| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,555,851 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,331 |
«فراقنامه»؛ روایتی عاشقانه یا تغزّلی توصیفی؟ | ||
| مطالعات زبان و ادبیات غنایی | ||
| مقاله 5، دوره 3، شماره 6، اردیبهشت 1392، صفحه 61-72 اصل مقاله (285.57 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| علی قلی نامی* | ||
| دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه امام خمینی (ره)، قزوین | ||
| چکیده | ||
| فراقنامه تلفیقی از روشهای داستانپردازی ایرانی را که دو رکن ادبیات داستانی این سرزمین، فردوسی و نظامی، با بهرهگیری از سنن داستانگویی پرداختهاند، به کار میگیرد. همة هدف سلمان ساوجی نه داستانسرایی که تغزّل در شکل یک داستان، با استفاده از توصیفات و تمثیلات فراوان است که جایی برای به نمایش درآمدن ارادة آدمی باقی نمیگذارد. داستان فراقنامه، بیتردید اگر هم، در به کارگیری الگوی شاهنامه و لیلی و مجنون کوشیده باشد، در تعلیق و دراماتیزه کردن و دیگر خصیصههای رمانس ایرانی ناموفق بوده است، لیکن غایت هدف او ایجاد تصویری رنگارنگ از توصیفات و تمثیلات برای سرگرم ساختن و دلداری عاشقی دلسوخته است و همة برشهای زمانی داستان هم که باید برای شتاب بخشیدن به هیجانات و رسیدن به اوج حادثه باشد، در فراقنامه برای رسیدن به مرگ معشوق است که خود دلیلی برای تمثیلات فراوان پس از مرگ اوست. در هر حال، فراقنامه داستانی روایی- حادثهای نیست، بلکه داستانی تغزّلی با روش توصیف و تمثیل است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فراقنامه؛ سلمان ساوجی؛ توصیف؛ تمثیل؛ تغزّل | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 852 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 493 |
||