تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,414 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,996 |
مقایسه خودکارامدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر چاق، دارای اضافه وزن و عادی در مقطع متوسطه | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، شهریور 1394، صفحه 14-25 اصل مقاله (745.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس انیسان* 1؛ صغری ابراهیمی قوام2؛ عطاالله پورعباسی3؛ رضا انسیان4 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی | ||
3استادیار پژوهشکده علوم غدد و بیماری های متابولیسم | ||
4کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش مقایسه خودکارامدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر چاق و دارای اضافه وزن و عادی در مقطع متوسطه شهرستان بوشهر است. در این پژوهش از روش علی مقایسه ای استفاده شده است. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان بوشهر بود. این مطالعه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای 120 دانش آموز چاق، دارای اضافه وزن و عادی را انتخاب و با استفاده از پرسشنامه خودکارامدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ و عملکرد تحصیلی انجام شد و داده های آن را با آزمون های تحلیل واریانس چند متغیری و تک متغیری مورد آنالیز قرار گرفت. در پژوهش حاضر بین خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان چاق و دارای اضافه وزن و عادی تفاوت معناداری در سطح 001/ وجود دارد. میزان تاثیر وزن «معنادار بودن عملی» برای خودکارآمدی 57/0 بوده است. همچنین بین معدل دانش آموزان چاق، اضافه وزن و عادی تفاوت معناداری در سطح 001/ وجود داشت. ولی بین غیبت های آنها تفاوت معنی داری ملاحظه نشد. نتایج نشان داد که دانش آموزانی که مبتلا به چاقی و اضافه وزن بودند در خودکارامدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی نسبت به دانش آموزان با وزن عادی، ضعف بیشتری داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
اضافه وزن؛ خودکارامدی تحصیلی؛ چاقی؛ عملکرد تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 803 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 938 |