تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,471,037 |
تحلیل سیستم آموزش سایه ای در ایران | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، خرداد 1391، صفحه 44-57 اصل مقاله (691.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی خلخالی* 1؛ زهره شکیبایی1؛ نرگس باصری2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی اثرآموزش رسمی و آموزش سایه ای در رفتار تحصیلی کلی دانش آموزان بود. این پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بوده است. جامعه ی پژوهش را همه ی دانش آموزان مدارس متوسطه شهرستان تنکابن (4845) تشکیل می دادند. همچنین براساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 600 دانش آموز به عنوان گروه نمونه برگزیده شدند. از پرسشنامه سنجش رفتار تحصیلی کلی دانش آموزان (82/0 =α ) برای جمع آوری داده ها استفاده گردید. جهت تحلیل داده ها علاوه بر شاخص های گرایش مرکزی از آمار های استباطی خی دو، t مستقل و u مان ویتنی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه آموزش رسمی و آموزش سایه ای از نظر متغیرهای اثربخشی تحصیلی، میزان ساعات درس خوانی، رضایت تحصیلی، امنیت تحصیلی و هزینه تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. در واقع در همه موارد سیستم آموزش سایه ای کارآتر، موثرتر و رضایت بخش تر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سیستم آموزش سایه ای؛ سیستم آموزش رسمی؛ کلاس خصوصی؛ رفتار تحصیلی کلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 699 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 344 |