| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,560,772 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,268,674 |
بررسی تفاوت بین خودپنداره تحصیلی و سبک های اسنادی در دانش آموزان دارای اختلال خواندن و نوشتن و دانش آموزان عادی | ||
| فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
| مقاله 9، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1391، صفحه 97-105 اصل مقاله (760 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه اخوی زادگان* 1؛ سحر شهری2 | ||
| 1گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد، رشته ی روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن. | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت بین خودپنداره و سبک های اسنادی در دانش آموزان دارای اختلال خواندن و نوشتن و دانش آموزان عادی میباشد. روش پژوهش از نوع علّی- مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع دبستان دارای اختلال خواندن و نوشتن و افراد عادی شهر تهران بود. نمونه مورد پژوهش شامل 60 دانشآموز (30 دانشآموز با اختلال یادگیری و 30 دانشآموز عادی) بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد که پرسشنامه سبک های اسنادی (ASQ) و مقیاس خودپنداره بک را تکمیل کنند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که دانشآموزان مبتلا به اختلال خواندن و نوشتن، در اسناد درونی- بیرونی، اسناد کلی- اختصاصی و خودپنداره تحصیلی با دانشآموزان عادی تفاوت معناداری دارند (001/0<P)، نتایج پژوهش نشان داد که دانش آموزان دارای اختلال خواندن و نوشتن نسبت به دانش آموزان عادی در مؤلفه های اسناد درونی-بیرونی، موقت/ پایدار و اسنادکلی- اختصاصی نمرات کمتری دارند. به این صورت که این دانش آموزان سبک اسناد بدبینانه تری نسبت به دانش آموزان عادی دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سبکهای اسنادی؛ خودپنداره؛ اختلال خواندن و نوشتن | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 458 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 417 |
||