تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,450,597 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,467,239 |
مقایسه ی اثربخشی معلمان پژوهنده با سایر معلمان در آموزش و پرورش استان گیلان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، اسفند 1390، صفحه 12-25 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل کاظم پور* 1؛ سلیمان کابینی مقدم2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، معاون اداره آموزش و پرورش استثنایی استان گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
این تحقیق به دنبال بررسی مقایسه ای اثربخشی معلمان پژوهنده با غیرپژوهنده استان گیلان در سال تحصیلی 90-1389 بود. روش تحقیق علّی- مقایسه ای و نوع آن توصیفی بود. برای رسیدن به این هدف از جامعه آماری 22128 نفره معلمان به تعداد 449 نفر (118 نفر معلم پژوهنده و 331 نفر معلم غیرپژوهنده) در یک تحقیق که از روش های نمونه گیری شمارش کامل (برای پژوهنده ها) و تصادفی طبقه ای (برای غیرپژوهنده ها) گزینش شده بودند به عنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده های مورد نظر از پرسشنامه محقق ساخته با 40 گویه ای در طیف 4 درجه ای لیکرت استفاده شد. روایی صوری ابزار بر اساس اظهار نظر متخصصان علوم تربیتی بود و اعتبار آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل آماری در سطح استنباطی از آزمون t با دو نمونه مستقل استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون آماری نشان داد که در سطح خطای 5 درصد در خصوص فرضیه های اول (دستیابی به اهداف اعتقادی)، دوم (دستیابی به اهداف اخلاقی)، پنجم (دستیابی به اهداف اجتماعی)، ششم (دستیابی به اهداف زیستی)، هفتم (دستیابی به اهداف سیاسی) و هشتم (دستیابی به اهداف اقتصادی) بین اثربخشی معلمان پژوهنده و غیرپژوهنده تفاوت معنی داری وجود داشت. اما در مورد فرضیه های سوم (دستیابی به اهداف علمی آموزشی) و چهارم (دستیابی به اهداف فرهنگی هنری) بین اثربخشی معلمان پژوهنده و غیرپژوهنده تفاوت معنی داری وجود نداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی؛ معلمان پژوهنده؛ معلمان غیرپژوهنده | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 839 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356 |