تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,153 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,815 |
بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و روش های مطالعه با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1391، صفحه 32-43 اصل مقاله (902.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل سعدی پور1؛ هادی جعفری نژاد* 2؛ مهرداد حاجی حسنی3 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی علامه طباطبایی تهران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده علامه طباطبایی تهران | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و روش های مطالعه با پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد. روش تحقیق حاضر توصیفی – پیمایشی و از نوع همسبتگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه ی دانشجویان کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی بود که با روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 110 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو(NEO)، پرسشنامه روش ها و مهارت های مطالعه و برای متغیر پیشرفت تحصیلی، از معدل کل دانشجویان استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که پیشرفت تحصیلی با ویژگی شخصیتی روان رنجوری و روش مطالعه سطحی همبستگی منفی، و با برونگرایی، سازگاری، وظیفه شناسی و روش مطالعه عمقی همبستگی مثبت، و با ویژگی شخصیتی گشودکی عدم رابطه وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره حاکی از آن بود که روش مطالعه عمقی و سطحی و ویژگی های شخصیتی وظیفه شناسی، روان رنجوری و برون گرایی پیش بینی کننده های پیشرفت تحصیلی می باشند. نتایج تحقیق نشان داد دانشجویانی که دارای تیپ شخصیتی برونگرایی، سازگاری و وظیفه شناسی می باشند و از روش مطالعه عمقی استفاده می کردند پیشرفت تحصیلی بیشتری داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگی های شخصیتی؛ روش های مطالعه؛ پیشرفت تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 868 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 662 |