تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,376 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,982 |
رابطه احساس تنهایی با خودکارآمدی اجتماعی در دانش آموزان پسر در خانوادههایی با حضور موقت پدر در خانه | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، شهریور 1395، صفحه 87-96 اصل مقاله (686.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهرام رستمی1؛ زهرا معین2؛ تهمینه کمالیان* 3؛ احسان فکور4؛ کوروش امینی5 | ||
1دانش آموخته، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد رودهن، ایران. | ||
3دانشجوی دکترای تخصصی، مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، ایران. | ||
4کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، ایران | ||
5دکترای تخصصی، روان پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطه احساس تنهایی با خودکارآمدی اجتماعی دانش آموزان پسر در خانوادههایی با حضور موقت پدر در خانه (به دلیل اشتغال) طراحی و اجرا گردید. شرکتکنندگان در این مطالعه شامل 201 نفر از دانشآموز پسر دوره اول دبیرستان در ناحیه یک شیراز که پدران آنها به دلیل اشتغال به مدت دو هفته در ماه یا بیشتر در خانه حضور نداشتند، بودند که بهصورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب و پرسشنامههای احساس تنهایی آشر و خودکارآمدی اجتماعی کنلی را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از روشهای توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای این بررسی نشان دادکه میانگین نمره خودکارآمدی اجتماعی در دانش آموزان موردبررسی 42/113 با انحراف معیار 12/23 و میانگین نمره احساس تنهایی آنان 93/58 با انحراف معیار 46/11 بود همچنین همبستگی معناداری بین احساس تنهایی و خودکارآمدی اجتماعی )001/0>p و 448/0=r) و نیز بین خرده مقیاس های خودکارآمدی و احساس تنهایی مشاهده شد. با توجه به ارتباط معنادار احساس تنهایی با خودکارآمدی و مؤلفههای آن در دانش آموزان، برنامه ریزی مناسب جهت حمایت بیشتر خانواده ها از نوجوانان میتواند در ارتقاء خودکارآمدی آنان مؤثر و مفید باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
احساس تنهایی؛ خودکارآمدی اجتماعی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 603 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 376 |