| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,610,122 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,290,549 |
اضطراب اجتماعی و نقش آن در عملکرد حافظه فعال دختران و پسران نوجوان | ||
| فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
| مقاله 7، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، خرداد 1392، صفحه 52-63 اصل مقاله (1.1 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| حسن عشایری1؛ فاطمه جعفری* 2؛ شیوا دولت آبادی3 | ||
| 1دکتری علوم اعصاب، استاد دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران | ||
| 2گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران | ||
| 3استادیار دانشگاه علامه طباطبایی ،تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی تفاوت های جنسیتی در میزان اضطراب اجتماعی و نیز بررسی نقش اضطراب اجتماعی در عملکرد انواع حافظه فعال صورت گرفت. برای تحقق این هدف از میان دانش آموزان دبیرستان های دولتی منطقه 1 تهران 8 دبیرستان انتخاب شد. با غربالگری 600 نفر از کسانی که به شیوه خوشه ای چند مرحله انتخاب شدند، نهایتا افراد دچار اختلال و عادی شناسایی شدند. از میان این افراد دو گروه 15 نفره به تصادف گزینش شدند. ابزار های گردآوری اطلاعات پرسشنامه اضطراب اجتماعی لایبویتز، خرده آزمون حافظه فعال آزمون هوش استنفورد- بینه- تهران بودند. یافته ها بیانگر آن بود که تفاوت معناداری در اضطراب اجتماعی کلی و نیز مولفه های شناختی (ترس) و رفتاری (اجتناب) آن در میان دو جنس وجود ندارد. همچنین تفاوت معناداری در عملکرد حافظه فعال و مولفه های آن در میان دو گروه افراد دچار اضطراب اجتماعی و گروه بهنجار وجود دارد. به طور کلی بر اساس یافته های این پژوهش، استرس موجب اختلال در عملکرد حافظه فعال گردید و در نهایت می توان استرس را به عنوان متغیر موثر و عامل در تعیین بخش قابل توجهی از واریانس عملکرد های شناختی و به ویژه حافظه و توجه مورد بررسی قرار داد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اضطراب اجتماعی؛ حافظه فعال؛ حافظه فعال کلامی؛ حافظه فعال غیر کلامی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,008 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,298 |
||