تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,195 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,851 |
مقایسه ی سبک های یادگیری، سبک های مطالعه و مدیریت زمان در دانشجویان ممتاز و غیرممتاز | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 11، آذر 1391، صفحه 56-68 اصل مقاله (931.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبداله معتمدی1؛ صغری ابراهیمی قوام2؛ یوسف اعظمی* 3؛ حامد چوپان3؛ یونس دوستیان3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک های یادگیری، سبک های مطالعه و مدیریت زمان در دانشجویان ممتاز و غیر ممتاز انجام شده است. پژوهش توصیفی و از نوع مقایسه ای می باشد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و بدین ترتیب 100 نفر از دانشجویان ممتاز و غیرممتاز دانشگاه کردستان که واجد شرایط پژوهش حاضر بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پرسشنامه سبک های یادگیری ورمونت و ون ریجسویک (ILS)، پرسشنامه رویکردهای مطالعه مارتون و سلجو، پرسشنامه مدیریت زمان بریتون و تسر و نیز پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نشان داد که بین سبک های یادگیری و مطالعه دانشجویان ممتاز و غیر ممتاز تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین دو گروه از لحاظ استفاده بهینه از وقت اختلاف معناداری مشاهده نشد. لازم است با برگزاری کارگاه های آموزشی مدیریت زمان و همچنین آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه موثر به دانشجویان توسط مسئولین آموزشی و مراکز مشاوره دانشگاه ها اقدامات لازم به عمل آید. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک یادگیری؛ سبک مطالعه؛ مدیریت زمان؛ دانشجو؛ ممتاز و غیر ممتاز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 886 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 390 |