تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,945 |
تأثیر حکمرانی خوب بر توسعه انسانی: یک تحلیل بین کشوری | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مدلسازی اقتصادی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 7، دوره 9، شماره 30، شهریور 1394، صفحه 131-147 اصل مقاله (657.55 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سید نظام الدین مکیان1؛ مژده بی باک* 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشیار اقتصاد دانشگاه یزد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه یزد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده یکی از مهمترین اهداف کشورها دستیابی به توسعه است و در این مسیر تلاش میشود برای دموکراسی، افزایش سطح دانش و آگاهی افراد جامعه و ... گامهایی برداشته شود. دیدگاه توسعه انسانی، مردم را سرمایههای واقعی یک کشور میداند و به دنبال ایجاد بستری است که افراد جامعه بتوانند به همراه دانش و سلامت در محیطی خلاق زندگی کنند. در این پژوهش، تأثیر شاخص حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی در دو گروه کشورهای منتخب اسلامی و OECD در دوره زمانی 2012-2005 مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دادههای مورد استفاده به صورت دادههای تابلویی متوازن است. همچنین برای نتیجهگیری بهتر از چندین متغیر کنترلی و برای تخمین از مدل FGLS استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در کشورهای OECD رابطه مثبت و معناداری بین شاخص حکمرانی خوب و آزادی اقتصادی با توسعه انسانی وجود دارد، اما در کشورهای اسلامی این رابطه از نظر آماری معنادار نیست که نشاندهنده ضعف حکمرانی خوب و آزادی اقتصادی در این کشورها و تأثیر نامناسب آن بر شاخص توسعه انسانی است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
طبقهبندی JEL : O15 H19؛ H11؛ وازگان کلیدی: حکمرانی خوب، توسعه انسانی، روش حداقل مربعات تعمیم یافته | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فصلنامه مدلسازی اقتصادی (سال نهم، شماره 2 «پیاپی 30» تابستان 1394، صفحات 147- 131)
تأثیر حکمرانی خوب بر توسعه انسانی: یک تحلیل بین کشوری[1]
سید نظامالدین مکیان* مژده بیباک** تاریخ دریافت: 26/12/93 تاریخ پذیرش: 31/03/94
چکیده یکی از مهمترین اهداف کشورها دستیابی به توسعه است و در این مسیر تلاش میشود برای دموکراسی، افزایش سطح دانش و آگاهی افراد جامعه و ... گامهایی برداشته شود. دیدگاه توسعه انسانی، مردم را سرمایههای واقعی یک کشور میداند و به دنبال ایجاد بستری است که افراد جامعه بتوانند به همراه دانش و سلامت در محیطی خلاق زندگی کنند. در این پژوهش، تأثیر شاخص حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی در دو گروه کشورهای منتخب اسلامی و OECD در دوره زمانی 2012-2005 مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دادههای مورد استفاده به صورت دادههای تابلویی متوازن است. همچنین برای نتیجهگیری بهتر از چندین متغیر کنترلی و برای تخمین از مدل FGLS استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در کشورهای OECD رابطه مثبت و معناداری بین شاخص حکمرانی خوب و آزادی اقتصادی با توسعه انسانی وجود دارد، اما در کشورهای اسلامی این رابطه از نظر آماری معنادار نیست که نشاندهنده ضعف حکمرانی خوب و آزادی اقتصادی در این کشورها و تأثیر نامناسب آن بر شاخص توسعه انسانی است.
طبقهبندیJEL : O15 H19, H11, وازگان کلیدی: حکمرانی خوب، توسعه انسانی، روش حداقل مربعات تعمیم یافته.
1. مقدمه از آغاز علم اقتصاد تاکنون، نظریات مختلفی برای نحوه اداره و مدیریت بخش دولتی و افزایش سطح رفاه شهروندان از سوی اندیشمندان و اقتصاددانان ارایه شده است. یکی از شناختهشدهترین این نظریات، پارادایم «مدیریت دولتی سنتی»[2] است که بوروکراسی جزء لاینفک آن به شمار میآید. این پارادایم یا جریان فکری تا اوایل دهه 1980، پارادایم مطرح در حوزه مدیریت بخش دولتی بود. اما با ظاهر شدن ابعاد منفی و نقاط ضعف آن، در همین سالها در کشور انگلیس و آمریکا، پارادایم دیگری به نام «مدیریت دولتی نوین» ایجاد شد که «خصوصیسازی و کوچکسازی دولت» را شعار اصلی خود قرار داد. اما آمال و اهداف مدنظر این جریان فکری نیز در بسیاری از کشورها حتی در کشورهای مبدع آن نیز مفید واقع نشد و مشخص شد این پارادایم نیز قادر نخواهد بود خیر و رفاه مناسب و عادلانهای برای شهروندان فراهم سازد. از اینرو، اندیشمندان مجدداً پارادایم دیگری را مطرح کردند که ظهور «خدمات عمومی نوین»[3] و «حکمرانی خوب»[4] از جمله آنهاست (بشیری، شقاقی شهری، 1390: 70-69). از آنجا که دولت از کانالهای مختلفی میتواند بر توسعه به ویژه توسعه انسانی اثرگذار باشد، در این پژوهش، اثر حکمرانی خوب بر توسعه انسانی در دو گروه کشورهای منتخب اسلامی و OECD با روش دادههای تابلویی در دوره زمانی 2012- 2005 مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، از چندین متغیر کنترلی نیز استفاده شده است و تأثیر هزینه بهداشت سرانه، شاخص آزادی اقتصادی، دسترسی به آب آشامیدنی سالم و میزان شهرنشینی بر شاخص توسعه انسانی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش پاسخ دادن به پرسشهای زیر است: 1- تأثیر شاخص حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی در گروه منتخب کشورهای OECD چگونه است؟ 2- تأثیر شاخص حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی در گروه منتخب کشورهای اسلامی چگونه است؟ در این مطالعه، ابتدا در بخش ادبیات پژوهش، شاخصهای مورد استفاده و سپس مطالعات پیشین در ارتباط با موضوع مورد بحث معرفی شده است. در بخش سوم، به منابع و روش جمعآوری دادهها و همچنین آزمونهای مورد نظر و شکل کلی مدل پرداخته شده است. در بخش چهارم، مدل مورد نظر تخمین زده شده و در بخش نهایی نتیجهگیری و پیشنهادها ارایه شده است.
2. ادبیات پژوهش 2-1. حکمرانی خوب در اواسط دهه 1990 سیاستهای تعدیل مورد انتقاد گسترده اقتصاددانان نهادگرا و در رأس آنها جوزف استیگلیتز[5] قرار گرفت. وی نظرات انتقادی خود را در قالب سیاستهای اجماع پساواشنگتنی در سال 1998 مطرح ساخت. استیگلیتز معتقد است تعامل سازنده دولت- بازار میتواند راهگشای موفقیت فرآیند اصلاحات اقتصادی در کشورهای در حال توسعه باشد (میرزا ابراهیمی، 1385: 54). در اجماع پساواشنگتنی، دولت و بازار دو نهاد مکمل هستند، نه دو نهاد رقیب. بنابراین به جای بحث از مداخله یا عدم مداخله دولت، باید از کارایی و اثربخشی مداخله دولت سخن گفت. در واقع دولت به عنوان یک نهاد اجتماعی نهادساز، میباید با ایجاد نهادهای کارآمد و توانمند، محیط مناسبی برای تنظیم روابط اقتصادی افراد جامعه به گونهای کم هزینه، ساده و به دور از اتلاف وقت مهیا سازد و از این رهگذر به عنوان دست یاریدهنده بازار، موجبات رشد اقتصادی را فراهم سازد. تدارک موفقیتآمیز این نهادها اغلب تحت عنوان حکمرانی خوب مطرح میشود (مهدوی عادلی و همکاران، 1387: 92). 2-2. شاخصهای حکمرانی خوب سه تن از محققان بانک جهانی دانیل کافمن[6]، آرت کرای[7] و پابلو زویدو لوبتون[8]، تلاش کردهاند تا یافتههای مؤسسات بینالمللی برآوردکننده ریسک همچون، [9]EIU، ICRG[10]، بنیاد هریتیج[11]، خانه آزادی و ... را در مورد کشورهای مختلف با هم ادغام کرده و شاخصهای جدیدی در این زمینه معرفی کنند. این محققان، کار خود را با طرح این فرضیه آغاز کردهاند که «چگونه رسوم و نهادهایی که از مجرای آنها حاکمیت در یک کشور اعمال میشود، در رشد و توسعه آن کشور مؤثرند». کافمن و همکارانش این «رسوم و نهادها» را Governance نامیدهاند و ابعاد مختلف آن را با معرفی شش شاخص مورد بررسی قرار دادهاند (حسینزاده بحرینی، 1383: 145). این شاخصها عبارتند از: الف: حق اظهار نظر و پاسخگویی[12]، ب: ثبات سیاسی[13]، ج: کارایی و اثربخشی دولت[14]، د: کیفیت قوانین و مقررات[15]، ه: حاکمیت قانون[16]، و: کنترل فساد[17] (سامتی و همکاران، 1390: 187). 2-3. شاخص توسعه انسانی تا قبل از سال 1990، معیارهای اصلی سنجش توسعهیافتگی و رفاه کشورها عمدتاً مشتمل بر شاخصهای اقتصادی صرف مانند تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص ملی بود. اما نابسندگی شاخصهای یاد شده در ملاحظه همه واقعیتها مانند مباحث انسانی که از ماهیتی پیچیده، چند بُعدی و سیال برخوردارند، از یک سو و عدم توجه به برخی مؤلفههای پنهان تأثیرگذار بر فرآیند توسعه مانند موضوعات زیستمحیطی، باعث شد تا اندیشمندان حوزه اقتصاد به منظور دستیابی به شاخصهای جامعتر که مؤلفههای انسانی و اجتماعی را نیز دربرداشته باشند، ابتدا مفهوم توسعه پایدار را مطرح و نهایتاً نسبت به تعریف شاخصی با عنوان شاخص توسعه انسانی اقدام نمایند (صادقی امینی، 1393: 83). این شاخص، ضمن این که معیاری برای اندازهگیری رفاه شهروندان به دست میدهد، اثر سیاستهای اقتصادی بر کیفیت زندگی شهروندان را اندازهگیری میکند. این شاخص، کشورها را بر حسب کیفیت زندگی شهروندان و نه صرفاً بر اساس ارقام سنتی درآمد سرانه آنها رتبهبندی میکند (رانیس[18]، 2005: 2-1). نمودار 1. شاخص توسعه انسانی
منبع: HDRQ
با توجه به نمودار فوق، شاخص توسعه انسانی ترکیبی از چهار معیار متفاوت است که در سه مؤلفه امید به زندگی، آموزش و تولید ناخالص سرانه ملی قرار میگیرند. فرمول محاسباتی آن به شکل زیر است: (2-1) که در آن مؤلفه امید به زندگی، مؤلفه آموزش و مؤلفه تولید ناخالص سرانه ملی است. هر چند در دورهای اهمیت و نقش انسان در رشد و توسعه اقتصادی کمرنگ بودهاست، اما پس از فراز و فرودهای بسیاری، صاحبنظران علوم انسانی به این جمعبندی رسیدند که انسان نقطه آغازین و محور و گرانیگاه رشد و توسعه است (فطرس و ترکمنی، 1391: 34). 2-4. نحوه اثرگذاری برخی از متغیرهای اقتصادی بر شاخص توسعه انسانی نمودار زیر فرایند اثرگذاری برخی از متغیرهای اقتصادی را بر شاخص توسعه انسانی را نشان میدهد: نمودار 2. نحوه اثرگذاری برخی از متغیرهای اقتصادی بر شاخص توسعه انسانی
منبع: HDRQ
2-5. مروری بر مطالعات پیشین نتیجه این مطالعات به صورت خلاصه در جدول (1) نشان داده شده است. از آنجا که کشورهای OECD عموماً در زمره کشورهای توسعه یافته و کشورهای اسلامی در زمره کشورهای در حال توسعه میباشند. لذا، در این پژوهش برای اولین بار تأثیر شاخص حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی در دو گروه کشورهای یاد شده به صورت مقایسهای بررسی شده است.
جدول 1. مروری بر مطالعات خارجی و داخلی پیشین
3. روششناسی 3-1. منابع و چگونگی جمعآوری دادهها این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش، تحلیلی– استنباطی است. اطلاعات و دادههای مورد نیاز این پژوهش از مراکز آمار رسمی بینالمللی مانند بانک جهانی، سازمان ملل متحد و ... به دست آمده است. این پژوهش به بررسی تأثیر حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی در دو گروه کشورهای منتخب اسلامی و OECD میپردازد. دادههای مربوط به شاخص توسعه انسانی از گزارشهای توسعه انسانی منتشر شده توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد و دادههای مربوط به حکمرانی خوب از بانک جهانی به دست آمده است. برای محاسبه شاخص کلی حکمرانی خوب از شش مؤلفه آن به روش مؤلفههای اصلی استفاده شده که این روش، دادههای این مولفهها را به یک داده یعنی شاخص کلی حکمرانی خوب تبدیل میکند.[26] به علت این که دادههای تمامی متغیرهای مؤثر بر شاخص توسعه انسانی برای تمامی کشورها در دسترس نبود، فقط سه متغیر به عنوان عوامل مؤثر بر امید به زندگی مورد استفاده قرار گرفته است که عبارتند از شهرنشینی، دسترسی به آب آشامیدنی سالم و هزینه بهداشت سرانه (طبق نمودار (2)). همینطور، به علت عدم دسترسی به دادههای کافی برای متغیرهای مؤثر بردرآمد تنها از متغیر آزادی اقتصادی به عنوان عامل مؤثر بر درآمد استفاده شده است. این متغیرها در مدلی که در بخش بعدی ارایه میشود (فرمول 3-1) به عنوان متغیرهای توضیحی کنترلی به کار گرفته شدهاند. به دلیل نیاز به افزایش مقاطع مکانی، کشورهای اسلامی انتخاب شده عبارتند از: ایران، مصر، الجزایر، اردن، لبنان، مراکش، تونس، ترکیه، عمان، آذربایجان و تاجیکستان. کشورهای OECD انتخاب شده عبارتند از: فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلستان، آلمان، دانمارک، فنلاند، نروژ، سوئد، ایرلند، هلند، سوئیس، اتریش، بلژیک، پرتغال، جمهوری چک، لهستان و اکراین که همگی از بین کشورهای اروپایی انتخاب شدهاند. بدیهی است که به دلیل متفاوت بودن تعداد کشورها در هر یک از دو گروه فوق روش رگرسیونی مورد استفاده به صورت دادههای ترکیبی متوازن خواهد بود. برای ایجاد شاخص کلی حکمرانی خوب از طریق روش مؤلفههای اصلی عاملهای مهم بر اساس واریانس دادههای مورد استفاده، شناسایی شده و سپس با ترکیب این عوامل شاخص کلی استخراج میشود. برای این روش از نرم افزار SPSS استفاده شده است. برای اطمینان از این که آیا این روش برای ترکیب مناسب است یا خیر از آزمون KMO[27] و آزمون بارتلت[28] استفاده شده است. اگر 9/0≥ KMO باشد یعنی تجزیه عاملها بسیار مناسب است. اگر 9/0 KMO <≥ 8/0 باشد تجزیه عاملها مناسب است. اگر 8/0 KMO <≥ 7/0 باشد تجزیه عاملها به طور کلی مناسب است. اگر 7/0 KMO <≥ 6/0 باشد تجزیه عاملها به طور کلی مناسب نیست. اگر 5/0 > KMO باشد تجزیه عاملها مناسب نخواهد بود (ارشی چی و همکاران[29] ، 2013: 454). نتایج حاصل از این آزمون در جداول زیر آمده است.
جدول 2. نتایج شاخص KMO و بارتلت برای کشورهای گروه اول
با توجه به جدول (2) چون شاخص KMO برابر با 905/0 است و از 9/0 بیشتر است؛ پس، ترکیب عاملها بسیار مناسب میباشد و از این روش میتوان برای ترکیب کردن زیر شاخصهای حکمرانی خوب استفاده نمود.
جدول 3. نتایج شاخص KMO و بارتلت برای کشورهای گروه دوم
همچنین با توجه به نتایج جدول (3) چون شاخص KMO برابر با مقدار 716/0 است؛ پس، ترکیب عاملها به طور کلی مناسب است و میتوان از روش مؤلفههای اصلی برای ترکیب زیر شاخصهای حکمرانی خوب استفاده کرد. به منظور پاسخگویی به سؤالات پژوهش که تأثیر شاخص حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی بود از الگوی رگرسیونی زیر برای پاسخ به سؤالات مطرح شده استفاده میشود. مدل مورد استفاده برگرفته شده از مدل سلکاک آکای 2006 است که البته برای تخمین بهتر مدل از متغیرهای دیگری به عنوان متغیر کنترلی نیز استفاده شده است. (3-1) در این مدل، شاخص توسعه انسانی برای کشور در زمان ، شاخص کلی حکمرانی خوب برای کشور در زمان میباشد. همان طور که گفته شد برای تخمین بهتر مدل از متغیرهای کنترلی هزینه بهداشت سرانه، نرخ شهرنشینی، میزان دسترسی به منابع آب سالم و آزادی اقتصادی نیز استفاده میشود. مخارجی که دولت برای تأمین و بهبود خدمات بهداشتی نظیر ارایه بیمههای درمانی همگانی، ارایه خدمات بهداشتی، تأمین آب آشامیدنی سالم و ... انجام میدهد با بهبود امید به زندگی موجب بالا رفتن سطح شاخص توسعه انسانی میشود. شهرنشینی ممکن است اثر مثبت بر امید زندگی داشته باشد. زیرا امکان دسترسی به خدمات بهداشتی و ... را افزایش میدهد. با این حال شهرنشینی ممکن است با ایجاد آلودگی هوا، کاهش تحرک و گسترش سریع بیماری و ... اثر منفی بر امید به زندگی نیز داشته باشد. دولتها با اجرای قوانین و رفع مشکلات بازار و آزادی اقتصادی میتوانند امنیت و ثبات اقتصادی لازم برای کسب و کار را فراهم آورند که باعث بهبود درآمد سرانه میشود (اکبری و همکاران، 1390: 104). 3-2. آزمونهای تصریح مدل 3-2-1. آزمون F لیمر و هاسمن برای برآورد الگو ابتدا باید با استفاده از آزمون F لیمر، تابلویی بودن یا تلفیقی بودن دادهها مشخص شود. در روش دادههای تابلویی برای برآورد الگو دو روش وجود دارد. یکی روش اثرات ثابت و دیگری روش اثرات تصادفی. از آزمون هاسمن برای انتخاب بین این دو روش استفاده میگردد. با توجه به آماره آزمون در جدول میتوان نتیجه گرفت که الگو باید به روش دادههای تابلویی و اثرات ثابت برآورد گردد. 3-2-2. آزمون واریانس ناهمسانی یکی از مهمترین فروض مدل کلاسیک رگرسیون خطی این است که اجزاء اخلال ui که در تابع رگرسیون ظاهر میشوند، دارای واریانس همسان هستند. برای این منظور از آزمون واریانس ناهمسانی (LR) استفاده میگردد. همان طور که جدول (3) نشان میدهد، در دو گروه کشورها وجود ناهمسانی واریانس تأیید میشود. 3-2-3. آزمون خودهمبستگی یکی از مفروضاتی که در رگرسیون مدنظر قرار میگیرد، استقلال خطاها از یکدیگر است. بدین منظور از آزمون وولدریج استفاده میشود. با توجه به نتیجه این آزمون، اگر سطح معناداری بیشتر از 5% باشد، بیانگر عدم وجود خود همبستگی میباشد (دیوید دروکر[30]،2003). نتایج آزمون در هر دو گروه کشور وجود خود همبستگی را تأیید میکند. 3-2-4. آزمون وابستگی مقطعی یکی دیگر از فروض استاندارد در روش دادههای تابلویی آن است که جملات پسماند در میان مقاطع از یکدیگر مستقل هستند. وابستگی مقطعی میتواند به تورش در نتایج آزمونها گردد. جهت آزمون این که پسماندها در میان مقاطع (Cross-Section) همبسته هستند یا خیر، از آزمون استقلال مقطعی پسران[31] استفاده میگردد. فرض صفر در این آزمون آن است که پسماندها همبسته نیستند و در نتیجه وابستگی مقطعی وجود ندارد (شاه آبادی، حیدری، 1390). با توجه به نتایج حاصل از آزمون وابستگی مقطعی، وجود وابستگی مقطعی در دو گروه کشور تأیید میشود.
جدول 4. نتایج حاصل از آزمونهای تصریح مدل
4. تخمین نهایی مدل با توجه به نتایج فوق و وجود واریانس ناهمسانی، خودهمبستگی و وابستگی مقطعی میتوان از روش حداقل مربعات تعمیم یافته[32] برای برآورد ضرایب مدل (3-1) استفاده کرد (جانسون[33]، دینارو[34]، 1997). نتایج حاصل از تخمین در جدول (5) که متغیرهای مدل را با توجه به ارزش احتمال آنها معنادار نشان میدهد، در کشورهای منتخب OECD ضریب شاخص حکمرانی، متغیرهای هزینه بهداشت سرانه، شهرنشینی، دسترسی به آب آشامیدنی سالم و آزادی اقتصادی همگی مثبت و معنادار هستند. اما، جدول (6) درکشورهای منتخب اسلامی، هزینه بهداشت سرانه، شهرنشینی و دسترسی به منابع آب سالم معنادار و مثبت هستند. اما شاخص حکمرانی خوب و آزادی اقتصادی در این کشورها بیمعنا شده است.
جدول 5. نتایج حاصل از تخمین مدل گروه اول (OECD)به روش FGLS
جدول 6. نتایج حاصل از تخمین مدل گروه دوم (اسلامی) به روش FGLS
5. نتیجهگیری و پیشنهادها سؤال اول پژوهش این بود که تأثیر شاخص حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی در گروه منتخب کشورهای OECD چگونه است؟ با توجه به نتایج حاصل از بخش قبلی این تأثیر مثبت و معنادار شده است. در این کشورها سالهاست برای ایجاد مشارکت مناسب بین جامعه مدنی، بخش خصوصی و دولت و برای اجرای هر چه بهتر قانون، مقررات و بالا بردن سطح اطمینان مردم هزینه و تلاش شده است. در این کشورها آزادیهای قانونی اعم از آزادی مطبوعات، آزادی بیان و ... نسبت به کشورهای دیگر در سطح بالایی قرار دارد. دولتها در برابر افراد پاسخگویی بیشتری دارند. به دلیل حاکمیت قوانین، فساد و جرم به کمترین میزان خود رسیده است. ثبات سیاسی حاکم این کشورها را به جایی مطمئن برای مهاجرت و سرمایهگذاری و کارآفرینی تبدیل کرده است. مشخص است با وجود تمامی این شرایط و در بستر این محیط و وجود برنامههای بهداشت و سلامت همگانی و هزینههای بالا برای سلامت افراد و امکانات شهرنشینی مناسب و آب آشامیدنی سالم، امید به زندگی افراد بالا است. همچنین به دلیل وجود سرمایهگذاریها، حمایت از کارآفرینی و حمایت از صنعت و کشاورزی و آزادی اقتصادی این کشورها به جایی مناسب برای کسب و کار تبدیل شدهاند؛ پس درآمدها نیز در سطح بالایی قرار میگیرند. بنابراین شاخص توسعه انسانی نیز در سطح خوبی قرار میگیرد. سؤال دوم این بود که تأثیر شاخص حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی در گروه منتخب کشورهای اسلامی چگونه است؟ با توجه به نتایج، اثر حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی در کشورهای اسلامی بیمعنا شده است. با توجه به پایین بودن شاخص حکمرانی خوب در این گروه کشورها و به دلیل ضعف حکمرانی خوب و نبود دولتی اثربخش و عدم شفافیت، این شاخص اثرات خود را بروز نمیدهد. همچنین، در این کشورها به دلیل پایین بودن ثبات سیاسی و نبود محیطی رقابت پذیر، سرمایهگذاری به ویژه سرمایه گذاریهای خارجی به حداقل میزان خود رسیده است. این شرایط باعث شده است تا بسیاری از افراد برای ادامه تحصیل، سرمایه گذاری و غیره به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. همچنین، عدم ثبات سیاسی و احتمال بالای وقوع نابسامانیهای سیاسی، اقتصادی، جنگ و ... باعث پایین آمدن امید به زندگی در این کشورها شده است. با توجه به نتایج شاخص توسعه انسانی در کشورها از شاخص حکمرانی خوب اثرپذیری نشان نمیدهد. آزادی اقتصادی در این کشورها نیز در سطح بالایی قرار ندارد و به دلیل بالا بودن تعرفههای مالیاتی و مقررات سختگیرانه، همچنین به علت کنترلهای دولتی بر روی قیمتها، پایین بودن سرمایهگذاری خارجی و ... آزادی اقتصادی بیمعنا شده است. همچنین، در این کشورها افزایش هزینههای بهداشت سرانه و شهرنشینی نسبتا مناسب و بهبود دسترسی به آب آشامیدنی سالم باعث اثر مثبت و معنادار بر شاخص توسعه انسانی شده است. با توجه به نتایج مشاهده شده در کشورهای منتخب اسلامی به علت پایین بودن سطح حکمرانی خوب، بستری برای رشد و شکوفایی افراد شکل نگرفته است و حکمرانی خوب هیچ علامتدهی برای بهتر شدن شاخص توسعه انسانی نشان نداده است. از طرفی در کشورهای OECD که حکمرانی خوب در سطح بهتری است اثرات مثبتی بر شاخص توسعه انسانی نتیجهگیری شده است. این نتایج اهمیت شاخص حکمرانی خوب را در کشورهای اسلامی هر چه بیشتر نمایان میسازد. یکی از پیشفرضهای رشد اقتصادی این است که بازارهای رقابتی ایجاد شود. در کشورهای اسلامی باید با وضع قوانین و مقرراتی برای رفع موانع تجاری و ایجاد محیطی رقابتی تلاش برای ایجاد اقتصادی آزاد صورت پذیرد. دولتها باید نقش مکمل بازار باشند و نقش نظارتی بر بخش خصوصی را در بهبود فعالیتهای بازار و رفع مشکلات آن به عهده بگیرند.
منابع - اکبری، نعمت اله، مؤذن جمشیدی، سیده هما، مقیمی، مریم (1390). تحلیل تاثیر اندازه دولت بر توسعه انسانی در کشورهای OIC (رهیافت رگرسیون وزنی جغرافیایی (GWR)). مطالعات و پژوهشهای شهری منطقهای، 2 (8): 116-95. - بشیری، عباس، شقاقی شهری، وحید (1390). حکمرانی خوب، فساد و رشد اقتصادی (رویکردی اقتصادی به مقوله حکمرانی خوب). بررسیهای بازرگانی، (48). - حسینزاده بحرینی، محمدحسین (1383). عوامل مؤثر بر امنیت سرمایهگذاری در ایران. نشریه جستارهای اقتصادی، 1 (2): 156- 109. - دانایی فرد، حسن، باباشاهی، جبار، آذر، عادل، کردنائیج، اسدالله (1391). تحول در رفاه ملی: آیا حکمرانی خوب نقش مهمی ایفا میکند؟. مجله پژوهشهای مدیریت ایران، 16 (4): 62-45. - رزمی، محمد جواد، صدیقی، سمیه (1391). الزامات تحقق حکمرانی خوب برای دستیابی به توسعه انسانی. چهارمین همایش ملی اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر. - سامتی، مرتضی، رنجبر، همایون، محسنی، فضیلت (1390). تحلیل تاثیر شاخصهای حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی، مطالعه موردی: کشورهای جنوب شرقی آسیا. نشریه پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 1 (4): 223-183. - شاهآبادی، ابوالفضل، حیدری، آرش (1390). بررسی عوامل تعیین کننده شدت تحقیق و توسعه در کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته: رهیافت پانل دیتا. مجله سیاست علم و فناوری، (13): 108-95. - صادقی امینی، محسن، جمعه پور، محمود (1393). معرفی شاخص توسعه انسانی (HDI). فصلنامه کتاب ماه علوم اجتماعی، 18 (74): 85-83. - فطرس، محمدحسن، ترکمنی، اسماعیل (1391). توسعه انسانی تعدیل شده و پایداری رشد اقتصادی: مقایسه تطبیقی کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه. فصلنامه پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 2 (7): 92-59. - قاضی طباطبایی، محمود، نصرتی، روح اله، کاظمی، علی (1391). ارزیابی الگوی نظری حکمرانی خوب در تبیین وضعیت توسعه انسانی. مجله توسعه روستایی، 4 (1): 52-39. - مهدوی عادلی، محمد حسین، حسینزاده بحرینی، محمدحسین، جوادی، افسانه (1387). تأثیر حکمرانی خوب بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در کشورهای با درآمد متوسط. مجله دانش و توسعه، 15 (24): 106-88. - میرزا ابراهیمی، رضا (1385). راهکارهای اعمال اصلاحات در حوزه دولت از دیدگاه استیگلیتز. فصلنامه اقتصاد و جامعه، (7): 77-54. - Bailey, N., Holly, S., and Pesaran, M.H. (2014). A Two Stage Approach to Spatiotemporal Analysis with Strong and Weak Cross-Sectional Dependence. CESifo Working Paper, No. 4592. - Drukker, D. M. (2003), Testing for Serial Correlation in Linear Panel-Data Models.Stata Journal, Volume 3, Number 2: 168–177. - Ershi Qi, Jiang Shen, Runliang Dou. (2013). Proceedings of 20th International Conference on Industrial Engineering and Management: Theory and Apply of Industrial Management. Springer Science & Business Media. - Gujarati, Damodar N. (2004). Economics – Basic Econometrics. Fourth Edi., The McGraw−Hill.- Johnston, Jack, and John DiNardo. (1997). Econometric Methods. 4th Edi. McGraw-Hill. - Ko-Hsin Yong. (2010). Human Development and Government Effectiveness. Oxford University Press, Washington DC. - Ottervik, Mattias Gottfrid. (2011). Good Governance and Human Development: The Case of China and India. Lund University, Department of Political Science. - Ranis, G., Stewart, F., & Samman, E. (2005). Human Development: Beyond the HDI. Economic Growth Center, Yale University, Discussion Paper. No. 916 : 1-38. - Rudra P. P., & Sanyal G.S. (2011). Good Governance and Human Development: Evidence form Indian States. Journal of Social and Development Sciences, 1(1): 1-8. - Selcuk Akcay (2006). Corruption and Human Development. Cato Journal, 26(1): 45-60.
[1] این مقاله مستخرج از پایاننامه کارشناسی ارشد مژده بیباک به راهنمایی سید نظامالدین مکیان میباشد. * دانشیار اقتصاد دانشگاه یزد، پست الکترونیکی: nmakiyan@ yazd.ac.ir ** دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه یزد (نویسندهی مسئول)، پست الکترونیکی: m_bibak@stu.yazd.ac.ir [12] Voice & Accountability [21] Mattias Ottervik [22] McAdam, Tarrow & Tilly [23] Ko- Hsin Yang [24] Selcuk Akcay [26] برای اطلاع دقیق از محاسبه این شاخص به پایان نامه اینجانب تحت عنوان «بررسی تأثیر شاخص حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی در دو گروه کشورهای منتخب اسلامی و OECD در دانشگاه یزد مراجعه نمایید. 3 Ershi Qi et al.
[31] Pesaran’s Test of Cross-Sectional Independenc [32] Feasible Generalized Least Squares [33] Jack Johnston [34] John Dinardo | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع - اکبری، نعمت اله، مؤذن جمشیدی، سیده هما، مقیمی، مریم (1390). تحلیل تاثیر اندازه دولت بر توسعه انسانی در کشورهای OIC (رهیافت رگرسیون وزنی جغرافیایی (GWR)). مطالعات و پژوهشهای شهری منطقهای، 2 (8): 116-95. - بشیری، عباس، شقاقی شهری، وحید (1390). حکمرانی خوب، فساد و رشد اقتصادی (رویکردی اقتصادی به مقوله حکمرانی خوب). بررسیهای بازرگانی، (48). - حسینزاده بحرینی، محمدحسین (1383). عوامل مؤثر بر امنیت سرمایهگذاری در ایران. نشریه جستارهای اقتصادی، 1 (2): 156- 109. - دانایی فرد، حسن، باباشاهی، جبار، آذر، عادل، کردنائیج، اسدالله (1391). تحول در رفاه ملی: آیا حکمرانی خوب نقش مهمی ایفا میکند؟. مجله پژوهشهای مدیریت ایران، 16 (4): 62-45. - رزمی، محمد جواد، صدیقی، سمیه (1391). الزامات تحقق حکمرانی خوب برای دستیابی به توسعه انسانی. چهارمین همایش ملی اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر. - سامتی، مرتضی، رنجبر، همایون، محسنی، فضیلت (1390). تحلیل تاثیر شاخصهای حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی، مطالعه موردی: کشورهای جنوب شرقی آسیا. نشریه پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 1 (4): 223-183. - شاهآبادی، ابوالفضل، حیدری، آرش (1390). بررسی عوامل تعیین کننده شدت تحقیق و توسعه در کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته: رهیافت پانل دیتا. مجله سیاست علم و فناوری، (13): 108-95. - صادقی امینی، محسن، جمعه پور، محمود (1393). معرفی شاخص توسعه انسانی (HDI). فصلنامه کتاب ماه علوم اجتماعی، 18 (74): 85-83. - فطرس، محمدحسن، ترکمنی، اسماعیل (1391). توسعه انسانی تعدیل شده و پایداری رشد اقتصادی: مقایسه تطبیقی کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه. فصلنامه پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 2 (7): 92-59. - قاضی طباطبایی، محمود، نصرتی، روح اله، کاظمی، علی (1391). ارزیابی الگوی نظری حکمرانی خوب در تبیین وضعیت توسعه انسانی. مجله توسعه روستایی، 4 (1): 52-39. - مهدوی عادلی، محمد حسین، حسینزاده بحرینی، محمدحسین، جوادی، افسانه (1387). تأثیر حکمرانی خوب بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در کشورهای با درآمد متوسط. مجله دانش و توسعه، 15 (24): 106-88. - میرزا ابراهیمی، رضا (1385). راهکارهای اعمال اصلاحات در حوزه دولت از دیدگاه استیگلیتز. فصلنامه اقتصاد و جامعه، (7): 77-54. - Bailey, N., Holly, S., and Pesaran, M.H. (2014). A Two Stage Approach to Spatiotemporal Analysis with Strong and Weak Cross-Sectional Dependence. CESifo Working Paper, No. 4592.
- Drukker, D. M. (2003), Testing for Serial Correlation in Linear Panel-Data Models.Stata Journal, Volume 3, Number 2: 168–177.
- Ershi Qi, Jiang Shen, Runliang Dou. (2013). Proceedings of 20th International Conference on Industrial Engineering and Management: Theory and Apply of Industrial Management. Springer Science & Business Media.
- Gujarati, Damodar N. (2004). Economics – Basic Econometrics. Fourth Edi., The McGraw−Hill.- Johnston, Jack, and John DiNardo. (1997). Econometric Methods. 4th Edi. McGraw-Hill.
- Ko-Hsin Yong. (2010). Human Development and Government Effectiveness. Oxford University Press, Washington DC.
- Ottervik, Mattias Gottfrid. (2011). Good Governance and Human Development: The Case of China and India. Lund University, Department of Political Science.
- Ranis, G., Stewart, F., & Samman, E. (2005). Human Development: Beyond the HDI. Economic Growth Center, Yale University, Discussion Paper. No. 916 : 1-38.
- Rudra P. P., & Sanyal G.S. (2011). Good Governance and Human Development: Evidence form Indian States. Journal of Social and Development Sciences, 1(1): 1-8.
- Selcuk Akcay (2006). Corruption and Human Development. Cato Journal, 26(1): 45-60. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,662 |