تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,314 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,934 |
بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری با سبکهای حلمسئله در دانشآموزان پایه ششم شهرستان شاهین دژ در سال تحصیلی 94-93 | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 24، اسفند 1394، صفحه 59-69 اصل مقاله (795.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیده فرضی* 1؛ حیدر علی زارعی2 | ||
1کارشناس ارشد آموزش ابتدایی ، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
2استادیار روان شناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری با سبکهای حل مسئله دانشآموزان پایه ششم انجام گرفت.تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی همبستگی است. نمونه آماری پژوهش، 234 نفر(122دختر و 112پسر) از دانش آموزان پایه ششم شهرستان شاهیندژ در سال تحصیلی 94-93بود. این تعداد به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه مسئولیتپذیری دانشآموزان و حل مسئله هپنر و پترسون(PSI) بود. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) انجام گرفت. نتایج نشان داد که بین مسئولیتپذیری با سبکهای حل مسئله دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.همچنین بین دانش آموزان دختر و پسر از نظر مسئولیتپذیری تفاوت معناداری به نفع دانش آموزان دختر وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) معلوم ساخت که بین دختران و پسران در انواع سبکهای حل مسئله تفاوت معناداری وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسئولیت پذیری؛ سبک های حل مسئله؛ اعتماد به حل مسائل؛ سبک گرایش- اجتناب؛ کنترل شخصی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 919 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,030 |