| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,603,683 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,287,865 |
تأثیر میزان انگیزش پیشرفت بر درگیری شناختی در بین دانشآموزان مقطع راهنمایی | ||
| فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
| مقاله 4، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، شهریور 1395، صفحه 43-53 اصل مقاله (815.41 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمد کاغذلو* 1؛ صغری ابراهیمی قوام2 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر میزان انگیزش پیشرفت بر درگیری شناختی (یادگیری خودتنظیمی و راهبردهای شناختی) بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر رامیان در سال تحصیلی 92-1391 که شامل 503 نفر میشدند، تشکیل دادند. با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان و از طریق نمونه گیری تصادفی خوشهای 216 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد 94 (43%) دانشآموز پسر و 122 (56%) دانشآموز دختر بودند. روش پژوهش از نوع علی پس رویدادی بود.برای جمعآوری دادهها درباره درگیری شناختی از پرسشنامه درگیری در مدرسه استفاده شد. این پرسشنامه توسط وانگ، ویلت و اکلس و براساس چارچوب نظری پیشنهاد شده توسط فردریکس، بلومنفلد و پاریس ساخته شده است. ابزار دیگر پژوهش، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس بود. با استفاده از آزمونT مستقل دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دادند که بین میانگین گروه های دانشآموزان با انگیزش پیشرفت بالا و دانشآموزان با انگیزش پیشرفت پایین در مقیاسهای درگیری شناختی، یادگیری خودتنظیمی و راهبردهای شناختی، تفاوت معنادار وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انگیزش پیشرفت؛ درگیری شناختی؛ راهبردهای شناختی؛ یادگیری خودتنظیمی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 674 |
||