تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,863 |
بررسی رابطه بین هویت کسب شده، شیوه فرزند پروری ادراک شده و میزان امید به زندگی با استرس ادراک شده در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دبیرستان های سماء استان گیلان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، خرداد 1391، صفحه 99-108 اصل مقاله (918.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جواد خلعتبری1؛ آلاله عاشوری* 2 | ||
1دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن | ||
2کارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن | ||
چکیده | ||
این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین هویت کسب شده، شیوه فرزند پروری ادراک شده و میزان امید به زندگی با استرس ادراک شده در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دبیرستان های سماء استان گیلان انجام شده است. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دبیرستان های سماء استان گیلان (2348) بود. گروه نمونه پژوهش حاضر 120 دانش آموز دختر بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای از شهر های رشت، بندر انزلی و لاهیجان انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه شیوه های فرزند پروری رابینسون (1995)، امید به زندگی اشنایدر(2002)، پرسشنامه هویت بنیون و آدامز (1979) و پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن(1983) به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه (گام به گام) استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که بین هویت زودرس و دیررس و استرس ادراک شده رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد(01/0p<)، بین هویت آشفته و استرس ادراک شده رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد(01/0p<)، بین هویت پیشرفته و استرس ادراک شده رابطه منفی و معنی دار وجود دارد(01/0p<)، بین خرده مقیاس سهل گیر و مستبدانه در شیوه فرزندپروری و استرس ادراک شده رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد(01/0p<)، بین خرده مقیاس مقتدرانه در شیوه فرزندپروری و استرس ادراک شده رابطه منفی و معنی دار وجود دارد(01/0p<)، بین امید به زندگی و استرس ادراک شده رابطه منفی و معنی دار وجود دارد(01/0p<). لذا، بین هویت کسب شده، شیوه فرزندپروری ادراک شده و میزان امید به زندگی با استرس ادراک شده در دانش آموزان دختر دورۀ متوسطه دبیرستان های سما استان گیلان رابطه وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت کسب شده؛ فرزندپروری ادراک شده؛ امید به زندگی؛ استرس ادراک شده | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 792 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,799 |