تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,982 |
بررسی وضعیت سلامت روانی دانش آموزان مدارس عادی دوره متوسطه استان مازندران | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 20، اسفند 1393، صفحه 24-38 اصل مقاله (906.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده زهرا ساداتی* 1؛ فاطمه بابایی زاده2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر ،گروه (علوم تربیتی)، قائم شهر،ایران | ||
2کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری (روان سنجی) | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت سلامت روانی دانش آموزان دوره ی متوسطه استان مازندران انجام شد. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی – مقطعی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش آموزان متوسطه که تعداد 152170نفر(75610 دختر و76560 پسر) در سال تحصیلی 90-1389 مشغول به تحصیل بودند تعداد800 نفر (399دختر و401 پسر) با استفاده از روش نمونه گیری ترکیبی(طبقهای -خوشهای چند مرحلهای)به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت سنجش و جمعآوری اطلاعات از آزمونR) SCL-90- ) و پرسشنامه مشخصات فردی – تحصیلی استفاده شد. به منظور بررسی رابطه بین نمرات سلامت روانی دانش آموزان با متغیرهای جنسیت و پایه تحصیلی از شاخص های آماری تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA)و آزمون تعقیبی شفه استفاده گردید. یافته ها ی این بررسی نشان داد6/29 درصد نمونه ها دارای اختلال سلامت روان بودند ، یافته های پژوهش حاضر مؤید این امر است که میانگین توزیع اختلال دختران در 9 مقیاس آزمون بیشتر از دانش آموزان پسر است. بین اختلال روانی و مؤلفه های وسواس ، حساسیت بین فردی ، افسردگی و ترس مرضی در پایه های مختلف تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت . در مؤلفه های روان پریشی ، پرخاشگری ، اضطراب ، شکایات جسمانی و تصورات پارانوئیدی تفاوت معناداری مشاهده نگردید . در تحلیل واریانس چند عاملی در مؤلفه تصورات پارانوئیدی بین سه پایه تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت ولی در آزمون تعقیبی شفه بین میزان تصورات پارانوئیدی در پایه اول و سوم تفاوت معناداری مشاهده شد . | ||
کلیدواژهها | ||
سلامت روانی؛ اختلالات روانی؛ دانش آموزان دوره متوسطه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 747 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 572 |