تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,901 |
رابطه ی امید به آینده ی معلمان با شادکامی و باورهای خودکارآمدی دانش آموزان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 11، آذر 1391، صفحه 11-23 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میترا مصلحی جویباری* 1؛ بهرام میرزاییان2؛ رمضان حسن زاده3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
2عضو هیات علمی، دکترای تخصصی روانشناسی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
3عضو هیات علمی، دکترای تخصصی روانشناسی و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی بین امید به آینده ی معلمان با شادکامی و باورهای خودکارآمدی دانش آموزان انجام گرفته است. روش مطالعه ی حاضر از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل 285 نفر از معلمان و 57800 نفر از دانش آموزان دختر دوره ی راهنمایی شهرستان قایم شهر در سال 90-1389 بودند. نمونه ی آماری از طریق جدول کرجسی و مورگان ،381 نفر دانش آموز دوره راهنمایی به شیوه ی تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. به این صورت که از بین 45 مدرسه ی راهنمایی دخترانه ی شهرستان قایم شهر،10 مدرسه به شیوه ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای از چهار منطقه ی اصلی شهر انتخاب و سپس در هر مدرسه سه پایه (اول، دوم، سوم) به صورت تصادفی انتخاب و در هر پایه به نسبت دانش آموزان آن پایه پرسشنامه ها توزیع شد. 381 نفر از دانش آموزان، پرسشنامه ی شادکامی آکسفورد (ضریب آلفای کرونباخ 98/0) و خود کارآمدی شرر(ضریب آلفای کرونباخ 79/0)را پر کردند و به ازای هر ده دانش آموز، یک معلم مربوط به همان پایه(کلاً 38 نفر)، پرسشنامه ی امیدواری اسنایدر(ضریب آلفای کرونباخ 89/0)را پر کرد. داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. با توجه به یافته های پژوهش، بین امید به آینده ی معلمان و میزان شادکامی دانش آموزان رابطه وجود دارد و نیز بین امید به آینده ی معلمان و میزان باورهای خودکارآمدی دانش آموزان رابطه وجود دارد اما بین میزان شادکامی و باورهای خودکارآمدی دانش آموزان رابطه ی معناداری یافت نشد. در مجموع، یافته ها نشان می دهد که امید به آینده ی معلمان در میزان شادکامی و باورهای خودکارآمدی دانش آموزان مقطع راهنمایی نقش موثر دارد، به عبارت دیگر امیدواری معلمان به گونه ای غیرمستقیم باعث افزایش شادی و نیز افزایش انگیزش و تغییر باورها در دانش آموزان نوجوان می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
شادکامی؛ خودکارآمدی؛ امید | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,393 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,061 |