تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,340 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,954 |
رابطه تاب آوری و احساس تنهایی با خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان بانه | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، شهریور 1394، صفحه 83-94 اصل مقاله (683.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هیوا سعیدی* 1؛ فریبرز درتاج2؛ اسامه سلیمی1 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2استاد روانشناسی تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین تاب آوری و احساس تنهایی با خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان بانه در سال تحصیلی 94 – 1393 بود. برای این منظور تعداد 200 نفر دانش آموز از سه مدرسه با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس های تاب آوری کونور و دیویدسون و احساس تنهاییUCLA و خودکارامدی تحصیلی ایلروی و بانتینگ استفاده شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش ورود همزمان متغیرها استفاده شد. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تاب آوری و خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین احساس تنهایی و خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی و معنادار وجود دارد. از طرف دیگر بین تاب آوری و احساس تنهایی دانش آموزان رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. همچنین 51 درصد از تغییرات و واریانس نمرات مربوط به خودکارامدی تحصیلی، به وسیله ترکیبی از متغیرهای پیش بین یعنی تاب آوری و احساس تنهایی قابل توضیح می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تاب آوری؛ احساس تنهایی؛ خودکارامدی تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 986 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 845 |