تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,186 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,845 |
بررسی نقش موسیقایی قافیه در غزل «محمد علی بهمنی» با رویکردی ساختارگرایانه | ||
مطالعات زبان و ادبیات غنایی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 16، آبان 1394، صفحه 49-60 اصل مقاله (240.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناصر نیکوبخت* 1؛ سارا شفیعزاده گروسی2 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
چکیده | ||
توجه به موارد مختلف موسیقی شعر (وزن، قافیه و ردیف) در دریافت معانی و حس گوینده در بیان عواطف خود بسیار مؤثر است، به-ویژه وقتی شاعر این موضوع را با قافیه در شعر مطرح میکند؛ قافیه را میتوان مهمترین جلوهگاه موسیقی کناری و اوج هنرنمایی شاعر در آن دانست. محمدعلی بهمنی شاعری غزلسرا شناخته شده است و با توجه به ویژگی غزلهایش در جایگاه غزل نو، مبتکر قافیههایی است که از واژههای متداول امروزی و در عین حال گوشنواز و در ارتباط با سایر تناسبها و صنایع غزلش پدید آمدهاست. در این تحقیق، سعی شده است تا این نوآوری را در غزل با بررسی نقش قافیه و تناسب آوایی آن با حروف بیت، تأثیر حروف قافیه در القای عاطفه مورد نظر شاعر، موسیقی قافیه و تأثیر قافیه در تشخص لفظی و معنایی مفهوم مورد نظر شاعر، با رویکردی ساختارگرایانه نشان دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
موسیقی شعر؛ موسیقی کناری؛ قافیه؛ ساختارگرایی؛ محمدعلی بهمنی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 874 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 581 |