| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,577,531 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,275,550 |
اثربخشی آموزش مداخله ی شناختی- رفتاری در کاهش اضطراب امتحان نوجوانان | ||
| فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
| مقاله 8، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 21، خرداد 1394، صفحه 91-101 اصل مقاله (935.83 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مریم کارخانهء* 1؛ کامران یزدان بخش2 | ||
| 1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه | ||
| 2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه رازی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مداخله ی شناختی – رفتاری در کاهش اضطراب امتحان نوجوانان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری، شامل دانشآموزان مقطع اول متوسطه شهر کنگاور بود که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بودند. نمونه ی این پژوهش، تشکیل می شد از 30 دانش آموز که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند(هر گروه شامل 15 نفر). سپس از هر دو گروه پیش آزمون (پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر) به عمل آمد. گروه آزمایش 8 جلسه ی آموزشی 60 دقیقه ای به شیوه ی گروهی و به صورت هفته ای یکبار آموزش مداخله ی شناختی- رفتاری را دریافت نمودند و گروه گواه همچنان در حالت انتظار باقی ماند. در پایان، پس آزمون مذکور بر روی هر دو گروه اجرا گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری تحلیل کواریانس چند متغیره، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل یافته ها با استفاده از روش کوواریانس چند متغیره، نشان داد که آموزش مداخله ی شناختی- رفتاری می تواند تأثیر مطلوبی در کارایی و پیشرفت یادگیرندگان به واسطه ی کاهش اضطراب امتحان داشته باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش مداخله ی شناختی – رفتاری؛ اضطراب امتحان؛ نوجوانان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 476 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,395 |
||