| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,620,893 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,296,262 |
بررسی نقش موسیقایی قافیه در غزل «محمد علی بهمنی» با رویکردی ساختارگرایانه | ||
| مطالعات زبان و ادبیات غنایی | ||
| مقاله 4، دوره 5، شماره 16، آبان 1394، صفحه 49-60 اصل مقاله (240.86 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| ناصر نیکوبخت* 1؛ سارا شفیعزاده گروسی2 | ||
| 1دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
| 2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
| چکیده | ||
| توجه به موارد مختلف موسیقی شعر (وزن، قافیه و ردیف) در دریافت معانی و حس گوینده در بیان عواطف خود بسیار مؤثر است، به-ویژه وقتی شاعر این موضوع را با قافیه در شعر مطرح میکند؛ قافیه را میتوان مهمترین جلوهگاه موسیقی کناری و اوج هنرنمایی شاعر در آن دانست. محمدعلی بهمنی شاعری غزلسرا شناخته شده است و با توجه به ویژگی غزلهایش در جایگاه غزل نو، مبتکر قافیههایی است که از واژههای متداول امروزی و در عین حال گوشنواز و در ارتباط با سایر تناسبها و صنایع غزلش پدید آمدهاست. در این تحقیق، سعی شده است تا این نوآوری را در غزل با بررسی نقش قافیه و تناسب آوایی آن با حروف بیت، تأثیر حروف قافیه در القای عاطفه مورد نظر شاعر، موسیقی قافیه و تأثیر قافیه در تشخص لفظی و معنایی مفهوم مورد نظر شاعر، با رویکردی ساختارگرایانه نشان دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| موسیقی شعر؛ موسیقی کناری؛ قافیه؛ ساختارگرایی؛ محمدعلی بهمنی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 884 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 587 |
||