توجه خاصی شده است (جیمنز و هرناندز[3]، 2011، 415). تصویر ذهنی افراد از مقاصد گردشگری از جمله متغیرهای مؤثر بر رضایت مندی گردشگران و بنابراین جذب آنها است. تبلیغات نیز از عوامل شکل گیری این تصویر ذهنی میباشد(چی و کیو[4]، 2008، 624 ؛ بیرلی و مارتین[5]، 2004، 661). تبلیغات از منابع اطلاعاتی مؤثر بر شکل دهی تصویر ذهنی افراد از یک مقصد گردشگری بوده (بیرلی و مارتین، 2004، 661) و به عنوان کلیدیترین ابزار بازاریابی در گردشگری است، زیرا مشتریان بالقوه براساس تصاویر ذهنی که از ارایهی محصول دارند، تصمیمگیری میکنند(مورگان و پریچارد[6]،2000، 10). بنابراین، جذابیت یک مقصد گردشگری اصلیترین انگیزه در تصمیمگیری برای سفر در گردشگران است. از طرف دیگر، یکی از اصول مدیریت منابع انسانی آموزش و تربیت کارکنان است. آموزش نیروی کار نه تنها سبب توسعهی تواناییهای بالقوه افراد شده بلکه باعث میشود تا عملکرد بهتری در مشاغلشان داشته باشند(سُوربروک[7]، 2002، 2). از آنجا که صنعت گردشگری اساساً فعالیتی خدماتی است، عرضهکنندگان خدمات نقش مهمی در کیفیت و رضایت مشتری دارند و فرد ارایه دهندهی خدمات، خود بخشی از محصول به شمار میآید. بنابراین، میزان دانش نظری افراد و آشنایی با مهارتهای حرفهای ضامن عملکرد خوب افراد جهت دستیابی به اهداف این صنعت میباشد(ضیایی،1382،21). با توجه به این که کیفیت ضامن رضایت افراد است و رضایت از تجربهی سفر نه تنها باعث ایجاد انگیزه برای سفر مجدد به یک مقصد گردشگری شده، بلکه ترغیب دیگران به سفر به آن محل را به دنبال دارد، تجربهی مثبت گردشگران از خدمات و محصولات میتواند به تکرار سفر و حتی جذب گردشگران بالقوه منجرشود. همچنین توصیهی گردشگران قبلی میتواند منبع اطلاعاتی معتبرتری برای گردشگران بالقوه باشد(چی و کیو[8]، 2008، 625). بنابراین واضح است که با پیشرفت گردشگری و پیچیدهتر شدن نیازها و انتظارات متقاضیان، عرضهکنندگان در این صنعت نیز بایستی با این تقاضا روبه رو شوند. بدین منظور آموزش و تربیت کارکنان برای تضمین کیفیت خدمات و در نهایت رضایت مشتریان لازم است(اجل و همکاران[9]، 2008، 219). بنابرآن چه گفته شد عوامل درونزا و تحت کنترلی چون ازدحام، تصویر ذهنی افراد از یک مقصد گردشگری و کیفیت تجارب بر تقاضای گردشگران برای یک منطقه مؤثر است. در بحث ظرفیتهای گردشگری، در نظر گرفتن ظرفیت تحمل یک منطقه به منظور مدیریت بهتر تقاضا در صنعت گردشگری لازم است(پلمن و رودگرز[10]، 2010، 177). گتز(1983) نیز به لزوم محاسبهی ظرفیت گردشگری برای جذب گردشگران با توجه به عواملی چون محدودیت منابع، رضایت گردشگران و... اشاره کرده است(گتز[11]، 1983، 247). بنابراین، توجه به مفهوم ظرفیت تحمل در گردشگری به منظور جلوگیری از کاهش کیفیت یک مقصد گردشگری و پیامدهای منفی آن ضروری است (سیمون[12] و همکاران، 2004، 275). هم چنان که ملاحظه می گردد، در اغلب مطالعات انجام شده در خصوص صنعت گردشگری تنها به بررسی بخشی از این صنعت (مانند تقاضای توریست، اثرات درآمدی این صنعت و...) با توجه به تکنیکهای اقتصادسنجی و اقتصادریاضی پرداخته شده است. از آنجا که با چنین شیوههایی در نظر گرفتن تمامی عوامل مؤثر بر صنعت گردشگری و بررسی اثرات آنها مشکل میباشد، در مقالهی حاضر با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم[13] یک مدل دینامیک برای صنعت گردشگری طراحی شده است. بنابراین، دستاورد مقاله ی حاضر طراحی و شبیه سازی یک مدل پویا برای گردشگری در ایران است، به نحوی که با در نظر گرفتن عوامل دخیل در این سیستم و برخی متغیرهای کنترلی به بررسی آیندهی این صنعت با توجه به وضعیت کنونی بپردازیم، و در نهایت با اعمال تغییر در متغیرهای قابل کنترل شرایطی را شناسایی کنیم که طی آن سیستم گردشگری بتواند به اهداف خود در سال 1404 (ورود بیست میلیون گردشگر خارجی) دستیابد. 3. روش شناسی پویایی شناسی سیستم رویکردی است برای الگوسازی و شبیه سازی سیستم های فیزیکی و اجتماعی - اقتصادی پیچیده، که به کمک آن میتوان سیاست هایی برای مدیریت و تغییر آن ارایه داد(گوری و گلداسمیت[14]، 2007: 3). در مقالهی حاضر با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم، سیستم گردشگری به سه زیرسیستم تقاضای گردشگری، فعالیتهای گردشگری و ظرفیتسازی تقسیمبندی شده است، که هر سه زیرسیستم با یکدیگر در ارتباط هستند. در شکل 1 مدل پویای گردشگری به صورت کلی نشان داده شده است. شکل1: مدل پویای گردشگری و روابط بین آن ها
مأخذ: جمبیکار و بروکا[15] (1989: 3 ) با اندکی تعدیل در زیرسیستم تقاضای گردشگری، عوامل مؤثر بر جذب گردشگران مطرح شده و روابط و تاثیرات بین آنها مشخص میشود. همچنین، در زیرسیستم فعالیتهای گردشگری سخن از ازدحام و تاثیرآن بر مدت اقامت گردشگران به میان میآید، و سرانجام در بحث ظرفیت سازی، عوامل مؤثر در تغییر ظرفیتها با توجه به ظرفیت های موجود، مطرح میشوند.
3-1- نمودار علّی- حلقوی گردشگری در شکل شمارهی 2 نمودار علّی- حلقوی گردشگری ارایه شده است، که تلفیقی از سه زیرسیستم است[16]. شکل شمارهی 2: نمودار علّی- حلقوی گردشگری
مأخذ: یافتههای تحقیق 3-2- نمودار ذخیره- جریان گردشگری نمودار ذخیره- جریان گردشگری در شکل 3 نشان داده شده است. همان طور که از شکل 3 مشخص است، تعداد متغیرهای موجود در مدل افزایش یافته است. این متغیرها، متغیرهای کمکی هستند که به منظور سهولت در محاسبات و به عنوان گامهای محاسباتی در مدل وارد شدهاند. شاخص عدم اطمینان به شرایط سیاسی متغیری است بین(1و0) که به کمک یک تابع جدول، شاخص بیثباتی سیاسی را به نرخ رشد تعداد گردشگران مرتبط میسازد. متغیر نرخ رشد تعداد گردشگران بر اثر سایر عوامل، نشان دهندهی نرخ رشد در گردشگرانی است که به دلیل سایر عواملی که ممکن است در مدل نادیده گرفته شده باشند، به کشور وارد میشوند. شاخص نیروی انسانی آموزش دیده توسط یک تابع جدول، رابطهی بین تعداد نیروی انسانی آموزش دیده و رضایت گردشگران را مشخص میکند. این شاخص نیز مقداری بین (1و1-) است. شاخص ازدحام در حقیقت میزان ازدحام را به کمک یک تابع جدول به عددی بین(1و1-) تبدیل میکند. همچنین عامل گسترش ظرفیت متغیری است که به کمک یک تابع جدول، ازدحام را با نرخ ساخت ظرفیتها مرتبط میسازد. شکل شمارهی 3: نمودار ذخیره- جریان گردشگری
مأخذ: یافتههای تحقیق 4. شبیهسازی و نتایج آن از تکنیک شبیهسازی به منظور تحلیل اثرات تصمیمات بر یک سیستم و یا پیشبینی رفتار آتی سیستم استفاده میشود. با کمک شبیهسازی میتوان مسائل دنیای واقعی را در دنیای مجازی تجربه کرد، آزمایشات میتوانند تحت شرایط متفاوت به منظور بررسی سیاستهای مختلف تکرار شوند. البته بایستی توجه داشت که در شبیه سازی، مدلی ساده شده از دنیای واقعی ساخته میشود که رفتاری نزدیک به دنیای واقعی داشته باشد و انتظار نمیرود که به طور کامل مطابق با آن باشد. 4-1- شبیهسازی مدل پایه به منظور شبیه سازی مدل پایه نیاز به گردآوری اطلاعات موجود در الگو است. برخی از این دادهها از سالنامه آماری ایران، گزارش اقتصادی1386(نظارت بر عملکرد برنامه چهارم توسعه) و مصاحبه با کارشناسان بخش گردشگری گردآوری شده است. برخی از اطلاعات دیگر نیز از یافته های سایر مطالعات اتخاذ شده است. عملکرد تبلیغات کشورمان در زمینهی جذب گردشگران خارجی با توجه به نتایج مطالعهی ابراهیمی و همکاران(1389) در محدودهی(4/0-2/0) یعنی عملکرد متوسط در نظر گرفته شده است. از آنجا که نیروی انسانی فعال در بخش گردشگری بایستی تا سال 1404 در زمینهی تخصص خود آموزش دیده باشند، در مدل پایه چنین فرض شده است که کلیهی نیروی انسانی این بخش تا سال 1404 حداقل یک دورهی آموزشی شش ماهه در زمینهی تخصص خود گذراندهاند. با توجه به اینکه از سال 1370 تا 1386 ظرفیتها تقریباً چهاربرابر شده است، درخصوص گسترش ظرفیت ها(تعداد تخت هتل های3، 4 و 5 ستاره) فرض شده است که همین روند در طی دورهی شبیهسازی ادامه یابد. بنابراین عامل گسترش ظرفیت به گونهای در نظر گرفته میشود که در سال 1404 ظرفیتها به میزان تقریباً 240000 تخت برسد. از دادههای سال 1386 به عنوان سال شروع شبیهسازی استفاده شده و نتایج شبیهسازی مدل پایه در شکل4 آورده شده است. شکل شمارهی4: نتایج شبیه سازی مدل پایه
مأخذ: یافته های تحقیق با توجه به شکل4 مشخص است که طی دورهی شبیهسازی ابتدا با افزایش ازدحام مواجه میشویم. این افزایش حکایت از آن دارد تقاضا برای ظرفیت ها بیش از میزان ظرفیت ها افزایش خواهد داشت. از طرفی ازدحام خود یکی از عوامل محدود کنندهی مدت زمان اقامت و در نهایت کاستن تقاضا برای زیر ساختها و در ادامه کاهش در میزان خود ازدحام است، و نیز افزایش در ازدحام سبب کاهش رضایت، کاهش تعداد گردشگران و در نهایت بازهم کاهش در میزان ازدحام است. با کاهش ازدحام رضایت گردشگران بیشتر شده، در نهایت سبب افزایش تعداد گردشگران میشود و به همین ترتیب افزایش تقاضا و مجدداً افزایش ازدحام را به دنبال دارد، و این داستان همچنان در حلقهها تکرار میشود. علاوه بر ازدحام، آموزش نیروی کار نیز بر میزان رضایت گردشگران مؤثر است. هرچه تعداد نیروی آموزش دیده افزایش یابد، گردشگران احساس رضایت بیشتری دارند. در نهایت با توجه به تأثیر ازدحام و آموزش نیروی انسانی، رضایت گردشگران مطابق شکل4 تغییر خواهد کرد. کاهش رضایت گردشگران موجب محدود شدن افزایش در تعداد گردشگران شده و با افزایش رضایتمندی گردشگران تعداد آنها نیز رو به افزایش مینهد. سرانجام چنانچه صنعت گردشگری با وضعیت تشریح شده به فعالیت خود ادامه دهد، در سال 1404 تنها شاهد ورود حدود پنج ونیم میلیون گردشگر خارجی به کشورمان خواهیم بود، این در حالی است که با هدف ورود بیست میلیون گردشگر خارجی در سال 1404 هنوز فاصلهی بسیار داریم. هرچند که هدف آموزش کلیهی نیروی انسانی فعال در این بخش محقق شده است.
4-2- پیش نوشته (سناریو)ی اول: بهبود در وضعیت تبلیغات در این پیش نوشته فرض می شود که عملکرد تبلیغات از وضعیت متوسط به خوب ارتقاء یابد و این شاخص تا سال 1404 به 5/0 برسد. اما وضعیت آموزش نیروی انسانی وایجاد ظرفیت همانند فروض مدل پایه است. نتایج شبیهسازی در شکل5 آورده شده است. شکل شمارهی5: نتایج شبیه سازی پیش نوشته ی اول
مأخذ: یافته های تحقیق از آن جا که شاخص تبلیغات بر نرخ ورود گردشگران اثر مثبت دارد ، بنابراین با بهبود در وضعیت تبلیغات مطابق شکل5، تعداد گردشگران افزایش خواهد یافت. با توجه به اینکه در افزایش ظرفیتها تغییری صورت نگرفته است، سطح شاخص ازدحام نیز مطابق شکل 5 تغییر میکند. شاخص ازدحام تا سال 1389 افزایش، و از آن پس کاهش خواهد یافت. همان طور که از شکل مشخص است سطح ازدحام در شبیهسازی پیشنوشتهی اول بیش از مدل پایه است. هرچند که روند تغییرات آن مشابه با مدل پایه میباشد. با بالاتر رفتن سطح شاخص ازدحام، میزان نارضایتی گردشگران نیز به تدریج افزایش خواهد یافت. بنابراین، کاهش رضایت تأثیر منفی بر ورود گردشگران میگذارد، به نحوی که باعث محدود کردن اثر بهبود در وضعیت تبلیغات میشود. این فرایند همچنان طی مراحل شبیهسازی در حلقهها تکرار میشود. سرانجام در انتهای دورهی شبیهسازی تعدادگردشگران مطابق شکل5 به تعداد تقریبی هشت میلیون نفر در سال 1404 خواهدرسید. بنابراین همان طور که مشخص است با بهبود در وضعیت تبلیغات شاهد افزایش در تعداد گردشگران وارد شده به کشورمان خواهیم بود، اما همچنان قادر به دستیابی به هدف بیست میلیون گردشگر در انتهای دورهی شبیهسازی نمیباشیم. 4-3- پیشنوشته (سناریو)یدوم: بهبود در وضعیت تبلیغات و افزایش در ظرفیتها[17] در این پیشنوشته، علاوه بر بهبود در وضعیت تبلیغات (مانند پیشنوشتهی اول) فرض میکنیم افزایش در ظرفیتها با روندی سریع تر از حالت قبل صورت گیرد، به نحوی که در سال 1395 تعداد تختها به112324، در سال 1400 به چیزی حدود240000 تخت و در نهایت در سال 1404 به363191 تخت برسد . روند تغییرات در تعداد نیروی انسانی آموزش دیده همانند مدل پایه فرض میشود. نتایج حاصل از شبیهسازی نشان میدهد که در این پیش نوشته بهبود در وضعیت شاخص تبلیغات سبب افزایش در تعداد گردشگران میشود، از طرفی شاهد افزایش در ظرفیت های در دسترس نیز هستیم، بنابراین شاخص ازدحام در سطح پایین تر از پیشنوشتهی اول و به تبع آن رضایت گردشگران در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت، هرچند که روند تغییرات در این متغیرها همانند پیش نوشته ی اول است. در نهایت با توجه به بهبود در وضعیت تبلیغات و بهبود در میزان رضایت گردشگران شاهد افزایش تعداد گردشگران تا حدود یازده میلیون نفر در سال 1404خواهیم بود. 4-4- پیش نوشته (سناریو)ی سوم: بهبود در وضعیت تبلیغات و افزایش در نرخ آموزش نیروی انسانی در این پیش نوشته شرایط تبلیغات مانند پیشنوشتهی دوم در نظر گرفته میشود. گسترش در ظرفیت ها نیز مطابق با مدل پایه در نظر گرفته می شود، و فرض میشود که نیروی انسانی با نرخی بیش از پیش نوشته ی اول و مدل پایه آموزش ببینند به نحویکه در سال 1402 کلیه ی افراد فعال در این صنعت آموزش دیده باشند. با توجه به شرایط گفته شده، نتایج حاصل از شبیه سازی این پیش نوشته نشان می دهد که بهبود در وضعیت تبلیغات اثر مثبت بر تعداد گردشگران دارد. از طرفی افزایش تعداد نیروی انسانی آموزش دیده خود سبب بهبود رضایت و در نهایت افزایش در تعداد گردشگران میشود. افزایش در تعداد گردشگران سبب افزایش تقاضا برای امکانات می شود. تقاضا در این پیش نوشته بیش از مدل پایه است و از آن جا که گسترش در ظرفیت ها همانند مدل پایه در نظر گرفته شده است بنابراین ازدحام نیز افزایش خواهد یافت و سبب کاهش رضایت گردشگران تا سال 1389خواهد شد کاهش رضایت گردشگران تا سال 1389 اثر منفی بر جذب گردشگران میگذارد. از طرفی افزایش تعداد نیروی انسانی آموزش دیده خود تاثیر مثبت بر رضایت گردشگران خواهد داشت به طوری که در سال 1402 رضایت به بیشترین میزان خود خواهد رسید. اثرات منفی افزایش ازدحام و کاهش رضایت خود موجب کاهش تعداد گردشگران شده و در ادامه مجدداً کاهش ازدحام و افزایش رضایت و افزایش در تعداد گردشگران را به دنبال خواهد داشت. در نهایت با تکرار این فرایند طی اجرای شبیه سازی تعداد گردشگران در سال 1404 به حدود نه میلیون نفر خواهد رسید. اما همچنان تا دست یابی به رقم بیست میلیون گردشگر فاصله داریم. مقایسهی نتیجهی این پیشنوشته با پیشنوشتهی دوم نشان میدهد که افزایش در ظرفیت ها در مقایسه با افزایش در نرخ آموزش نیروی انسانی تأثیر بیشتری بر تعداد گردشگران ورودی دارد. 4-5-پیش نوشته (سناریو)ی چهارم: گسترش ظرفیت ها و افزایش در نرخ آموزش نیروی انسانی در این پیش نوشته، وضعیت تبلیغات مانند مدل پایه و گسترش در ظرفیت ها نیز مطابق با پیش نوشتهی دوم در نظرگرفته میشود. افزایش در نرخ آموزش نیروی انسانی نیز مطابق با پیش نوشتهی سوم فرض میشود. با توجه به فروض گفته شده، نتایج شبیهسازی نشان می دهد که افزایش تعداد نیروی انسانی آموزش دیده در بخش گردشگری اثر مثبت بر رضایت گردشگران و در نهایت تعداد جذب گردشگرخواهد داشت. افزایش تعداد گردشگران خود سبب افزایش تقاضا برای زیرساخت ها شده و از آن جا که ظرفیت ها نیز بیش از حالت پایه افزایش داشتهاند، شاخص ازدحام در ابتدا افزایش داشته و این افزایش اثر منفی بر روی رضایت گردشگران، تعداد گردشگران و تقاضا برای زیر ساخت ها خواهد داشت. این شاخص در ابتدا کاهش یافته و افزایش رضایت گردشگران و تعداد گردشگران را به دنبال دارد. درکل، شاخص ازدحام ابتدا افزایش، سپس کاهش و مجدداً افزایش مییابد. رضایت گردشگران نیز به طور کلی تا سال 1389 کاهش، سپس افزایش مییابد و مجدداً در سال 1402 کاهش مییابد. از آن جا که سطح شاخص ازدحام در این پیش نوشته کمتر از مدل پایه بوده است و از طرفی نیروی انسانی سریعتر آموزش دیدهاند سطح رضایت گردشگران در این پیش نوشته بیش از مدل پایه خواهد بود. سرانجام پس از تاثیرات متقابل متغیرها در حلقه ها تعداد گردشگران در این پیش نوشته به حدود نه میلیون و هفتصد هزار نفر میرسد، که البته بازهم قادر به دست یابی به هدف بیست میلیون گردشگر خارجی در سال1404 نخواهیم بود. 4-6- پیش نوشته (سناریو)ی پنجم: بهبود در وضعیت تبلیغات، گسترش ظرفیتها و افزایش در نرخ آموزش نیروی انسانی براساس مطالب بالا ملاحظه می شود که با تغییرات اعمال شده طی پیش نوشتههای گفته شده، در سال 1404 نمیتوان شاهد ورود بیست میلیون گردشگر به کشور شد. بنابراین، طی پیشنوشتهی پنجم چنین فرض میکنیم که بهبود در وضعیت تبلیغات به نحوی صورت گیرد که در سال 1395 این شاخص به بیش از 4/0 و در سال 1404به حدود 6/0 افزایش یابد. به عبارت دیگر فرض می شود که عملکرد تبلیغات از وضعیت متوسط به خوب ارتقاء یابد. همچنین فرض می شود که گسترش در ظرفیتها نیز به گونهای باشد که در سال 1395به 147437 تخت و در سال 1404 به حدود 425730 تخت برسد. این در حالی است که میزان ظرفیتها در سال 1399 بایستی به تقریباً 240000 تخت رسیده باشد. نیروی کار فعال در بخش گردشگری نیز فرض میشود به گونهای آموزش ببینند که در سال 1402 کلیهی این افراد دورهی آموزشی مربوط به تخصص خود را گذرانده باشند.(با فرض اینکه با نرخ تقریبی سالانه 15% افراد آموزش ببینند). نتایج حاصل از شبیه سازی نشان می دهد که با بهبود در وضعیت تبلیغات تعداد گردشگران و تقاضا برای زیرساختها افزایش خواهد یافت. از طرفی آموزش سریعتر نیروی کار در بخش گردشگری سبب افزایش رضایت گردشگران شده و در نهایت اثر مثبت بر تعداد گردشگران و افزایش تقاضا برای زیرساختها دارد. با توجه به اثر مثبت هردو عامل تبلیغات و نیروی انسانی آموزش دیده بر تعداد گردشگران و در نهایت تقاضا برای زیرساختها، چنانچه در ظرفیتهای موجود نیز افزایش داشته باشیم، شاهد کاهش ازدحام خواهیم بود. کاهش ازدحام نیز، در نهایت افزایش رضایت گردشگران و اثر مثبت مجدد برتعداد گردشگران را در پی دارد. از طرف دیگر تأثیر عوامل مثبت بر تعداد گردشگران سبب میشود که تقاضا برای زیرساختها نیز متناسب با تعداد گردشگران زیادتر شده و باعث شود که ازدحام به تدریج افزایش یابد، به گونهای که در سال 1398 این شاخص مجدداً افزایش خواهد یافت، و سبب افزایش نارضایتی شده و در نهایت به عنوان عامل محدود کنندهی افزایش در تعداد گردشگران عمل میکند. با افزایش تعداد گردشگران، شاخص ازدحام نیز سریع تر پس از یک دوره کاهش، افزایش خواهد یافت و در نتیجه رضایت گردشگران نیز در سال 1402 سریع تر از حالات قبل مجدداً کاهش مییابد. سرانجام تعداد گردشگران در سال 1404 به حدود بیست میلیون نفر میرسد. 4-7- مقایسهی پیش نوشته ها با توجه به آن چه که طی پیشنوشته های اول تا چهارم مطرح شد، مشخص است که تنها توجه به برخی از متغیرهای تحت کنترل نمیتواند شرط دستیابی به هدف بیست میلیون گردشگر در سال 1404 را تحقق بخشد. در این بین چنانچه مطابق پیشنوشتهی دوم بهبود در وضعیت تبلیغات و گسترش ظرفیتها به طور همزمان صورت گیرد، شاهد ورود یازده میلیون گردشگر به کشورمان خواهیم بود، که در واقع نسبت به پیش نوشته های سوم و چهارم وضعیت بهتری را نشان میدهد. اما در نهایت روشن است که برای تحقق هدف ورود بیست میلیون گردشگر در سال 1404 لازم است که مطابق پیشنوشتهی پنجم در خصوص بهبود در وضعیت تبلیغات، آموزش سریع تر نیروی انسانی و گسترش بیش از پیش ظرفیت ها اقدامات لازم صورت گیرد. شکل6 تغییر در هریک از متغیرها را براساس پیش نوشتههای مختلف نشان میدهد. بایستی توجه داشت که اگرچه در دنیای مجازی میتوان شرایط را به راحتی تغییر داده و به اهداف مورد نظر دست یافت، اما اعمال این تغییرات در دنیای واقعی به دلیل تأثیر عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و... چندان آسان نبوده و با محدودیت هایی همراه میباشد. لذا چنین به نظر میرسد که با توجه به شرایطی که طی پیشنوشتهی پنجم برای تحقق هدف ورود بیست میلیون گردشگر مطرح شده است، دستیابی به این هدف درسال 1404 به سادگی امکان پذیر نمیباشد. شکل شمارهی6: مقایسهی پیشنوشته های مختلف
مأخذ: یافته های تحقیق 5- اعتبارسنجی مدل اعتبارسنجی مدل های پویاییشناسی سیستم برای ایجاد اطمینان نسبت به درستی و سودمندی یک مدل است. از آن جا که طراحی یک مدل با هدف رسیدگی به مشکلات و رفع آن ها در زمینههای متفاوت میباشد، مدل طراحی شده به منظور تطابق با واقعیت مورد سنجش قرار میگیرد. در پویاییهای سیستم، اعتبارسنجی ترکیبی از فعالیتهایی است که از همان ابتدا در فرایند مدلسازی جای گرفته است. فرایند اعتبار سنجی و آزمودن مدل از همان ابتدای مدل سازی آغاز میشود، در طی این مراحل بررسی ساختارمدل و ساختارسیستم واقعی، توجه به ابعاد معادلات مختلف و همخوانی آنها با یکدیگر و اینکه آیا مدل ایجاد شده برای دستیابی به هدف مورد نظر مناسب است، مد نظر قرار می گیرد. برای ارزیابی و بهبود مدلهای پویا آزمون های بسیاری طراحی شده است[18] که با توجه به محدودیت اطلاعات، آمار و دادههای مربوط به گردشگری در ایران و نیز محدودیت های نسخهیPLE نرمافزار Vensim برخی از آزمونها در خصوص مدل ارایه شده صورت گرفته است. یکی از آزمونهای صورتگرفته، آزمون شرایط حدی است. شرایطی که ممکن است هرگز در جهان واقعی مشاهده نشود. این آزمون نشان میدهد که آیا سیستم رفتار قابل انتظاری از خود نشان میدهد یا خیر. به عبارتی در سنجش اعتبار یک مدل میتوان شرایط رفتاری را توصیف کرده و سپس بررسی کنیم که آیا ساختار مدل واکنش رفتاری مناسبی دارد یا خیر (سوشیل، 1387، 293؛ رجائیان، 1388، 167). بنابراین، مدل در شرایط حدی زیر مورد آزمون قرار گرفت. - کلیه عوامل موثر بر نرخ ورود گردشگران در بدترین حالت خود باشند. در این مقاله فرض شده است که شاخص رضایت افراد که عددی بین (1و1-) در نظر گرفته شده است برابر با 1- باشد، شاخص عدم اطمینان به شرایط سیاسی که عددی بین(1و0) می باشد نیز برابر با یک باشد و به همین ترتیب شاخص تبلیغات نیز که در محدودهی(1و0) قرار دارد، در بدترین حالت برابر با صفر باشد، آنگاه کاهش در تعداد گردشگران تا تقریباً صفر انتظار میرود. - عوامل مؤثر بر نرخ ورود گردشگران، در بهترین حالت قرار گیرد. در این مقاله فرض شده است شاخص رضایت گردشگران برابر با یک، شاخص عدم اطمینان به شرایط سیاسی برابر با 0، و شاخص تبلیغات نیز برابر با 1 باشد، انتظار افزایش و رشد در تعداد گردشگران میرود. با آزمودن شرایط فوق این نتیجه حاصل شده است که در مورد اول تعداد گردشگران به تقریباً صفر کاهش مییابد و در مورد دوم تعداد گردشگران به بیش از شصت میلیون نیز افزایش مییابد. علاوه بر آزمون شرایط حدی میتوان به پیش بینی مدل و آنچه که در واقعیت مشاهده شده است به عنوان معیاری در سنجش مدل استفاده کرد. در جدول1 نتایج حاصل از پیشبینی مدل و مقادیر واقعی برای متغیر تعداد گردشگران و ظرفیتهای در دسترس نشان داده شده است. جدول 1: مقادیر واقعی و مقادیر پیشبینی شده متغیرها
مأخذ: یافتههای تحقیق همان طور که از جدول1 مشخص است رقم پیش بینی شده برای سال1387 برای تعداد گردشگران 201782 نفر بیش از میزان واقعی و برای سال 1388 به تعداد 204185 نفر کمتر از میزان واقعی است. هرچند که اعداد پیش بینی شده به واقعیت نزدیک است، اما تنها با مقایسهی دادههای دو سال(به دلیل نبود آمار و اطلاعات در خصوص تعداد گردشگران برای سالهای بعد از 1388) شاید نتوان نتیجهی قطعی در خصوص اعتبار مدل گرفت. اما ذکر این نکته ضروری است که موفقیت در سنجش اعتبار یک مدل نشان دهندهی تطابق کامل آن با واقعیت و یا اعتبار کامل آن نیست بلکه نشان دهندهی مفیدبودن یک مدل است(سوشیل، 1387، 293). 6. جمعبندی و نتیجهگیری در این تحقیق سعی بر آن شد تا با بهرهگیری از نگرش سیستمی مدلی برای صنعت گردشگری تدوین شود. سپس با شبیهسازی رفتار این سیستم به بررسی وضعیت آینده این صنعت با توجه به شرایط کنونی پرداخته شد. سرانجام با پیشنوشتههای مختلف، شرایط متفاوتی در سیستم ایجاد شد، تا به درک بهتری از شرایط لازم برای دستیابی به اهداف این صنعت در سال 1404 برسیم. نتایج شبیه سازی الگوی طراحی شده، حکایت از آن دارد که برای رسیدن به اهداف مدنظر، تناسب و هماهنگی بین زیرسیستم های مختلف سیستم گردشگری امری لازم و ضروری است. اگر فعالیتهایی در جهت ایجاد تقاضای بیشتر برای ورود گردشگران انجام شده و زیرساختهای لازم برای ورود گردشگران مهیا نباشد، فرایندی را که در پیش گرفته ایم در نهایت بدون دستیابی به هدف مورد نظر با شکست مواجه خواهد شد. بنابراین بایستی به منظور دستیابی به اهداف سند چشمانداز ایران 1404 هرچه سریعتر به آموزش کلیهی نیروی شاغل در این بخش پرداخته، اقداماتی در جهت بهبود وضعیت تبلیغات و ایجاد زیر ساختهای مورد نیاز گردشگران صورت پذیرد تا نه تنها سیستم متعادل شده بلکه بتواند به هدف خود نایل شود. 7. پیشنهادها7.1 پیشنهادهای سیاست گذاریبا توجه به نتایج حاصل از شبیهسازی میتوان پیشنهادهای زیر را ارایه داد: - بهبود وضعیت تبلیغات و اطلاعرسانی در زمینههایی که کشورمان پتانسیل جذب گردشگران را دارد، میتواند به جذب هرچه بیشتر بازدیدکنندگان منجر شود. در این زمینه استفاده از امکانات و ابزارهای بهروز تبلیغات و اطلاعرسانی نه تنها موجب شناخت بیشتر جذابیتهای کشورمان شده بلکه به بهبود تصویر ایران در اذهان مردم دیگر نقاط جهان کمک میکند، که این خود بسترساز جذب بیشتر گردشگران خواهد شد. - توجه به آموزش و تربیت نیروی انسانی فعال در بخش گردشگری امری ضروری است. چنانچه دوره های آموزشی متناسب با تخصص افراد باشد میتواند بر کیفیت ارایهی خدمات در این صنعت و در نهایت رضایت گردشگران منجر شود. بنابراین آموزش هرچه سریع تر افراد در زمینهی انجام مشاغلشان در این صنعت میتواند زمینهساز جذب هرچه بیشتر گردشگران طی سالهای آتی شود. - با توجه به نتایج حاصل شده، افزایش در روند ورود گردشگران میسر نمیشود مگر با هماهنگی بخشهای مختلف صنعت گردشگری. لذا به منظور جذب هرچه بیشتر گردشگران بایستی گسترش زیرساخت ها و امکانات موجود نیز مورد توجه قرارگیرد. 7.2 پیشنهاد برای مطالعات بعدی و بهبود آنها- ایجاد نظام منسجم و پایگاه داده مختص این صنعت به منظور مدیریت بهتر و صحیحتر. - محاسبهی شاخص هایی چون ظرفیت تحمل و تعیین جایگاه کشور در چرخهی عمر گردشگری برای مناطق مختلف گردشگری میتواند کمک شایانی به برنامه ریزیها و سیاستگذاریهای آتی در صنعت گردشگری کند. - از آن جا که مطالعات انجام شده در زمینهی عملکرد و اثر بخشی تبلیغات در جذب گردشگران بسیار اندک میباشد، لازم است که به منظور تصمیم گیری صحیح تر در خصوص تأثیر تبلیغات بر جذب گردشگران خارجی به کشورمان مطالعاتی صورت گیرد. 8. محدودیت ها از اصلیترین موانع موجود در مراحل انجام این تحقیق نقص آمار و در برخی موارد نبود اطلاعات منسجم در خصوص گردشگری در ایران بوده است. در واقع عمدهترین آمار و اطلاعات موجود، تنها به تعداد گردشگران ورودی به کشور و درآمدهای حاصل از این صنعت مربوط می شود، در صورتی که لازم است برای مدیریت و سیاستگذاری های صحیح و اصولی به محاسبه و نیز جمعآوری آمار و اطلاعات منسجمتری پرداخته شود. هم اکنون سهم عمده ای از سرمایهگذاریها در این صنعت در اختیار بخش خصوصی است و عواید ناشی از آن نیز به این بخش تعلق میگیرد. وجود اطلاعات در زمینهی این سرمایهگذاریها در بخشهای مختلفی چون تبلیغات، آموزش و... و نحوهی عملکرد این بخش میتواند به ساختار بهتری برای مدل و در نهایت نتایج مؤثرتری منجر شود. نبود اطلاعات در این زمینه نیز محدودیتهایی را در طراحی ساختار مدل ایجاد کرده است. [1] = خبرگزاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری [2] = برای مطالعه ی بیشتر به روحی (1390،فصل دوم:32-9) مراجعه کنید. [3]. Jimenez and Hernandez [4]. Chi and Qu [6]. Morgan and Prichard [7]. Swarbrooke [8]. Chi and Qu [9]. Edgell et all [10]. Pullman and Rodgers [11] . Getz [12] . Simon et al. [13] System Dynamics [14]. Ghoucri and Goldsmith [15] . Jambekar and Brokaw [16] برای مطالعه ی بیشتر درباره ی شیوه ی الگوسازی و توضیح روابط بین متغیرها به روحی (1390، فصل3:66-33) مراجعه کنید. [17] - به دلیل کمبود فضا و با توجه به این که نتایج شبیه سازی هر پنج پیش نوشته در انتهای این قسمت آورده شده است، از ارایه ی نمودارها در پیش نوشته های باقیمانده خودداری شده است. [18] برای مطالعه ی بیشتر به استرمن (2000، فصل 21) مراجعه شود. | |||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||
منابع -ابراهیمی عبدالحمید،قادری، اسماعیل، قائدرحمتی صفرو اکبری، رضا (1389). بررسی تاثیر تبلیغات بر جذب گردشگران، نمونه: گردشگران بینالمللی شهر اصفهان. مجلهی جغرافیا و توسعه، شماره 17: 139-156. - رجائیان، محمد مهدی (1388). شبیهسازی سیستم های پویا با نرم افزار ونسیم. چاپ اول. مشهد: مرکز نشر فرایاز، مشهد. - روحی، آناهیتا(1390). ارایه ی یک مدل دینامیک برای صنعت گردشگری در ایران: نگرش سیستمی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، بخش اقتصاد دانشگاه شیراز. - سوشیل، داگلاس (1387). پویاییهای سیستم: رویکردی کاربردی برای مسایل مدیریتی. ترجمهی ابراهیم تیموری ، علیرضا نورعلی و نریمان ولی زاده. تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت، تهران. - صمدی،علی حسین (1382). نگرش سیستمی بر موانع سرمایه گذاری در استان فارس ، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز. - صمدی ، علی حسین(1383) ، ارزیابی میزان اشتغال زائی جذب توریست بر اساس جدول داده – ستاده منطقه ای (مطالعه موردی استان فارس) ، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ، شماره 11و12 ،بهار و تابستان . - صمدی، علی حسین (1384). بررسی میزان اشتغال زائی و بهینه سازی سیاست های حمایتی جذب توریست : مطالعه موردی استان فارس ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، شیراز. - ضیایی، محمود (1382). وضعیت نیروی انسانی و آموزش در بخش گردشگری(با تاکید بر استان تهران)، فصلنامه مطالعات جهانگردی، شماره 60، ص19- 37. - پور معصومی، سعید،شتاب بوشهری، سید نادر، ارباب شیرانی،بهروز، ومشایخی، علینقی(1389).یک مدل دینامیک سیستم برای تجزیه و تحلیل سیستم اقتصاد ـ انرژی ایران،مجله ی مهندسی صنایع و مدیریت شریف، دوره ی-26-1،شماره ی 2: 71-87. -Beerli, A., Martin, J. (2004). Factors Influencing Destination Image.” Annals of Tourism Research. 31( 3): 657-681.
-Chi, C. and Qu, H. (2008). Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach. Tourism Management. 29: 624-636.
-Edgell, D., Allen, M., Smith, G. and Swanson, J. (2008). Tourism Policy and Planning. London: Butterworth-Heinemann.
-Getz, D. (1983). Capacity to obserb Tourism: Concept and Implications for Strategic planning. Annals of Tourism Research. 10: 239-263.
-Ghoucri, N. and Goldsmith, D. (2007). Using system dynamics to model and better understand state stability, MIT sloan school working paper., 4661-07. -Jambekar, A. B. and Brokaw, A. J. (1989). A Tourism system dynamics model. An International Journal of Policy Modeling., 2:1-11 | |||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,011 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,066 |