| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,561,558 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,008 |
مقایسه راهبردهای مطالعه (شناختی، فراشناختی) و مولفههای شخصیتی در دانشجویان دختر قوی و ضعیف تحصیلی دانشگاه پیام نور استان مازندران | ||
| فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
| مقاله 2، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1391، صفحه 12-21 اصل مقاله (700.02 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| مرتضی ترخان* | ||
| استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش، مقایسه راهبردهای مطالعه (شناختی و فراشناختی) و مولفههای شخصیتی در دانشجویان دختر قوی و ضعیف تحصیلی دانشگاه پیام نور استان مازندران بود روش تحقیق، علی-مقایسهای و طرح آن دو گروهی بوده است. برای نمونهگیری از میان مراکز دانشگاه پیام نور استان مازندران، 5 مرکز و از هر مرکز پنج رشته تحصیلی و در هر رشته تحصیلی 8 دانشجوی دختر قوی تحصیلی و 8 دانشجوی دختر ضعیف تحصیلی بهطور تصادفی انتخاب گردید. بنابراین نمونه نهایی این تحقیق، 200 نفر (855) از دانشجویان دختر قوی تحصیلی و 200 نفر (855) از دانشجویان دختر ضعیف تحصیلی بودند. برای اندازهگیری راهبردهای مطالعه و مولفههای شخصیتی از پرسشنامه راهبردهای شناختی و فراشناسی و پرسشنامه شخصیتی فرم کوتاه NEO استفاده شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t مقایسه میانگینهای مستقل نشان داد، دانشجویان دختر قوی تحصیلی در مقایسه با دانشجویان دختر ضعیف تحصیلی، نهتنها از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده کردند، بلکه به استثنا در مولفه روانرنجوری، در دیگر مولفههای شخصیتی دانشجویان قوی تحصیلی برونگراتر، انعطافپذیرتر، سازگارتر و وظیفهشناستر بودند. نتایج این تحقیق با نتایج تحقیقات دیگر همگرائی دارد و این تحقیقات نشان میدهند، راهبردهای مطالعه و مولفههای شخصیتی نقش مؤثری در پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| راهبردهای مطالعه؛ مولفههای شخصیتی؛ دانشجویان قوی و ضعیف تحصیلی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 737 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 304 |
||