تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,515 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,450,047 |
بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و ارتباط آن با تحصیلات والدین در دانش آموزان دوره ابتدایی شهرکرج | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، اسفند 1390، صفحه 1-11 اصل مقاله (803.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمود برجعلی* 1؛ محمود نجفی2؛ غلامرضا دهشیری3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی همه گیرشناسی اختلالات رفتاری در دانشآموزان دوره ابتدایی شهر کرج بود. روش پژوهش حاضر توصیفی می باشد و جامعة آماری شامل کلیة دانش آموزان دوره ابتدایی شهر کرج بوده که در سال تحصیلی 88-1387 در مدارس دولتی کرج مشغول به تحصیل بودند، بدین منظور 600 دانشآموز دختر و پسر دوره ابتدایی از شهر کرج با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه CSI-4 (فرم والدین) بوده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری خی دو استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که میزان شیوع اختلالات رفتاری 7/13درصد می باشد. همچنین مشخص شد که شیوع اختلالات در پسران بیشتر از دختران است. شایعترین اختلالات رفتاری به ترتیب عبارت بودند از: بیشفعالی ـ کمبود توجه(4 درصد) و لجبازی- نافرمانی (3درصد). همچنین بین تحصیلات والدین با ابتلا به اختلالات رفتاری رابطه معنی داری مشاهده شد. این نتایج بیانگر آن است که مدارس ابتدایی جهت پیشگیری و درمان اختلالات درمانی نیازمند خدمات مشاوره و راهنمایی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات رفتاری؛ شیوع؛ دانشآموزان؛ مدارس ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 845 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 418 |