تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,554,207 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,727,301 |
رابطه بین عوامل موثر بر نارسایی(شکست) شناختی و افت تحصیلی دانشجویان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 20، اسفند 1393، صفحه 11-23 اصل مقاله (821.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناهید بابائی امیری* 1؛ محمد باقر کجباف2؛ محمدمهدی مظاهری3؛ غلامرضا منشئی3؛ هوشنگ طالبی4 | ||
1عضوهیات علمی دانشگاه آزاد واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان | ||
3عضوهیات علمی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان(اصفهان) | ||
4هیات علمی دانشگاه اصفهان- سرپرست دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
این پژوهش عوامل تاثیر گذار بر نارسایی شناختی که از آن جمله می توان به عواملی مانند سن، جنس، شغل، نوع،رشته تحصیلی، تعدادمشروطی، مصرف دارووهمچنین رابطه نارسایی شناختی را با افت تحصیلی مورد بررسی قرار می دهد. روش طرح تحقیق توصیفی واز نوع همبستگی می باشد. وجامعه آماری شامل کلیه دانشچویان دانشگاه آزاد واحد یادگارامام خمینی(ره) شهرری که در نیمسال اول 93-92 مشغول به تحصیل بودند، می گردید(22904=N). تعدادنمونه از طریق فرمول ساده شده کوکران بدست آمد(384= n)، که با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مشخصات فردی وپرسشنامه نارسایی شناختی (CFQ) بود. آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر 79/. برای پر سشنامه نارسایی شناختی بدست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل مسیرو آزمون تی تست و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که بین نارسایی شناختی وافت تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین بین جنس، شغل، نوع رشته تحصیلی، تعداد مشروطی، مصرف دارو در دانشجویان تفاوت آماری معنادری وجود ندارد. اما نارسایی شناختی با سن رابطه مثبت داشت. باوجود اینکه تحقیقات پیشین وجود رابطه مثبت بین نارسایی شناختی با سوانح شغلی وتصادفات را پیش بینی می کرد ولی نمی توانست پیش بینی کننده افت تحصیلی باشد. واین به علت میزان اضطرابی است که در شرایط امتحانی پیش می آید وسطح هوشیاری وکنترل شناختی دانشجویان را افزایش می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
نارسایی شناختی؛ افت تحصیلی؛ عوامل موثر؛ دانشجویان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 736 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 541 |