تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,463,699 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,475,975 |
بررسی اثر ترکیبی روش حساسیت زدایی منظم و آموزش مهارت های مطالعه بر اضطراب امتحان دانش آموزان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، اسفند 1392، صفحه 25-34 اصل مقاله (580.54 K) | ||
نویسندگان | ||
یونس فاتحی* 1؛ محمد سعید عبدخدایی2؛ فرزاد پورغلامی3؛ محسن ناظمی1 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3کارشناس ارشد علوم تربیتی و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور فراشبند | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی روش ترکیبی حساسیت زدایی منظم و آموزش مهارت های مطالعه بر اضطراب امتحان دانش آموزان بود.در این پژوهش اثربخشی روش ترکیبی حساسیت زدایی منظم و آموزش مهارت های مطالعه بر اضطراب امتحان دانش آموزان در پایه اول مقطع متوسطه شهرکازرون مورد بررسی قرار گرفت. نمونه آماری پژوهش شامل 60 آزمودنی پسر پایه اول متوسطه شهرکازرون بود که از میان دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. از پرسشنامه اضطراب امتحان ابولقاسمی و مصاحبه بالینی سازمان یافته برای جمع آوری داده ها استفاده شد.نتایج تحلیل واریانس تک عاملی بر تفاضل نمره های پیش آزمون- پس آزمون نشان داد که بین گروه های حساسیت زدایی منظم، آموزش مهارت های مطالعه، رویکرد تلفیقی(حساسیت زدایی منظم و آموزش مهارت های مطالعه) و کنترل از لحاظ متغیر اضطراب امتحان تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج چند مقایسه ای آزمون بن فرونی نشان داد که به ترتیب رویکرد تلفیقی، حساسیت زدایی منظم و آموزش مهارت های مطالعه در کاهش اضطراب امتحان موثرتر بوده اند.با وجود تاثیر معنادار روش حساسیت زدایی منظم و آموزش مهارت های مطالعه بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان، رویکرد ترکیبی در کاهش اضطراب امتحان کارآمدتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ حساسیت زدایی منظم؛ آموزش مهارت های مطالعه؛ روش ترکیبی؛ دانش آموز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 911 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,335 |