تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,508 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,313 |
بررسی مقایسه ای رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و عملکردتحصیلی در دختران دانش آموز دارای مادران شاغل و غیرشاغل | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، اسفند 1392، صفحه 53-66 اصل مقاله (852.75 K) | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سندی* 1؛ مهناز خسروجاوید2؛ شینا زینعلی1 | ||
1دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گروه مدیریت | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر ومقایسه آن در دختران دانش آموز دارای مادران شاغل و غیرشاغل بوده است. 328 نفر از دانش آموزان مدارس راهنمایی تحصیلی از دو ناحیه آموزش و پرورش شهرستان رشت در سال تحصیلی 1391-1390 به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به پرسشنامه های هوش هیجانی بار-ان و سلامت روانی گلدبرگ و هیلر پاسخ دادند. نتایج تحلیل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد در هر دو گروه دختران دارای مادران شاغل و غیرشاغل بین همه مولفه های هوش هیجانی و همه مولفه های سلامت روانی همبستگی منفی و معنادار در سطح کمتر از 01/0 وجود داشت. نتایج آزمون T بیانگر آن بود که از لحاظ هوش هیجانی، سلامت روانی و مولفه های آنان تفاوتی بین دو گروه دختران دارای مادران شاغل وغیرشاغل وجود نداشت اما از لحاظ عملکرد تحصیلی این تفاوت معنادار و به نفع دختران مادران شاغل بدست آمد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ سلامت روانی؛ عملکردتحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 945 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 942 |